Ga naar inhoud

TCPA - einde van privacy?


Aanbevolen berichten

Vandaag op http://www.pczone.nl/ : [quote:632fa89f7f]Al sinds 1999 en eerder in ontwikkeling, maar slechts weinig gebruikers lijken echt op de hoogte te zijn van deze grootschalige ontwikkeling. TCPA staat voor Trusted Computing Platform Alliance. Het is de bedoeling dat in de nabije toekomst deze ontwikkeling gaat werken door middel van de combinatie van de Fritz-chip op ieder moederbord samen met elke soort van software wat er ook maar op die desbetreffende pc word gebruikt. In eerste instantie gaat het nu nog om de Fritz-chip op het moederbord zelf, maar plannen om deze "Fritz" in te bouwen in de toekomstige processors zijn al in de maak. Maar wat doet TCPA nu eigenlijk dan, zul je jezelf waarschijnlijk afvragen. Wel, om in het kort een aantal punten op te noemen: Krachtige 2048 bits encryptie die de veiligheid van data ten goede komt. Beveiliging tegen allerlei ergernissen zoals Spam, Virussen, Trojans en dergelijke. Klinkt te mooi om waar te zijn? Klopt, en dat is het dan ook helaas, de nadelen: Doordat de Fritz-chip in combinatie met de daarvoor geprogrammeerde software in staat is om alle "twijfelachtige zaken" op jouw pc te verwijderen, kun je vaarwel zeggen tegen onder anderen: Het modden van hardware en of software, dit word dan niet meer herkend als zijnde origineel en stopt met werken. Privacy, door het continu controleren van elke pc wereldwijd op eventuele illegale bezigheden is er van enige privacy geen sprake meer, de grote bedrijven weten simpelweg van iedereen wat hij of zij doet met diens pc. Het teveel wijzigen van hardware en software, als dat te vaak gebeurt kan resulteren tot een helemaal met werken ophoudende pc. Software wat niet word herkend of ondersteund door de TCPA weigert simpelweg dienst. Het bedrijf dat de hoofdcontrole krijgt over TCPA beschikt ineens over een ontstellende hoeveelheid "macht" wat onmiddellijk verwijst naar betrouwbaarheid. Het heeft er ook alle schijn van dat oudere software wat niet door de Fritz-chip of de lijsten van de grote bedrijven word geaccepteerd simpelweg niet zal werken. Mircosoft's Longhorn, de opvolger van Windows XP ondersteund TCPA al volledig op dit moment. Zo ook IBM bouwt inmiddels deze beruchte Fritz-chip al in op hun moederborden. [/quote:632fa89f7f]Wat vinden jullie ervan? (dank aan Martijn_N die er de aandacht op vestigde)
Link naar reactie
ik heb er inmiddels ook al wat over gelezen ... en tis erg slim bed8 tegen o.a. illegale software en werkbaarheid en veiligheid ... maar damned ... Big Brother is dan niet meer watching ... Big BRother heeft je vastgebonden aan een elastiek en trekt eraan wanneer hij dat wil ... en big brother is dan imho allang nie meer zo schappelijk als nu ... en wt d8 je van oc'en ... mag nie meer dan ... laat staan je software aaanpassen omdat het dan net wat fijner werkt .... of als je zelf muziek maakt ... dat zal fritz dan ook nie fijn vinden als je dat zomaar aan een ander geeft en dus kan het nie afgedraaid worden ... stond laatst ook een stuk in de CT! d8 ik ... middels een ingezonden brief ... Ik vind het heel erg spooky ... alhoewel ik er wel vanuit ga dat er vast wel wat slimmerds zijn die er ook maar iets op verzinnen ...
Link naar reactie
Je schijnt de TCPA chip gewoon uit te kunnen zetten als je geen trek hebt in dat ding dus voor linux zal het niet zo'n probleem opleveren. Alleen kun je dan software niet meer gebruiken die TCPA gebruikt. Ik ga er vanuit dat het uiteindelijk allemaal wel mee zal vallen. Alleen is het natuurlijk wel vervelend als er een stelletje kapitalisten de dienst uit gaan maken op je pc door te maken dat je bijv. geen dingen meer kunt kopieren.
Link naar reactie
[quote:d86807f197="BrigitteW"]Ach, zal wel loslopen. Kan me niet voorstellen dat elke moederbordfabrikant meedoet, er zal tenslotte een grote markt zijn voor moederborden zonder zo'n chip. En er is ook nog dat andere OS, niemand verplicht je om MS-produkten te kopen.[/quote:d86807f197] de "grote jongens" hebben anders genoeg machtmiddelen om de fabrikanten min of meer te dwingen! (denk maar aan de eerste athlon moederborden destijds waarvan de meeste "grote" fabrikanten helemaal niet toe durfden te geven dat ze met ontwikkeling ervan bezig waren. Deze werden zelfs in witte neutrale dozen onder de toonbank verkocht....... ook al weet ik dat tcpa/palladium niet zomaar alles kan, toch vind ik het een schrikbarend idee als ik denk dat dit ook een manier is om microsoft en consorten nog meer monopolie en machtsmiddelen te geven en dat altijd alles van hogerhand gecontrolleerd moet/kan worden. samen op weg naar een nieuwe vorm van dictatuur?
Link naar reactie
[quote:e20a039405="micky.g"] de "grote jongens" hebben anders genoeg machtmiddelen om de fabrikanten min of meer te dwingen! [/quote:e20a039405] In de politiek komt er o.a. via de EU steeds meer aandacht voor kartelvorming, prijsafspraken. Een dergelijke systeem waarbij enkele multinationals de consument een product opdringen waarmee al je gegevens op straat komen te liggen, zal daarom nooit van de grond komen.
Link naar reactie
[quote:b92e898349="micky.g"]Hoe zou je tcpa/palladium dan willen noemen?[/quote:b92e898349] Pure horror. [quote:b92e898349]Het wordt nu allemaal als "extra veiligheid" voor de gebruiker gebracht, maar de verdere mogelijkheden liegen er niet om...... (denk b.v. aan DRM)[/quote:b92e898349] Van de DRM mogelijkheden van TCPA word ik ook niet bepaald vrolijk. Maar het TCPA-consortium of hoe ze zich proberen te noemen doet zijn best om het zoveel mogelijk te presenteren als een systeem wat voor meer veiligheid zorgt en niet om zoveel mogelijk kopieren tegen te gaan. Zo loopt men tegenwoordig te beweren dat je de beveiliging gewoon uuit kunt zetten als je daar zin in hebt. Dat palladium voor anti-kopieer-zaken gebruikt gaat worden zal ongetwijfeld het geval zijn omdat de aanzet daar toe al gegeven is. Maar ik geloof niet in de doomscenariio's die sommigen schetsen, zoals big brother en het einde van linux, ook al is het goed dat er mensen zijn die de ontwikkelingen rond dit soort geintjes van microsoft en andere bedrijven kritisch volgen en er verhalen over vertellen in computermagazines.
Link naar reactie
[quote:005befc603="computerbacterie"]Je schijnt de TCPA chip gewoon uit te kunnen zetten als je geen trek hebt in dat ding dus voor linux zal het niet zo'n probleem opleveren. Alleen kun je dan software niet meer gebruiken die TCPA gebruikt.[/quote:005befc603] Dan komen er misschien TCPA-cracks, oid... Zoals er tegenwoordig cracks zijn om beveiligingen uit spellen ed te halen, zal er dan ook niet zoiets komen tegen TCPA? Dan bedoel ik dus als je de TCPA chip hebt uitgeschakeld. Als je dan een programma tegenkomt die niet werkt zonder TCPA chip, dat je er een crack overheen haalt en dat ie het dan gewoon doet...
Link naar reactie
Het einde van linux, c.q. het uitschakelen van vrije software kan tcpa niet bewerkstelligen...... TCPA/Palladium kan alleen (goed) functioneren als het OS met de hardware samenwerkt wat dat betreft. in linux is en zal nooit een tcpa/palladium ondersteuning ingebouwd worden (trouwens alle andere OSen tot en met windows XP hebben dat ook niet) dus kan het er ook niet door verhinderd worden. Vergeet niet dat TCPA/Palladium dan nooit actief in een systeem kan ingrijpen. Het zou alleen kunnen dat b.v. microsoft zich zelf in de vingers snijdt omdat veel (vooral gevorderde) gebruikers op een alternatief OS als linux overstappen......
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...