Ga naar inhoud

zelf pc in elkaar zetten


Aanbevolen berichten

Zelfs mij lukt het. Er zijn genoeg sites te vinden, waarin e.e.a. haarfijn wordt uitgelegd. En logisch denken en handelen heeft ook zo zijn voordelen. Leuke hobby om te doen en aangezien dit item meerdere keren op het forum is geweest kun je ook nog de zoekfunktie van dit forum gebruiken. Succes in de strijd.
Link naar reactie
Het zelf bouwen is niet moeilijk. Wel opletten dat je de kabels goed om aansluit. De vorige tips van om de zoveel tijd je zelf te ontladen via aarde (stopcontact, verwarming, waterleiding etc) garanderen niet dat er geen ontlading plaatsvind, het ESD verhaal. ESD ElectroStatic Discharge, electrostatische ontlading. Het gaat hier om een gele driehoek met een hand en een streep erdoor. Het moeilijke aan dit verhaal is dat iedereen denkt dat als hij maar ontladen is dat alles goed gaat, dit is echter niet waar! :o Als jezelf ontladen bent en je pakt iets vast wat geladen is dan ontlaad dat via jou, dat betekent dus een vonk dus een beschadiging. :( Zorg ervoor dat je de zelfde lading hebt als de spullen die je inelkaar wilt zetten, het maakt niet uit of het geladen is of niet. 20000 volt - 20000 volt is 0 volt dus geen ontlading, als jij 0 volt bent - 20000 volt van je spullen is 20000 volt verschil dus ontlading!!! Koop voor deze hobby dus een zogenaamd polsbandje, verkrijgbaar bij de meeste electronica en computerzaken. Er zit in dit bandje een weerstand van 1 mega ohm om te voorkomen dat er een snelle ontlading plaatsvind en voorkomt dat als er 230 op je kast komt te staan dat jij staat te schudden (het kan hoogstens een beetje prikken). Met dat bandje kan je rustig alles vast pakken zonder electronische beschadigingen. Het stomme van deze beschadigingen is dat je niet direct de gevolgen ervan kan ondervinden. Het kan namelijk een halfjaar goed gaan maar ook 5 jaar maar ook met een week afgelopen zijn.
Link naar reactie
als je begint met inbouwen van het mobo. leg het mobo op een vlakken ondergrond met het plastik uit de doos er onder. steek dan eerst de geheugen reepjes er in dan de cpu en het koelblok. sluit de fan aan op het mobo. leg dan het plaatje van de achterkant van het mobo in je kast. zet dan het mobo in de kast en maak het vast met een schroefje. kijk dan of de andere schroef gaatjes goed te zien zijn zo ja zet dan de rest vast. zet dan de floppy kabel en de ide kabel op het mobo. kijk goed hoe de stekker van de psu op het mobo moet komen te zitten. zet dan de stekkertjes van de hdisk cdrom etc op de goede plaatsen. dan de led stekkers van de hdisk>power etc etc op het mobo. dan pas je pci kaartjes etc etc . dan maar opstarten met die hat windows begint dan meteen te morren ik heb dit en dat gevonden laat windows zelf de drivers install . dit is het zo een beetje o ja wel eerst de muis en je typtafel aansluiten anders kun je niet in het bios komen :wink:
Link naar reactie
[quote:ecaf43590b="Stofnest"] Er zit in dit bandje een weerstand van 1 mega ohm om te voorkomen dat er een snelle ontlading plaatsvind en voorkomt dat als er 230 op je kast komt te staan dat jij staat te schudden (het kan hoogstens een beetje prikken). Met dat bandje kan je rustig alles vast pakken zonder electronische beschadigingen. [/quote:ecaf43590b] Hoe werkt dit dan? Ik vind het heel ongeloofwaardig! :-?
Link naar reactie
[quote:0dbab7a2bb="Fr@ns"]Hoe werkt dit dan? Ik vind het heel ongeloofwaardig! :-?[/quote:0dbab7a2bb]Als je goed heb opgelet op school (of mss moet je het nog krijgen, ik weet ni hoe oud je ben 8) ), heb je geleerd dat ieder apparaat een weerstand heeft, uitgedrukt in ohm (kan het teken niet zo gauw vinden). Deze weerstand die verminderd de stroom (niet de elektrisiteit, maar maakt de stroom kleiner). Dus als het ware wordt het geabsobeerd en veel trager (de stroom is immers kleiner, veeeeeeeeeeeel kleiner> 1 mega ohm is veel), "toegediend", dit zorgt ervoor dat jij niet meteen dood aan je systeem hangt. Maar verder zorgt het er volgens mij niet voor dat de elektrisiteit "gestopt" wordt. Het is jammer dat ik al m'n boeken heb moeten inleveren (naja, jammer in de zin dat ik dit niet beter kan uitleggen, en controleren). Zoiets wat ik net beschreef zal het zijn, maar hoe het precies werkt, weet ik niet. Ongeloofwaardig is het iig niet! (mijn mening.) Jochem
Link naar reactie
[quote:099b46c020="XBL"][quote:099b46c020="Fr@ns"]Hoe werkt dit dan? Ik vind het heel ongeloofwaardig! :-?[/quote:099b46c020]Als je goed heb opgelet op school (of mss moet je het nog krijgen, ik weet ni hoe oud je ben 8) ), heb je geleerd dat ieder apparaat een weerstand heeft, uitgedrukt in ohm (kan het teken niet zo gauw vinden). Jochem[/quote:099b46c020] Maar niet iedereen heeft dit gehad op school, ik niet in iedergeval. Maar ja ik heb geen lts gedaan, maar een administratieve opleiding in een ver verleden. Ben een "oudere jongere". :wink: Maar je bent nooit te oud om te leren. :D
Link naar reactie
Toen ik voor het eerst van mijn leven from scratch een pc in mekaar draaide heb ik het mobo laten doorfikken, omdat ik vergeten was zgn spacers tussen mobo en kast te plaatsen (van die schroeven, waar je schroeven in kan draaien). Mobo lag op een metalen plaat dus. :oops: :cry: Een vonk en stinken dat het deed... oh man... dat is zweten. De belangrijkste les die ik hieruit trok was: NADENKEN en proberen je enthousiasme te temperen. Rustig blijven! :P
Link naar reactie
[quote:41e87e5eb2="Salv"]Je hebt vroeger ook met lego gespeeld. Computers zijn hetzelfde maar dan wat duurder. Neem even de tijd en pas op voor schade aan mobo i.v.m afstandsbus etc.[/quote:41e87e5eb2] tis een piece of cookie gewoon met een blote arm op de kast houden dan ben je geaard dan kan er niks gebeuren en gewoon op je gemakkie werken af en toe een pauze als je er flauw van ben :lol: en goed prijzen vergelijken in de winkels! vobis en dynabyte overslaan die zijn stervens duur!
Link naar reactie
[b:1d4621afc4]XBL[/b:1d4621afc4] Ik heb geloof ik wel goed opgelet op school. :-? Ik heb natuurkunde gehad op mavo-nivo, wellicht dat het daar niet behandeld werd. Maar ik heb wel gezond verstand en ik weet dat alleen een isolator (plastic) stroom tegenhoud. Ook zal stroom de weg kiezen van de minste weerstand en dus het bandje omzeilen en lekker door je arm gaan! :o Je kan dan beter plastic handschoenen dragen. Tenminste, dat denk ik! Ik kan het natuurlijk fout hebben. O-ja, nog even zoeken.........., komt 'ie: Ω ! Ja toch?! :wink: [b:1d4621afc4]Biatch_Now[/b:1d4621afc4] Stond dat niet in de installatie handleiding? Ik moet straks niet die fout maken, dan is m'n bordje van 145 euro naar de kl%ten! Zitten die zogenaamde spacers bij het moederbord? [b:1d4621afc4]Salv[/b:1d4621afc4] Lego! Dat waren tijden! :P En geen gedoe met Ohm en stroom! :wink:
Link naar reactie
Die spacers zaten bij de kast, maar ik weet niet of dat bij alle kasten zo is. Je moet gewoon je gezonde verstand gebruiken, als je mobo op een vlakke metalen plaat ligt, dan moet je gezonde verstand zeggen:"HEY, zo fikt hij straks nog door." Mijn "probleem" was dat ik te enthousiast was. Handleiding???? Daar heb ik nooit aan gedaan en daar doe ik nooit aan. Mij is alles gelijk altijd duidelijk. (NOT) Het is idd net lego, Frans, ik heb er alle vertrouwen in dat het je gaat lukken!
Link naar reactie
Zonder enige pc ervaring op m'n 14e een MoBo verwisseld. No Problemo or what so ever :) Gewoon oppassen voor statische elec (niets aanraken dus wat kan geleiden) en kortsluiting (metaal vd kast), en niets kan mis gaan. Ff opletten bij 't aanbrengen v/h koolblok op de CPU alleen. [quote:e529085604="Biatch_Now"]." Mijn "probleem" was dat ik te enthousiast was. Handleiding???? Daar heb ik nooit aan gedaan en daar doe ik nooit aan. [/quote:e529085604] Hehe, zelfde voor mij. Ik had eerst alle schroeven in de kast gezet, alles op MoBo en MoBo erin etc...etc.. Maar bij 't aanzetten v/d pc: niets. Wat bleek: rond de CPU op 't MoBo zitten vier plaatsen voor schroeven, ook in de kast zelf, maar twee daarvan nèt één cm te ver. Stom dat ik niet zag dat ik maar twee schroeven had gebruikt daar, en niet vier. Gewoon pure kortsluiting op sommige rails aan de onderkant v/h MoBo. Geen brandlucht, geen vonk, geen zichtbaar doorgebrande onderdelen / rails... geen bewijs van dit alles. Kon zo makkelijk 't MoBo terugsturen en een nieuwe was binnen een paar dagen al weer binnen :D
Link naar reactie
zorg er ook voor dat je het koelblok op de cpu correct plaatst. Ik heb het koelblok wel eens verkeerd geplaatst en toen is de cpu doorgefikt. Zo'n fout maak je dus maar één keer :P Voor de rest is het bouwen van een pc niet zo moeilijk. Je moet ieg alle onderdelen op zo'n plastic zak leggen die bij het onderdeel wordt geleverd. Ik heb hier op het forum iemand wel eens zien adviseren het moederbord op een stuk aluminiumfolie te leggen, nooit doen want dat aluminiumfolie is een goede geleider en aangezien er op je mobo een batterijtje zit zou er theoretisch gezien kortsluiting kunnen ontstaan. suc6 met bouwen
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...