Ga naar inhoud

kan 40 GB harde schijf in mijn oude computer?


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb een vraag: Ik heb een 10 GB computer. Onlangs kocht ik een 40 GB harde schijf. Die wilde ik erin laten monteren. Daar was echter geen plaats voor. Sterker nog: De 10GB kon zelfs niet worden vervangen door de 40GB, omdat de bios maar 8 GB aangaf. Volgens de technicus in de zaak waar ik mijn computer heenbracht was hier niets aan te doen. Dus vroeg hij 22 Euro onderzoekskosten, en gaf me mijn computertje met de oude 10 GB schijf terug. Volgens een vriend is het echter toch mogelijk om de 40 GB erin te zetten (Zodanig dat-ie ook nog werkt met alle 40 GB) Is dit zo? groet, Paul van Gelder 1601 LM Enkhuizen gelder@wxs.nl
Link naar reactie
Veel moederborden lopen tegen die 8.1Gb beperking aan. Soms kun je een bios upgraden. Bij bijv. Maxtor kan je een tool downloaden om de schijf toch goed te installeren op 40Gb. Even zoeken bij MAxtor dus. Hang hem anders in een andere pc en formatteer hem dan. Je eigen PC zal dan 8Gb zeggen, maar Windows ziet wel 40Gb
Link naar reactie
Inderdaad, hveene heeft gelijk. Ik zou eerst eens kijken of je je bios kunt updaten. Bios-updates vind je op de website van de fabrikant van je moederbord. Wel moet je het exacte typenummer van je moederbord weten. En anders heeft de fabrikant van je 40 GB harddisk inderdaad een software-tooltje zodat je de volle 40 GB kunt gebruiken, ook met oudere pc's. Vreemd trouwens dat de harddisk niet ingebouwd kon worden. Heb je een spciale behuizing en welke andere drives (cd-rom, dvd, brander) heb je in je pc? Verder zou ik teruggaan naar die pc-zaak en die 22 euro terugeisen, die "technicus" heeft je verkeerd voorgelicht.
Link naar reactie
Voor die 22 euro heb je ook bijna een [url=http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/269//?Sortering=Prijs&Query=&Action=&Landfilter=Benelux]pci controller kaartje[/url]. En daar kun je de schijf zeker op aansluiten. Zou het eerst inderdaad eens proberen met disk manager software, veelal wel meegeleverd bij de schijf, en anders wel te downloaden bij de fabrikant.
Link naar reactie
als je nu weer zoiets hebt ... ik zie dagelijks advertenties in kranten over 50 euro no cure no pay .... overigens wel ff checken of zo iemand kvk nummertje heeft, voor garantie enzo ... dan weet je tenminste zeker dat als het niet lukt, je niet 1 of ander doellos figuurmoet betalen ... en die winkel natuurlijk voor altijd links laten liggen en het aan je hele kenissenkring doorgeven ... :wink:
Link naar reactie
Een goed technicus moet een HD kunnen plaatsen, onder gelijk welke omstandigheden. Als hij een tooltje moet downen meot jij echter die uren dat hij downd en installeerd ook betalen. Hij doet dat niet voor je mooie ogen. Wil hij dat niet, en wil jou PC die schijf niet aanvaarden, ook goed. Maar dat neemt niet weg dat hij aan jou PC bezig is geweest, en dat moet jij ook betalen. Punt uit! Wie gaat hier voor zijn baas gratis werken????? juist: NIEMAND! Maar aan een PC moet effe vlug gratis gewerkt worden. Wakker worden ja. Niet akkoord? Doe het zelf!!!
Link naar reactie
[quote:f1a913bf50="paulvangelder"]Dank voor de goede voorlichting. Ik heb een c.d.rom en een brander erin zitten. Verder zit er maar 1 harde schijf van 10 GB in, maar ik zie niet nog een slee of stroomvoorziening extra.[/quote:f1a913bf50]Heb je wel 2 stekkers aan die (brede grijze IDE) kabel zitten waar je HD van 10GB aan vast hangt? Daarnaast moet je ook nog een molex (=voedingvoor HD etc.) over hebben. Je kunt desnoods een nieuwe IDE kabel en verlengstuk voor je bestaande molex aansluitingen kopen. Dat zijn de kosten niet. Je moet natuurlijk wel kijken of je een extra HD qua ruimte kwijt kunt. Ik weet niet hoe goeg je Engels is, maar bv. Western Digital heeft uitvoerige on-line beschrijvingen over het installeren van HD's en het breken van de verschillende GB barrieres: http://support.wdc.com/kb.asp http://support.wdc.com/techinfo/general/jumpers.asp http://support.wdc.com/tips/index.asp?tip=69&static=y http://www.wdc.com/en/library/ Dat geldt trouwens ook voor Maxtor: http://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor.cfg/php/enduser/home.php Wat betreft de tools waar Mephi en Hveene het over hadden: dat zijn EZ-BIOS (Western Digital) en MaxBlast (Maxtor) die je ook onder de support sectie van de websites van beide fabrikanten vind.
Link naar reactie
[quote:c3de70c57c="Alicante"]Een goed technicus moet een HD kunnen plaatsen, onder gelijk welke omstandigheden. Als hij een tooltje moet downen meot jij echter die uren dat hij downd en installeerd ook betalen. Hij doet dat niet voor je mooie ogen. Wil hij dat niet, en wil jou PC die schijf niet aanvaarden, ook goed. Maar dat neemt niet weg dat hij aan jou PC bezig is geweest, en dat moet jij ook betalen. Punt uit! Wie gaat hier voor zijn baas gratis werken????? juist: NIEMAND! Maar aan een PC moet effe vlug gratis gewerkt worden. Wakker worden ja. Niet akkoord? Doe het zelf!!![/quote:c3de70c57c] Daar heb je gelijk in, als de man deugdelijk werk had afgeleverd. Echter, als een dergelijk persoon beweert dat die harddisk niet geplaatst kan worden, terwijl dat wel degelijk mogelijk is, dan levert die "technicus" ondeugdelijk werk af. Daar mag je de winkel zeker op aanspreken.
Link naar reactie
[quote:f6b06a8de8]Echter, als een dergelijk persoon beweert dat die harddisk niet geplaatst kan worden, terwijl dat wel degelijk mogelijk is, dan levert die "technicus" ondeugdelijk werk af. Daar mag je de winkel zeker op aanspreken.[/quote:f6b06a8de8]Die man heeft gelijk, zonder tools gaat dat inderdaad niet en een bios update doen ze niet graag. Als het tegenzit is alles om zeep. MAAR...hij zou dan wel degelijke informatie MOETEN geven, en de user op de hoogte brengen van de mogelijkheden. Daar gaat hij in de fout. Neemt niet weg dat de tijd dat hij aan de PC bezig geweest is moet vergoed worden. Als hij dat voor iedereen doet en niets mag aanrekenen moet hij leven van steun. Nietemin ben ik het wel eens dat zo'n man beter steuntrekker kan worden.
Link naar reactie
Dan kun je net zo goed m'n moeder van 71, die nog nooit een PC van dichtbij heeft gezien, die PC laten onderzoeken. "Nee, geen idee wat er mis is, maar mag ik wel een uurloon vangen"? Het vragen van een uurloon en het aanbieden van diensten impliceert dat je verstand hebt van de materie. Als blijkt dat dat niet het geval is, en de informatie die je verstrekt aantoonbaar niet juist is, pleeg je wanprestatie en vind ik dat je je geld terug mag eisen.
Link naar reactie
Zowiezo hoort men vooraf een prijsopgave te geven voor dit soort grappemakerij. En natuurlijk kun je die schijf installeren. IDE/PCI bestaat al sinds de 486. Als je dat als computerleek niet weet, OK, maar als je jezelf op één of andere manier aanprijst als expert weet je dit, kun je dat meteen zeggen, en heet zo iets een gratis advies.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Dank voor alle hulp, maar of de dealer nou gelijk heeft of niet interesseert me niet zo. Ik ben meer geholpen door iemand die zegt: Het moet zo en zo en klaar uit. Ik kan b.v. mijn brander eruit halen waardoor ik plaats krijg voor mijn extra harde schijf van 40 GB als slave. Maar dan nog: word-ie dan herkend als een van 40 GB extra door mijn bios. (De dealer zei dat-ie wel geprobeerd heeft deze bios te updaten, maar dat dat niet lukte. Hij floepte zteeds terug of zo....Wel kon hij nog eens proberen om er een kaart in te zetten van 40 Euro om de nieuwe harde schijf wel met 40 GB te laten draaien. Maar of dat zou lukken wist hij ook weer niet...) Ik heb geen zin om wellicht nog eens 40 Euro (van tevoren gezegd, dat wel) voor niks uit te geven, dus daarom leg ik deze kwestie voor aan jullie. Met dankbare groet, Paul van Gelder
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...