Ga naar inhoud

IDE volgorde?!?


Aanbevolen berichten

Ik vroeg me af wat de goede volgorde zou moeten zijn. Ik heb 2 harde schijven (allebei aan IDE1 1x master en 1x slave) Daarnaast een CD-RW van LiteOn (als master op IDE2) en een DVD brander (NEC 1300A) als slave op IDE2. Nu heb ik wat problemen met het branden van Sentinel DVD-R schijven. Krijg dan de melding "Illegal Media". Hoe zou volgens jullie de volgorde moeten zijn?
Link naar reactie
Over het algemeen moet je de brander het liefst niet op dezelfde ide-kabel als je hd zetten (wat dus bij jou wel goed zit). Verder is het beter als de brander een master is, maar ja als je 2 branders hebt gaat dat moeilijk... Als je denkt dat het probleem aan de indeling ligt, zou je de cdrw en de dvd brander van plek kunnen wisselen en dan kijken of het probleem zich nog steeds voordoet... EDIT: k was net te laat... en johnny321: hij heeft 2 branders (een cdrw en een dvd brander...)
Link naar reactie
[quote:01b28f96ea="Johnny321"]Jij typt ook niet al te snel Capone :D [/quote:01b28f96ea] Grrrr.... :wink: Dat kwam omdat ik het venster al open had staan, maar ik had het bericht pas later gelezen en toen gelijk een antwoord geschreven... Toen ik hem gepost had, zag ik opeens dat er nog een bericht tussengekomen was... Maarja, maakt niet uit.
Link naar reactie
[quote:50f316333b="Johnny321"]Je moet je brander en cdrom/dvdrom niet op dezelfde doen, dus bij de hd.[/quote:50f316333b] Nee hoor, de brander moet niet op dezelfde kabel als de hd, want dat is beter bij het branden... Tijdens het branden hebben de hd en de brander dan hun eigen kabel ter beschikking... Dus minder foutmeldingen... Brander en cdrom op 1 kabel maakt niet uit, tenzij je on-the-fly brandt...
Link naar reactie
Tja, en wat nu. De DVD brander zal ik minder gebruiken dan de gewone CD brander. Maar ik gebruik em wel regelmatig voor het 'on the fly' kopieren. Wat ik in ieder geval ga proberen is het master en slave verhaal van de dvd-brander en de cd-brander eens om te draaien. Maar misschien ligt het ook wel aan het soort schijven dat ik gebruikt heb. De DVD-R schijf van Imation brandde prima. Die van Sentinel gaf een foutmelding ("Illegal media"). Heeft iemand hier ervaringen mee?
Link naar reactie
Waarschijnlijk wel. Ik ben [url=http://forum.rpc1.org/viewtopic.php?t=14877]dit [/url]maar eens aan het lezen en wellicht dat begin augustus NEC met een firmware update komt. Anders misschien die gehackte versie maar eens proberen. Alhoewel ik wel voorzichtiger geworden ben met het flashen sinds een jaar geleden m'n Iomega CD-Writer hierdoor overleden is. Iig bedankt allemaal.
Link naar reactie
Je vroeg je of waar je de dvd-brander heen moet. Volgens mij kun je die het beste op IDE2 als master zetten. Een DVD branden vereist een grote bandbreedte. Als je je hd met OS ook op dezelfde IDE hebt, heb je meer kans op fouten. Dat ligt ook eraan waar de gebrande data op staat. Die moet tenminste NIET op dezelfde IDE, dan kun je wachten op problemen.
Link naar reactie
Ik heb hem nu als slave op IDE2 staan en het branden met een Imation DVD-R ging goed. Ik ga die Sentinel schijven weer terug brengen en zal in de aankomende tijd eens het een en ander uittesten. Daarnaast zal ik ook moeten bekijken of het 'on the fly' kopieren van de DVD-brander naar de CD-Writer ook nog goed werkt. Ik zal de resultaten hier wel posten.
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...