Ga naar inhoud

Aarde, hoe op te lossen???


Aanbevolen berichten

[quote:7606f6b7f8="FoXiERotjEknoR"] maar als spidertje wil laten zien dattie dat gewoon kan doen, wil ik wel ff een afgesloten ruimte creëren met genoeg gas en O2 .... [/quote:7606f6b7f8] Hadden we het hier over een afgesloten ruimte? nee dus. [quote:7606f6b7f8="FoXiERotjEknoR"] En je kan het opnaaien noemen ik noem dat VERNEUKEN , misschien nog wel erger BEWUST verneuken .... maar goed das mijn mening ...[/quote:7606f6b7f8] Doel je hier op mij? Kom nou niet met: voel je je aangesproken. Lees nou eerst eens wat ik hier allemaal geschreven heb, wat niet uit de lucht is gegrepen. Ik heb het hier over 20 jaar en niet 20 uur.
Link naar reactie
  • Reacties 78
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

[quote:d9228b1ffe="De Geest Van Oirlo"]Als je er geen verstand van hebt kun je het beter door een hobbyist of installateur laten doen. Je moet namelijk weten dat je geel/groene draad moet hebben en de doorsnee van de draad moet je weten. En je kunt er niet doorheen gepraat worden, ieder huis is namelijk anders :wink:[/quote:d9228b1ffe] Ja oke. Maar ik wil het leren te doen. En dan is mijn vraag aan jullie hoe ik dat beste kan leren? Ik neem aan dat het jou ook een keer geleerd is, anders wist je het niet. En toen is misschien ook wel tegen jou gezegd dat je het beter door iemand kan laten doen die er meer van weet. mvg, Roy
Link naar reactie
Ik doe samen met mijn vader bij fam. etc elektro aanleggen. Ben er duz eigenlijk mee opgegroeit :wink: Je moet zowiezo de standaard dingen over elektro leren, zoals bruine draad, afblijven, is de 230v fase, en blauwe draad is de nul (- duz). Ik kan het je zo over een forum niet leren, dat moet toch gebeuren met wat praktische uitleg. Heb je geen kennis of familie die et je kan leren?
Link naar reactie
Spiderned, ik constateer dat mijn opmerking en jouw antwoord de nodige reacties heeft opgeroepen. Om op jouw vraag terug te komen wat ik met dat stangen bedoel: Wel, omdat ik bij sommige antwoorden gewoon denk: "Dat kan hij niet menen", en ik daarmee de indruk krijg dat je die reacties uit wilde lokken. Ik zie in je profiel dat je geen leek bent, en zie uit je antwoorden zelfs dat je 20 jaar ervaring hebt met reparaties van PC's. Je hebt dus ongetwijfeld heel wat kapotte PC's of onderdelen in handen gehad. PC's die ongetwijfeld door klanten bij je zijn gebracht. Onder hen wellicht klanten met redelijke kennis van de materie, maar ik denk toch ook heel veel volslagen leken. Vraag dus: Was het in alle gevallen duidelijk waardoor de boel kapot was geraakt? En was daarbij nooit een kapotte netwerkkaart? Ik vermoed van wel, en hoe was die dan kapot geraakt? Je bent dus geen leek, en in bepaalde opzichten zijn we zelfs collega's, zij het dat mijn ervaring meer ligt in (afstands)besturingssystemen. Ik heb door de jaren heen ondervonden hoe kritisch goed aangelegde aardingen kunnen zijn. Toch heb ik op het moment dat we twee PC's in huis hadden die verbonden werden met een netwerkkabel erop gegokt dat het wel zou gaan met de toen nog twee ongeaarde stopcontacten (schaam, schaam), hetgeen al vrij gauw werd afgestraft met het stilletjes overlijden van één van die beide netwerkkaarten. Allerlei zaken die je na al die jaren ongetwijfeld bekend in de oren zullen klinken. Vandaar die gedachte dus over dat opnaaien zoals je dat zelf noemt. Met vriendelijke groet, Jan de Boer
Link naar reactie
Op welke antwoorden doel je dan eigenlijk? Dat ik hier op het forum wel eens een geintje maak en ook de mods en admin niet spaart is een feit. Maar ik ben in het beantwoorden van de topic starters [b:ecbec5aaf6]altijd [/b:ecbec5aaf6]serieus; als hij zelf ook serieus een vraag stelt. Zo doe ik ook tegen mijn klanten. Ik heb idd al aardig wat pc's hier gehad en ook netwerken aangelegd bij de mensen thuis. Daarbij waren er ook huizen bij die niet in elke kamer aarde tot hun beschikking hadden. En om de mensen niet op kosten te jagen sloot/sluit ik het dus toch aan. En sorry voor jouw en de andere, maar er is bij die mensen nog nooit een probleem ontstaat door het ontbreken van aarding. Bij sommige draait het netwerk al zo'n 3 jaar en ja, die mensen kom ik nog vaak tegen. Ikzelf heb in dit huis toen ik hier kwam wonen (3 jaar geleden) een netwerk aangelegt met 3 pc's. Ze staan allemaal op ongeaarde stopcontacten en heb werkelijk nog nooit de netwerkkaarten moeten vervangen. Ik heb hier in mijn hoofd pc zelfs nog de originele 3Com kaart van Chello die je toen nog gratis bij je aansluiting kreeg. En in al die jaren dat ik pc's repareer kon ik het defect altijd aan iets wijten, maar niet aan het ontbreken van een aarding. Ik zeg ook niet dat jullie ongelijk hebben, maar ikzelf heb het nog niet bijdehand gehad. [color=red:ecbec5aaf6]Sorry, maar het is echt niet mijn bedoeling om mensen uit de tent te lokken, zeker niet in dit topic.[/color:ecbec5aaf6]
Link naar reactie
O.k. Spiderned, laten we er een punt achter zetten. Je eindigt met de opmerking: "Ik zeg niet dat jullie ongelijk hebben. . . . ". Wat mij betreft prima zo. Laten we het er op houden dat wat voor de een geldt, bij een ander toevallig enorm kan meevallen. Blijft overeind het veiligheidsaspect, dat gaf je zelf ook toe. Alle pro-aarding argumenten zijn nu verder wel belicht dacht ik. Dus laat iedereen maar z'n conclusie trekken. Wat de vraag van de topic-starter betreft, dat zou men door al deze discussie haast vergeten: Als je echt hoegenaamd niet weet hoe een stopcontact in elkaar zit (is echt geen schande), roep er dan in elk geval iemand bij die er verstand van heeft. Met de nodige instructie van zo iemand kun je het best zelf doen. Waar het op neer komt, is dat je een tweekleurige draad - geel/groen - van 2,5 qmm, in elke dhz-zaak te koop in bosjes van uiteenlopende lengte, moet zien bij te trekken van dat bewuste stopcontact naar een lasdoos waar je ook zo'n draad tegenkomt. Dit kan betekenen dat je in een aantal kamers even de lamp van het plaffond moet halen. In heel oude huizen kun je pech hebben, want daar heb je kans dat de installatie niet is aangelegd met centraaldozen, maar met lasdozen tussen de vloeren, en daar is niet altijd gemakkelijk bij te komen. Overigens zul je daar ook andere draadkleuren tegenkomen (grijs voor de aarddraad). Kijk ook even bij een stopcontact in de keuken hoe het daar in elkaar zit. Jan de Boer
Link naar reactie
De specifieke reden dat ik mijn pc wil aarden is omdat ik vervelende diagonale stoorstrepen heb als ik video wil capturen. Daarmee bedoel ik niet het capturen zelf, maar het signaal en het maak niet uit als ik er een standalone dvd speler op de s-video aansluit of mijn vhs recorder op de composiet aansluiting. Dus ging ik denken, ik dacht eerst dat er in mijn kast te veel magnetisme is door de hoeveelheid componenten. Ik een magnetische afschermplaat(geisoleerd) en op de dc10+ kaart gelegt, strepen zijn er nog steeds. Vervolgens heb ik mijn 2 zuilluidsprekers uit mijn hobbyhok weggehaald, geen effect. En toen zat ik aan randaarde te denken als enigste oorzaak. Er staat enorm veel apparatuur hier opgesteld, 't lijkt radio correct wel :D , dus heb ik last van "vuile stroom". Ik ga van de week ff experimenteren met een geaard verleng snoer op een geaard stopcontact beneden(snoer door het raam naar beneden) en dan kijken of die vervelende strepen wel verdwijnen anders heb ik weer een dagtripje naar Rotterdam om de kaart om te ruilen.
Link naar reactie
[offtopic]Zeker wel een dagtripje. Gezien ik geen auto meer heb, maar een scooter ben ik omdat ik dat ding niet zonder gejat te worden neer kan zetten in die grote stad aangewezen op het openbaar vervoer en de r.e.t. kennende is het dus een hele onderneming om "ff" op en neer te gaan. Om vanaf mijn huis naar het centrum te komen met het ov doe ik er al dik een uur over inclusief 2km lopen naar de metro omdat buslijn 78 zeer beperkte dienstregeling heeft.[/offtopic]
Link naar reactie
Hallo, Ik wil toch nog even op deze topic inhaken. Richard heeft alles al heel duidelijk uitgelegd maar al lezende in de vervolgen heb ik toch nog wat toe te voegen. Ik zelf heb mijn PC geaard via de seriele poort. Daarop zit namelijk radioapparatuur aangesloten die is geaard op een in deze ruimte nog aanwezig stuk waterleiding. Deze leiding is in onbruik maar nog wel aangesloten op het waterleidingnet waar in mijn huis alle randaardes zijn aangesloten. De aardweerstand hiervan zal dus best wel laag zijn al heb ik die nooit gemeten. Op deze manier heb ik dus één doorgetrokken aarde waardoor er geen aardlus kan ontstaan want dat geeft weer specifieke problemen op zich met de zenders (uiteraard legale, A-licentie). Er kan in principe best een dunnere draad worden gebruikt om je PC-kast naar het nul volt niveau te trekken. Dat werkt net zo goed als een dikkere. Ook als veiligheidsaarde kan dit maar alleen als je electroinstallatie is voorzien van een aardlekschakelaar (tegenwoordig verplicht). Het is namelijk zo dat deze al afslaan bij een stroomverschil van 30 milliampère tussen fase en nul. De dikke, geel/groene draad dient in principe te worden gebruikt maar stamt eigenlijk nog van vroeger toen er nog geen aardlekschakelaars waren en de "volle stroom" door deze draad naar aarde af moest vloeien om de metalen delen van apparaten zo goed mogelijk spanningsvrij te maken bij fouten. De stroom naar aarde liep dan vaak op tot boven de zekeringwaarde van meestal 16 ampère waardoor deze uiteindelijk de geest gaf. Iets heel anders is het verhaal van de schuine strepen in het video-in signaal. Heb je de ingang wel op PAL (B-G) staan? Als dit al aan de (niet) aarde te wijten is komt het door hoogfrequente(re) stoorsignalen die niet meer worden afgevoerd door een lang verlengsnoer. Sterker nog, dit snoer pikt meestal meer ellende op dan er wordt afgevoerd waardoor het probleem zich zelfs kan verergeren. Een veiligheids aarde is dan ook vrijwel nooit een goede hoogfrequent aarde. Dat zijn heel verschillende dingen. Als toevoeging: ook mijn PC liep steeds vast zonder aanwijsbare reden maar nadat ik de stekker weer in de seriele poort had geprikt, en dus de PC geaard, is het nooit meer voorgekomen!! Ook is mijn kabelverbinding iets sneller geworden en vooral veel stabieler. Groeten, Tjalling
Link naar reactie
[quote:ae3dad24d0="Hans.Vosman"][quote:ae3dad24d0="CBI-FP"]Heb hier in het hobbiehok geen aarde stopcontact en het wordt wat moeilijk om een geaard stopcontakt aan te laten leggen gezien dan de gehele boel moet worden opengebroken. De pc beneden opstellen is ook geen optie omdat ik simpelweg de ruimte er niet voor heb. [/quote:ae3dad24d0] Ervan afgezien dat ik aarding aanraadt, vraag ik me af of je een speciale reden hebt om de computer te aarden? Zoals uit de reacties blijkt, is het misschien het nuttig maar niet (altijd) noodzakelijk voor de goede werking van het apparaat. Het blijft een afweging van voor-en nadelen. Heb je nog meer apparaten in het hobbiehok?[/quote:ae3dad24d0] Ja, mijn complete yamaha dolby digital/dts set, videorecorder en een tv.
Link naar reactie
[quote:7fab4e0f2c="Jonge Rot"]Hallo, Ik wil toch nog even op deze topic inhaken. Richard heeft alles al heel duidelijk uitgelegd maar al lezende in de vervolgen heb ik toch nog wat toe te voegen. Ik zelf heb mijn PC geaard via de seriele poort. Daarop zit namelijk radioapparatuur aangesloten die is geaard op een in deze ruimte nog aanwezig stuk waterleiding. Deze leiding is in onbruik maar nog wel aangesloten op het waterleidingnet waar in mijn huis alle randaardes zijn aangesloten. De aardweerstand hiervan zal dus best wel laag zijn al heb ik die nooit gemeten. Op deze manier heb ik dus één doorgetrokken aarde waardoor er geen aardlus kan ontstaan want dat geeft weer specifieke problemen op zich met de zenders (uiteraard legale, A-licentie). Er kan in principe best een dunnere draad worden gebruikt om je PC-kast naar het nul volt niveau te trekken. Dat werkt net zo goed als een dikkere. Ook als veiligheidsaarde kan dit maar alleen als je electroinstallatie is voorzien van een aardlekschakelaar (tegenwoordig verplicht). Het is namelijk zo dat deze al afslaan bij een stroomverschil van 30 milliampère tussen fase en nul. De dikke, geel/groene draad dient in principe te worden gebruikt maar stamt eigenlijk nog van vroeger toen er nog geen aardlekschakelaars waren en de "volle stroom" door deze draad naar aarde af moest vloeien om de metalen delen van apparaten zo goed mogelijk spanningsvrij te maken bij fouten. De stroom naar aarde liep dan vaak op tot boven de zekeringwaarde van meestal 16 ampère waardoor deze uiteindelijk de geest gaf. Iets heel anders is het verhaal van de schuine strepen in het video-in signaal. Heb je de ingang wel op PAL (B-G) staan? Als dit al aan de (niet) aarde te wijten is komt het door hoogfrequente(re) stoorsignalen die niet meer worden afgevoerd door een lang verlengsnoer. Sterker nog, dit snoer pikt meestal meer ellende op dan er wordt afgevoerd waardoor het probleem zich zelfs kan verergeren. Een veiligheids aarde is dan ook vrijwel nooit een goede hoogfrequent aarde. Dat zijn heel verschillende dingen. Als toevoeging: ook mijn PC liep steeds vast zonder aanwijsbare reden maar nadat ik de stekker weer in de seriele poort had geprikt, en dus de PC geaard, is het nooit meer voorgekomen!! Ook is mijn kabelverbinding iets sneller geworden en vooral veel stabieler. Groeten, Tjalling[/quote:7fab4e0f2c] Alles staat op pal b ingesteld en er staat ook weinig software op mijn pc geinstalleerd, alleen het noodzakelijke. Bestaat er meetgereedschap om te kunnen achterhalen wat er stoord. MIjn receiver heeft een soortgelijk probleem namelijk, maar dan een soort van krakerige ruis en wat ik heel typerend vind is dat die krakerige ruis netzo snel kraakt als de diagonale strepen bewegen in het video signaal. Het klinkt heel onwaarschijnlijk, maar je zou bijna denken dat het om aardstralen gaat.
Link naar reactie
[quote:2e0d440db4="CBI-FP"]De specifieke reden dat ik mijn pc wil aarden is omdat ik vervelende diagonale stoorstrepen heb als ik video wil capturen. Daarmee bedoel ik niet het capturen zelf, maar het signaal en het maak niet uit als ik er een standalone dvd speler op de s-video aansluit of mijn vhs recorder op de composiet aansluiting.[/quote:2e0d440db4] Is de aansluitkabel in orde? Als er geen goede massa verbinding is, dan krijg je of geen signaal of een beschadigd signaal. Meestal krijg je ruis als het signaal te zwak is. Stoorstrepen krijg ik meestal te zien als er wat mis is met de synchronisatie of het signaal te zwak is of de TV niet goed op de zender staat. Overigens moet je voor S-video->composiet een speciale verloopkabel gebruiken. Daarmee heb ik zelf nog geen ervaring omdat ik zelf alleen maar composiet gebruik. Beschikt je videorecorder over een Scart aansluiting en een S-Vhs aansluiting? Of gebruik je een Scart naar S-Vhs verloop?
Link naar reactie
Beste CBI-fp Aarden kan altijd zolang je het maar goed doet. Een draadje naar de Cv kan alleen als de CV met koperen leidingen is aangelegd. (Bij nieuwere woningen is dit vaak kunststof) Als je op b.v. de CV of de waterleiding aardt moet je wel vanaf het punt waar de leiding het huis binnen komt een draad leggen naar buiten en een lange aardpin (Kan ook een koperen buis van +/- 1m. zijn) de grond in slaan en de draad daar aan vast zetten. (de CV of het waterleidingsysteem fungeert dus alleen als geleiding niet als daadwerkelijke aarding) suc6
Link naar reactie
[quote:3fd1301784="Hans.Vosman"][quote:3fd1301784="CBI-FP"]De specifieke reden dat ik mijn pc wil aarden is omdat ik vervelende diagonale stoorstrepen heb als ik video wil capturen. Daarmee bedoel ik niet het capturen zelf, maar het signaal en het maak niet uit als ik er een standalone dvd speler op de s-video aansluit of mijn vhs recorder op de composiet aansluiting.[/quote:3fd1301784] Is de aansluitkabel in orde? Als er geen goede massa verbinding is, dan krijg je of geen signaal of een beschadigd signaal. Meestal krijg je ruis als het signaal te zwak is. Stoorstrepen krijg ik meestal te zien als er wat mis is met de synchronisatie of het signaal te zwak is of de TV niet goed op de zender staat. Overigens moet je voor S-video->composiet een speciale verloopkabel gebruiken. Daarmee heb ik zelf nog geen ervaring omdat ik zelf alleen maar composiet gebruik. Beschikt je videorecorder over een Scart aansluiting en een S-Vhs aansluiting? Of gebruik je een Scart naar S-Vhs verloop?[/quote:3fd1301784] MIjn videorecorder staat via een scart verloopstuk op de composiet en ik heb al diverse kabels(zowel standaard als verguld) geprobeerd, maar ook een losse stand alone dvd speler die van s-video is uitgerust, dus die is met een s-video kabel aangesloten zonder verloopstukjes.
Link naar reactie
[quote:fc5388341e=".:ToBee:."]Beste CBI-fp Aarden kan altijd zolang je het maar goed doet. Een draadje naar de Cv kan alleen als de CV met koperen leidingen is aangelegd. (Bij nieuwere woningen is dit vaak kunststof) Als je op b.v. de CV of de waterleiding aardt moet je wel vanaf het punt waar de leiding het huis binnen komt een draad leggen naar buiten en een lange aardpin (Kan ook een koperen buis van +/- 1m. zijn) de grond in slaan en de draad daar aan vast zetten. (de CV of het waterleidingsysteem fungeert dus alleen als geleiding niet als daadwerkelijke aarding) suc6[/quote:fc5388341e]Gepruts! Het metalen waterleidingnet [b:fc5388341e]moet[/b:fc5388341e] volgens voorschrift in alle woningen zijn geaard, maar [b:fc5388341e]mag nooit[/b:fc5388341e] als aardleiding dienen. Hetzelfde geldt voor CV-leidingen. Jan de Boer
Link naar reactie
[quote:dfa33b50e8="J. de Boer"][quote:dfa33b50e8=".:ToBee:."]Beste CBI-fp Aarden kan altijd zolang je het maar goed doet. Een draadje naar de Cv kan alleen als de CV met koperen leidingen is aangelegd. (Bij nieuwere woningen is dit vaak kunststof) Als je op b.v. de CV of de waterleiding aardt moet je wel vanaf het punt waar de leiding het huis binnen komt een draad leggen naar buiten en een lange aardpin (Kan ook een koperen buis van +/- 1m. zijn) de grond in slaan en de draad daar aan vast zetten. (de CV of het waterleidingsysteem fungeert dus alleen als geleiding niet als daadwerkelijke aarding) suc6[/quote:dfa33b50e8]Gepruts! Het metalen waterleidingnet [b:dfa33b50e8]moet[/b:dfa33b50e8] volgens voorschrift in alle woningen zijn geaard, maar [b:dfa33b50e8]mag nooit[/b:dfa33b50e8] als aardleiding dienen. Hetzelfde geldt voor CV-leidingen. Jan de Boer[/quote:dfa33b50e8] Helemaal met Jan de Boer eens. Je MAG gewoon NIKS anders als aarding gebruiken als de aardpin die bij je meterkast uitkomt! Het kan zelfs gevaarlijk zijn om het anders te doen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...