Ga naar inhoud

Aarde, hoe op te lossen???


Aanbevolen berichten

ik heb hiero eigenlijk ook al wat topics hiero over gezien en dat als als asl van webspider valt wel heel erg weg bij de problemen die werden beschreven en ook opgelost doot te aarden .... En iets wat me ook nog idd heel erg bijstond dat het ABSOLUUT geen id was om dus een draadje naar je cv oid door te trekken ... Overigens heb ik gewoon een geaarde pc en heb ik me nooit druk hoeven maken over het aanleggen van draadje... ( ik kan me remkabeltje van me fiets nie eens vastkrijgen ) :oops:
Link naar reactie
  • Reacties 78
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Kan iemand mij uitleggen, hoe je precies zo een kabeltje aanlegt, als je pc op een niet geaard stopcontact zit. Ik heb helemaal geen vestand van dat aarden. Wat voor kabel moet ik hebben. En hoe moet ik het vastmaken aan de computer? Waarop moet ik het aansluiten? En hoe moet ik het op de verwarming bevestigingen? Kan iemand mij dit eenvoudig uitleggen? Of misschien is er wel een site op internet met uitleg? mvg, Roy
Link naar reactie
[quote:7659e126e6="roy_startpag"]Kan iemand mij uitleggen, hoe je precies zo een kabeltje aanlegt, als je pc op een niet geaard stopcontact zit. Ik heb helemaal geen vestand van dat aarden. Wat voor kabel moet ik hebben. En hoe moet ik het vastmaken aan de computer? Waarop moet ik het aansluiten? En hoe moet ik het op de verwarming bevestigingen? Kan iemand mij dit eenvoudig uitleggen? Of misschien is er wel een site op internet met uitleg? mvg, Roy[/quote:7659e126e6]Er is maar één manier, en dat is zorgen dat je een stopcontact met randaarde krijgt. Alle andere manieren zijn prutswerk. Aarden op de CV-radiator mag zelfs helemaal niet, waarbij ik wel moet toevoegen dat er niemand is die daarop ooit komt controleren. Vroeger kwam er af en toe nog wel eens een inspecteur van het energiebedrijf langs, maar dat is allang verleden tijd. Jan de Boer
Link naar reactie
[quote:220e8795c0="de Boer"] Salv, in een eerdere discussie in dit forum kwam je zelf tot de conclussie dat dat draadje naar de CV niet zo ideaal is [/quote:220e8795c0] :evil: Ik vind dit sowieso een dom topic. Een normale pc hoef je o.i.d niet te aarden. Als de bliksem inslaat heb je pech ja. Maar wat is die kans? Nihil. en dan nog. 2 weken geleden, bliksem, onweer enz. niks gebeurd.
Link naar reactie
[quote:8cf1b3f0e2="Salv"]Ik vind dit sowieso een dom topic. Een normale pc hoef je o.i.d niet te aarden. Als de bliksem inslaat heb je pech ja. Maar wat is die kans? Nihil. en dan nog. 2 weken geleden, bliksem, onweer enz. niks gebeurd.[/quote:8cf1b3f0e2] Aarding is ook niet bedoeld als bliksembeveiliging. Als die echt inslaat, ligt alles toch in puin, tenzij je voordat de bui nabij is alle stekkers hebt uitgetrokken, inclusief je modem etc. Tegen een directe blikseminslag zal ook een overspanningsbeveiliging niet helpen, die verscheidene megavolts slaan overal dwars doorheen. Ze helpen wel bij overspanningen die kunnen ontstaan bij een blikseminslag op iets grotere afstand. Onlangs nog iemand gesproken die tot twee keer toe alles in puin had, TV, videorecorder, geluidsinstallatie en PC. Gelukkig, vertelde hij, dekte de verzekering de schade. Schakelt nu braaf alles uit bij naderend onweer. Jan de Boer
Link naar reactie
[quote:a4eb0ddf0f="spiderned"]hmm. kans van 1 op de miljoen. En dan nog 2 keer........................[/quote:a4eb0ddf0f] Dat is een interessant rekensommetje ... 1 miljoen ten opzichte van wat ? Zonder gekheid, mijn ouders wonen op een plek waar geregeld de bliksem in slaat, laten we het houden op 5x in de 20 jaar. Die 5x heeft dus schade opgeleverd. Bij me zelf in de buurt weet ik het niet zo. Er is meestal geen zichtbare schade. Het lijkt me beter om niet teveel de draak te steken met bliksem en aarding risico's. Sommige mensen hebben veel geluk, anderen minder. Respecteer die realiteit. Zolang er geen problemen zijn, zou ik zeggen, zo laten. Niet zeuren als het toch een keer misgaat.
Link naar reactie
Bij mij in de buurt, en ik bedoel dan mijn straat en de omliggende straten is twee maal de bliksem ergens ingeslagen, een van het type flits en direct de knal. Een van die keren was de schade enorm, tientallen electische apparaten werkten opeens niet meer, enkele straten bijna zonder TV ed. Waar de bliksem is ingeslagen is niet duidelijk geworden maar een bliksen die ergens kort langs vliegt kan enorme inductie pieken in leidingen opwekken met een alles vernietigende kracht in het bijzonder voor IC`s ,transistors en andere halfgeleiders. Verder wil ik nog even herinneren aan de tyd van de eerste aanraakschakelaars, twee metalen vlakjes die bijvoorbeeld een zender instelling van een tunerafstelling bedienden, er waren echt huizen met bepaalde vloerbedekking waar zeker tijdens vriesweer de TV niet was te bedienen en ook een vlieg op zo,n vlakje deed de tv overschakelen. Ook van deze techniek is men afgestapt vanwege de risico`s door statische electriciteit.
Link naar reactie
Wordt een beetje off-topic, maar inderdaad, hoe kans op één miljoen? In Nederland? Of wereldwijd? En is dit werkelijk een statistisch gegeven? Wist je dat van alle natuurgeweld in de wereld blikseminslagen de meeste dodelijke slachtoffers tot gevolg hebben? Meer dus dan bij overstromingen, meer dan bij aardbevingen etc. Verder schijnen regio's te verschillen in het aantal onweersbuien met inslagen. Zelfs heel plaatselijk schijnt het vaak op dezelfde plaats in te slaan. Dus kan het best dat in een bepaald gebied nooit iets gebeurt, terwijl het elders voortdurend sores is. Jan de Boer
Link naar reactie
Kans van 1 op de miljoen in [b:e71686f505]NEDERLAND[/b:e71686f505]. Is ergens gepubliceerd in een vakblad. Dat ging over bliksem-afleiders bij huizen in open vlaktes. Het was zelfs zo dat je meer kans heb om de lotto te winnen dan om getroffen te worden door de bliksem. Nou, de lotto heb ik ook nog nooit gewonnen dus............................. Maar we dwalen wel erg af nu. Het gaat mij niet om het lot te tarten, maar waar het mij om ging is dat ik nog geen PC ben tegengekomen die een probleem had, wat te wijten was aan een aarding. Of liever gezegd; aan het gebrek eraan.
Link naar reactie
[quote:2946171827="spiderned"]Kans van 1 op de miljoen in [b:2946171827]NEDERLAND[/b:2946171827]. Is ergens gepubliceerd in een vakblad. Dat ging over bliksem-afleiders bij huizen in open vlaktes.[/quote:2946171827]Hmm, dat betreft dus de kans een directe inslag. Mijn ouders wonen op het platteland. De kans op een (in)directe inslag is bij hen toch wel groot te noemen, gezien het aantal oude eiken dat de afgelopen 20 jaar het veld hebben geruimd. Er staan er niet genoeg voor de komende 300 jaar ... Wat je vergeet is dat met name indirecte inslagen ook schade veroorzaken. Er komt veel energie vrij maar minder dan bij een indirecte inslag. Aarding en beveiliging van apparatuur heeft dat vaak wel degelijk zin omdat dan de beveiliging werkt. En ja, dan ik ga ervan uit dat de aarding dan wel okay is, aardpen diep in de grond o.i.d. Ook nodig voor een bliksem afleider ... Oh ja met gewoon gezond boeren verstand zou ik zeggen dat die factor van 1 op de miljoen wel vrij laag is. Volgens mij branden er jaarlijks meer dan 10 woningen af tengevolge van een bliksem inslag. Misschien zijn er wel 10 miljoen woningen en gebouwen in Nederland. [quote:2946171827="spiderned"] Het was zelfs zo dat je meer kans heb om de lotto te winnen dan om getroffen te worden door de bliksem.[/quote:2946171827] Niet mee eens. Tenzij je in de stad woont en je niet buiten bent als het onweert. [quote:2946171827="spiderned"] waar het mij om ging is dat ik nog geen PC ben tegengekomen die een probleem had, wat te wijten was aan een aarding.[/quote:2946171827] Voor wat betreft de computer alleen, ik ook niet. Of het moet die ene keer zijn dat er brand ontstond door een kabelbreuk. Sluiting tussen de aarddraad en 220V lijn ... Als je bij mij langs komt, kan ik je de overvliegende vonken tussen verschillende apparaten zo laten zien. Die vonken noem ik dus geen statische elektriciteit. Verder kan ik je het spanningsverschil tussen de "massa's" laten zien. Bij het kortsluiten van zo'n spanningsverschil vonkt het gegarandeerd! Zonder zo'n spanningsverschil verwacht ik dus minder problemen. Ik heb misschien wel een wat ongewone configuratie. TV-tuner met antenne aansluiting, audio installatie, thuisnetwerk, modem aansluiting, computers op meerdere groepen en veel apparatuur. Verder was bij mij aarding ook nodig om de audio apparatuur (platenspeler met versterker) bromvrij te krijgen.
Link naar reactie
[quote:be866c723e="CBI-FP"]Heb hier in het hobbiehok geen aarde stopcontact en het wordt wat moeilijk om een geaard stopcontakt aan te laten leggen gezien dan de gehele boel moet worden opengebroken. De pc beneden opstellen is ook geen optie omdat ik simpelweg de ruimte er niet voor heb. [/quote:be866c723e] Ervan afgezien dat ik aarding aanraadt, vraag ik me af of je een speciale reden hebt om de computer te aarden? Zoals uit de reacties blijkt, is het misschien het nuttig maar niet (altijd) noodzakelijk voor de goede werking van het apparaat. Het blijft een afweging van voor-en nadelen. Heb je nog meer apparaten in het hobbiehok?
Link naar reactie
[quote:49de468bca="J. de Boer"]Spiderned: Volgens mij zit je de boel hier een beetje te stangen. Jan de Boer[/quote:49de468bca] :lol: Wat bedoel je daarmee of waar doel je op. Ik vertel hier wat ik gelezen heb en eigen ervaring. Oke, af en toe naai ik de boel een beetje op, maar ik vertel geen onwaarheden.
Link naar reactie
Goed, laat ik dan maar wat feiten op een rijtje zetten en hopelijk een heleboel dom gereutel op te lossen.(zoals ik tot nu toe in dit topic zie) De aarding van een pc heeft diverse redenen, kies zelf maar of er 1 van belangrijk is voor jouw eigen situatie. *Galvanische scheiding: een pc heeft een schakelende voeding en dat wil zeggen dat de pc niet "galvanisch gescheiden" is van het net, in het uiterste geval betekend dit dat bij kortsluiting de volle 230 volt op de kast kan komen te staan, hand-bediende apparaten die NIET galvanisch gescheiden zijn zijn VERPLICHT geaard of "dubbel geisoleerd" (zoals bv boormachines), zo'n regel wordt niet voor nix verzonnen.... * stabiliteit:een apparaat met schakelende voeding heeft de eigenschap dat de behuizing op de helft van de aangesloten waarde waarde draait, bij 230 volt aansluitspanning staat er dus nominaal zo'n 115 volt op de behuizing van de voeding en dus ook op de pc behuizing. Zodra je de behuizing aanraakt zal deze naar de waarde dalen die jij vertegenwoordigd: meestal zo rond de o volt, je bent immers geaard door je voeten die op de grond staan. Alhoewel er dus zelden op deze manier een gevaarlijke situatie optreed zul je een behoorlijke "tik" kunnen krijgen als je een ongeaarde pc aanraakt, hoe ernstig is afhankelijk van de situatie: hoe vochtig(zweet) je huid is, wat voor schoenen je aanhebt enz enz Het spreekt voor zich dat dezelfde "tik" die jij te verduren krijgt ook door de pc loopt met al zijn gevoelige componenten, immers: de stroom voorziening van de pc wordt ,welliswaar voor maar heel eventjes, toch behoorlijk in de war geschopt en dat kan schade opleveren. eindpunt stabiliteit: in het geval dat de kast niet geaard is kan deze omdat ie niet duidelijk door een nul punt naar beneden getrokken wordt een sterk zwevende waarde krijgen, de spannings waarde zou bv kunnen gaan schommelen tussen 0 en 115 volt en deze instabiliteit in toevoer kan/zal leiden tot instabiliteit in de uitgangs spanning. Je hebt het dan over diverse vormen van rimpel-superponatie en andere narigheid die je in je uitgang kan krijgen en veel pc componenten zijn kwa prestatie/werking gevoelig voor dit soort storingen. Ik heb zelf aan de lijve ondervonden wat er gebeurt als je je pc niet aard en ff de tv kabel in tv kaart stopt: 512 MB+audiokaart+videokaart+TVkaart+scsi controller op in rook en dat alles in minder dan 10 Milliseconde. De vonk die ik zag overvliegen tussen tv kaart en tvkabel sprak boekdelen en auto-reboot die ik zich hoorde voltrekken op het moment dat ik de stekker erin stak zorgte bij mij voor de bekende "uh-oh,kluns wat doe je nou!" reactie. De andere positieve reactie die ik zelf heb ondervonden na aarding van de pc was verbindingssnelheid via mijn 56k modem, zonder aarding was deze 43 Kbs en met aarding was deze 52 kbs. Ik heb dit destijds ongeveer 10x getest en de uitkomst bleef hetzelde: aarding leverde een betere modem verbinding op. Dat het bij jouw (de lezer van deze opmerking) nooit is voorgekomen wil niet zeggen dat het daarom flauwekul is. ik heb zelf vaak genoeg met een brandende sigaret boven een bak benzine gestaan en heb zelfs wel peuken gedoofd door ze in de benzine te gooien, en dat is altijd goed gegaan. Maar dat wil niet zeggen dat ik daarom iedereen aanraad om thuis een laag benzine is zijn asbakken te doen omdat je daarmee zo goed sigaretten kunt uitmaken....
Link naar reactie
En ik kan duz het hele verhaal bevestigen. Het modem verhaal is bij mij ook al een keer zo voor gekomen. Ook een paralelle poort werkte ineens weer naar aarding van een PC. Spiderned, als je et niet doet moet je het helemaal zelf weten. Maar het is een werkje van een half uurtje, en dat half uurtje is niks vergeleken met een PC die in puin ligt. (om ma eff een voorbeeld te noemen)
Link naar reactie
[quote:9b60de6af7="rwilligen"]ik heb zelf vaak genoeg met een brandende sigaret boven een bak benzine gestaan en heb zelfs wel peuken gedoofd door ze in de benzine te gooien, en dat is altijd goed gegaan. [/quote:9b60de6af7] Dat heb te maken met de ontbrandingstemperatuur van vloeistoffen. Dus daar kan je gerust een peuk of lucifer in gooien. Alleen bij een bepaalde temp. waarde van de sigaret/lucifers en de ontbrandingstemperatuur van de vloeistof, krijg je een steekvlam. Maargoed, daar gaat het hier ook niet om. Waar het wel om gaat is buiten het feit dat het veiliger is om te aarden (heb ik nergens ontkent), ik nog nergens een probleem heb opgelost door het aanleggen/aansluiten van een aarding. En dat het een half uurtje kost weet ik ook wel, alleen zie ik het nut er niet van in. Maar dat had ik al 6 keer gezegd.
Link naar reactie
ff een mega off topic reactie ... dat is niet de ontbrandingstemp van de vloeistof... maar van het gas waarin de vloeistof wordt omgezet bij genoeg hitte ... vloeistof brand nog steeds niet ... tis het verdampingsgas waarin die vloeistof wordt omgezet ... als er genoeg gas is ontstaan icm zuurstof uit de buitenlucht ( of nog erger een afgesloten ruimte, dan ontstaat er helemaal een linke gas/O2 balans .. Met een fijne explosie als gevolg .... maar als spidertje wil laten zien dattie dat gewoon kan doen, wil ik wel ff een afgesloten ruimte creëren met genoeg gas en O2 .... Things that make ya go BOOM .... OWjah die aardingellende ... veel mensen doen het niet uit gemakzucht ... wat voor mij erg doorslaggevend is, is dat dde meeste vage probs zo tochzijn opgelost ... en dan heb ik het nie eens over bliksem inslag en telefoonlijnen die spontaan opblazen :wink: ... net zoals dat er op verschillende fora zat topics zijn geweest van mensen die 6 x meer adsl/kabel snelheid eruit trokken na het aarden .... ervoor was het dus toch niet zo ideaal .... en dan nog wat topics over instabiliteit ... Wat mij wel mateloos irriteert is dat sommige mensen hiero dus gewoon ijskoud vol BLIJVEN houden: JA maar bij mij is het ook niet gebeurd ... dus kan het evt heel misschien wel, maar eigenlijk niet want bij mij is het ook niet ( ik hoef geen namen te noemen imho staatie erom bekend :s ) En je kan het opnaaien noemen ik noem dat VERNEUKEN , misschien nog wel erger BEWUST verneuken .... maar goed das mijn mening ...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...