Ga naar inhoud

Aarde, hoe op te lossen???


Aanbevolen berichten

Heb hier in het hobbiehok geen aarde stopcontact en het wordt wat moeilijk om een geaard stopcontakt aan te laten leggen gezien dan de gehele boel moet worden opengebroken. De pc beneden opstellen is ook geen optie omdat ik simpelweg de ruimte er niet voor heb. Zou ik een aarde draad kunnen trekken van mijn pc naar een verwarmings radiator zonder dat direct de stoppen of mijn voeding doorslaat??? Of zijn er andere alternatieven???
Link naar reactie
  • Reacties 78
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Hoi, Als je in je hobbyhok een centraaldoos hebt, zit meestal in het plafond, dan is het ook bijna zeker dat daarin een geel/groene draad zit. Met een trekveer is er dan zo een draadje naar het stopcontact getrokken,en kan je een randaarde wandcontactdoos plaatsen. Een trekveer is dikwijls in de rommelbak van een supermarkt te vinden en anders bij Gamma oid.
Link naar reactie
Hoi, Wil tch even kwijt hoe ik het aardingsprobleem heb opgelost. Mijn werkplek grenst aan een doucheruimte en daar zat in de muur een doos alleen voor aarde waar ook de CV op aangesloten was. Vanuit de achterwand van de wandcontactdoos op mijn werkplek heb ik een gaatje geboord door de muur, dit kwam 20 cm boven de aarddoos uit, een dikke blanke koper aardkabel verbonden en door de muur naar de vervangen wandcontactdoos. Erg veel geluk, maar misschien grenst je werkplek ook aan een douche,bad of CV ruimte en daar zitten dikwijls ook van die aarddozen, ik heb ze zelfs wel eens onder een badkuip gezien!
Link naar reactie
[quote:659de0cabf="spiderned"]En wat zou er dan kunnen gebeuren?[/quote:659de0cabf]Zie eerdere oeverloze discussie hierover, nog niet zo lang geleden, die ik niet ga herhalen. In principe [b:659de0cabf]hoef[/b:659de0cabf] je geen probleem te hebben, zolang je geen netwerkverbindingen gaat aanleggen. Wel heb je zonder aarding soms een wat instabieler systeem, en kijk een beetje uit met gelijktijdig aanraken van je PC-kast en b.v. een CV-radiator. De oplossing die Alipapa aandraagt is overigens uitstekend! Verder, is het echt onmogelijk om een aarddraad te trekken? In het uiterste geval kun je de hele route naar de meterkast volgen en een aarddraad bijtrekken. Een handigheidje daarbij (als je er geen trekveer in kunt krijgen) is om één van de stroomdraden te pakken, daaraan een nieuwe stroomdraad [b:659de0cabf]en[/b:659de0cabf] een aarddraad te bevestigen, en trekken die handel. Wel een klusje om even met z'n tweeën te doen. Deze procedure herhalen tot je een aarddraad tegenkomt. Jan de Boer
Link naar reactie
[quote:f75fecfbc1="spiderned"]Ik heb ook een netwerk hier en geen instabiele systemen. Dat is echt onzin om dat soort problemen aan het ontbreken van aarding te wijten.[/quote:f75fecfbc1] toch wel want mijn stopcontact was niet geaard en toen ik een netwer aan had geleg liep me poc instabiel en je kreeg een soort ligte schok als je de kas aanraakte. toen heb ik het stopcontact geaard en nooit meer ergens last van gehad
Link naar reactie
[quote:a5c7b114ea="spiderned"]Ik heb ook een netwerk hier en geen instabiele systemen. Dat is echt onzin om dat soort problemen aan het ontbreken van aarding te wijten.[/quote:a5c7b114ea]Geen problemen gehad tot nu toe? Kan zijn, ik geloof dat best, maar dan heb je gewoon geluk. Zelf heb ik in het begin een opgeblazen netwerkkaart gehad tengevolge van het ontbreken van de aarding. Verder verneem ik van deze en gene dat een netwerkverbinding zonder aarding nog wel loopt op 10 MB/s, maar niet op 100 MB/s. Zonder die aarding heb je dus nogal kans op stevige stoorspanningen. Zie ook eerdere discussie. Dus onzin? Beetje "kort door de bocht". Weet je dat aardingssystemen zelfs een studieonderdeel is op de hogere technische scholen, en dat daar meer aan vast zit dan menigeen denkt? Ik heb in mijn werk problemen meegemaakt in besturingssystemen die aanvankelijk onverklaarbaar waren, maar die door een iets andere manier van aarden opgelost werden. Voor het overige: Waarom een wasmachine wel aarden, en een PC niet? Jan de Boer
Link naar reactie
Geluk of niet, het gaat al 20 jaar goed :lol: Natuurlijk is het voor de [b:902dc94ab6]veiligheid[/b:902dc94ab6] belangrijk, maar IK heb er nog nooit problemen mee gehad en draai ook op 100 Mbit/s. En op technische hoge scholen heb ik niet gezeten (ja, op een dak :lol: ), dus dat weet ik niet. En dat ik onzin zeg is natuurlijk ook overdreven, maarja van mij hoeft het niet. :lol:
Link naar reactie
Spiderned, waarom aard je je wasmachine/oven/vaatwasser/cv/ etc...... Waarom denk je dat je een pc "moet" aarden?? Ik schat zo om dezelfde reden :wink: Als je je PC niet aard komt er namelijk een constante spanning van 100volt op je kast te staan. (vandaar et schokje :wink: ). Hiermee kun je (zoals al aangegeven) geluk en pech mee hebben. Aarde is ook voor zogenaamde "lekstromen". Als de bliksem inslaat en je hebt je PC aan een ongeaard stopcontact hangen ben je zowiezo de lul. Aan een geaard stopcontact zit je al een stuk veiliger omdat zosnel als de bliksem inslaat je aardlek knalt en zorgt dat de "bliksem stroom" via de aarde teniet gedaan word. Zo kan ik nog 101 redenen verzinnen om je PC te aarden. Het is een werkje van een half uurtje tot een uurtje :wink: (zelfs bij de oudste huizen)
Link naar reactie
Ach als als als............ Als de bliksem in de kabel inslaat ontplof ook mijn pc (kabel internet) of ik hem nou aard of niet. Ik heb nog nooit een schok van een pc gehad als hij aanstaat. En dat heb niks met geluk te maken als ik jouw zo eens hoor. //edit Als ik wil leg ik ook hier zo een aarde draad aan, maar ik zie het nut er niet van in.
Link naar reactie
Nee, heeft idd met verschillende factoren te maken, wbt dat aanraken dan. Ik geef je 1 advies, ga je aan je PC sleutelen, zorg dat je DAN wel goed geaard ben samen met je PC. Anders blaas je dalijk dingen op(statische elek.), en dat is geen kwestie van geluk, dat is meer een kwestie HEEEEEEL veel geluk als je iets niet opblaast :)
Link naar reactie
[quote:f4b5eb42e8="De Geest Van Oirlo"]Nee, heeft idd met verschillende factoren te maken, wbt dat aanraken dan. Ik geef je 1 advies, ga je aan je PC sleutelen, zorg dat je DAN wel goed geaard ben samen met je PC. Anders blaas je dalijk dingen op(statische elek.), en dat is geen kwestie van geluk, dat is meer een kwestie HEEEEEEL veel geluk als je iets niet opblaast :)[/quote:f4b5eb42e8] En hoe lang denk jij dat ik al computers repareer. Er is niks geaard, ik draag geen anti-statisch polsbandje en er is door mijn toedoen nog nooit iets kapot gegaan. Gewoon een kwestie van weten wat je doet en jezelf ontladen via de verwarmingsbuis.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...