Ga naar inhoud

Digitaal fotograferen, 3.2 of 4.0 megapixels??


Aanbevolen berichten

[color=darkblue:62b7595c12]Mijn vraag is of het nou aan de megapixels en de optische zoom ligt dat foto's op afstand onscherper worden. Ik heb een camera gehad van olympus met 3.1 megapixel en 3x optische zoom. Op een meter of 20 werden de foto's vrij onscherp. Ik wil graag een goede camera en op een redelijke afstand kunnen fotograferen. En dan gaat het ook nog eens om bewegende dingen die ik veel fotografeer nl. hondensport. Wat is mij het beste aan te raden?? Groetjezzz Astrid[/color:62b7595c12]
Link naar reactie
Zoveel mogelijk pixels. Een zo goed mogelijke lens, denk aan lichtsterkte. Instelbare sluitertijd en diafragma, laatste o.a. i.v.m. scherptediepte. Kijk eens bij een fotozaak wat zoal gangbaar is bij de doorsnee spiegelreflex-camera (zo'n beetje de standaard voor goede foto's) en vergelijk dat met de specificaties van de digi-cam die je op het oog hebt.
Link naar reactie
[quote:2900b842af="Stripske"][color=darkblue:2900b842af]Mijn vraag is of het nou aan de megapixels en de optische zoom ligt dat foto's op afstand onscherper worden. Ik heb een camera gehad van olympus met 3.1 megapixel en 3x optische zoom. Op een meter of 20 werden de foto's vrij onscherp. Ik wil graag een goede camera en op een redelijke afstand kunnen fotograferen. En dan gaat het ook nog eens om bewegende dingen die ik veel fotografeer nl. hondensport. Wat is mij het beste aan te raden??[/color:2900b842af][/quote:2900b842af]Nee, dat zou niet mogen. Bij inzoomen is er overigens wel meer kans op bewegingsonscherpte. Een andere oorzaak kan de Auto-Focus zijn. Deze werkt niet altijd optimaal. Zorg ervoor dat altijd het onderwerp zelf, in het scherpstel kader valt. Hoewel, een afstand van 20 meter moet niet echt een probleem zijn, tenzij een toevallige obstakel in de weg staat. Kun je iets vertellen over de foto zelf? Landschapsfoto, gebouw, groepje personen, dier, ... Nou zullen op een 3 (maar ook een 4Mpixel) camera op een afstand van 20 meter niet alle details zichtbaar worden. Dus ook dat zal bijdragen aan een zekere onscherpte. Zonder meer informatie vind ik gissen.
Link naar reactie
[quote:727d340542="Stripske"][color=darkblue:727d340542]Mijn vraag is of het nou aan de megapixels en de optische zoom ligt dat foto's op afstand onscherper worden. Ik heb een camera gehad van olympus met 3.1 megapixel en 3x optische zoom. Op een meter of 20 werden de foto's vrij onscherp. Ik wil graag een goede camera en op een redelijke afstand kunnen fotograferen. En dan gaat het ook nog eens om bewegende dingen die ik veel fotografeer nl. hondensport. Wat is mij het beste aan te raden?? Groetjezzz Astrid[/color:727d340542][/quote:727d340542] Vaak wordt optische zoom automatisch gecombineerd met digitale zoom. Dat wil zeggen, als van "geen zoom" naar "3 * optische zoom" nog steeds het zoom knopje indrukt, gaat hij door naar 9 * zoom (3*optisch + 3*digitale zoom) Bij optische zoom blijft hij scherp (aantal beeldpunten blijft gelijk), bij digitale zoom worden het aantal beeldpunten steeds minder. Dus niet te ver inzoomen, meestal kan je op het display zien wanneer hij overgaat van optisch naar digitaal zoomen. Voor (snel) bewegende mensen/dieren (honden) kan je het beste een "burst mode" gebruiken. dan maakt hij een stuk of 10 foto's heel snel na elkaar. Daarna kan je de scherpste ertussenuit bewaren en de rest verwijderen. Het moment dat de betreffende hond met zijn poten op de grond komt, is namelijk het moment dat de foto het scherpst is. Uit de losse hand in dat moment moeilijk te bepalen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...