Ga naar inhoud

pc doorgebrand? kortgesloten? (p1@100mhz)


Aanbevolen berichten

os=win98 hallo, ik heb vanmidag een pentium @ 100mhz weer aan de gang gekregen... heb gekregen...... nu niet meer dus. ik denkt: er kan vast wel nog een hdd'tje in. er zit tenslotte nog een aansluiting in het moederbord. en er was nog zo een vier aderig stekkertje over die ook in je hdd moet. (weet ik veel hoe da ding heet). alles goed en wel. 2e hdd op cable select gezet. nix aan de hand...pc zag m nie. kabeltje omgedraaid (kan op die oude mb's op meerdere manier, handig die inkepinkjes van tegenwoordig) kreeg ik tijdens het opstarten een disc error. ik pc uitgegooid. alle kabels eruit van de nieuwe hdd en zo was het dus weer zoals het was. nu als ik de pc opstart krijg ik 1: geen beeld 2: maakt 3 piepjes 3: doet niet veel meer daarna whats going on?!!?!?!?!?! is ie kort gelsoten of zo? en wat zijn de consequenties daarvan? ik zie geen zwarte vlekken op mn moederbord, er ruikt nix naar doorgebrand....is eigelijk nix verdachts te zien. tia
Link naar reactie
Nu weet ik uit het hoofd niet wat die piepjes betekenen, maar ik denk dat je je ide controller heb opgeblazen oid. Als de pc de hdd niet herkend had, had je met de hand in het bios de gegeven in moeten voeren, bij moderne schijven op een oude pc is dat altijd het geval. Wat in sommige gevallen ook wil helpen is om de ide kabel om te draaien, vooral met oudere apparatuur en bekabeling is het vaak mogenlijk om een ide kabel op beide manieren te gebruiken en op die manier kan je als je het verkeerd doet ook de hdd opblazen. Tip probeer de hdd eens op een andere pc, werkt deze, ligt het aan de pc. Tip 2 ga na of er misschien niet perongeluk een kabel of kaart is losgeschoten, metname de vga kaart is een grote boosdoender.
Link naar reactie
ik had idd de ide kabel omgedraaid. tegenwoordig zit er een ophogingkje op de plugjes zodat ze maar 1 manier in de ide controlers kunnen. dus niet in dit moederbord. wat nu...als ik dus de ide controller heb opgeblazen? zijn dan EN de primary EN de secondary controllers kapot? of kan ik de kabel uit de primary halen en in de secondary stoppen en dan gewoon maar NIET een 2e hdd? het is echt zwaar @@#$^**$#$% dat dit nu weer gebeurd; had hem net na een paar maanden weer aan de gang gekregen...vanmiddag op netwerkje aangesloten, btje geupdate....en dan nu ineens dit weer. ehct erg. maar goed edit: he weer beeld. was idd de vga kaart die loswas geschoten in mn mb. maar nu wat... ik heb dus een hdd van 1600mb over + een nieuwe kabel voor deze hardware. er zit in (aangesloten op de primary ide controllert): een master hdd een slave cd-rom. waar moet nu de kabel die ik over heb in? en op wat moet alle hardware staan? (cable select, master of slave) en kan ik gewoon de enige nu nog over 4 draderig pluggie pakken? (hoe heet dat stekkertje nou?)
Link naar reactie
[quote:8a9d3d3173="fabstar81"] waar moet nu de kabel die ik over heb in? en op wat moet alle hardware staan? (cable select, master of slave) en kan ik gewoon de enige nu nog over 4 draderig pluggie pakken? (hoe heet dat stekkertje nou?)[/quote:8a9d3d3173] Beetje vaag, maar we gaan het proberen. De overgebleven IDE kabel stop je in de secondaire IDE connector op het mobo. Het apparaat wat aan het uiteinde van die IDE kabel zit moet op master staan. Het apparaat wat daartussenin zit op slave. Dat stekkertje met die 4 draden is een voedingskabel en heet een Molex stekker. succes
Link naar reactie
[quote:4d9877069e="spiderned"][quote:4d9877069e="fabstar81"] waar moet nu de kabel die ik over heb in? en op wat moet alle hardware staan? (cable select, master of slave) en kan ik gewoon de enige nu nog over 4 draderig pluggie pakken? (hoe heet dat stekkertje nou?)[/quote:4d9877069e] Beetje vaag, maar we gaan het proberen. De overgebleven IDE kabel stop je in de secondaire IDE connector op het mobo. Het apparaat wat aan het uiteinde van die IDE kabel zit moet op master staan. Het apparaat wat daartussenin zit op slave. Dat stekkertje met die 4 draden is een voedingskabel en heet een Molex stekker. succes[/quote:4d9877069e] dus de 2 harde schijven moeten op 1 kabel. en de cd-rom speler moet op de secondary? en wat als je harde schijf rare geluiden maakt en je krijgt een disc error tijdens het opstarten?!!? :(
Link naar reactie
Maakt in dit geval niet zo veel uit. Alleen als je een brander zou hebben, is het niet aan te raden hem op dezelfde IDE kabel te zetten als je HD. Rare geluiden en disk errors? Als die geluiden van de hd komen is hij meestal aan het overlijden. (als hij al niet dood is) Welke errors krijg je en tijdens welk proces? Herkend de bios hem niet, staat er wel een besturingssysteem op enz.
Link naar reactie
ik heb gister die hdd geinstalleerd met win98. hij deed het weer, had hem zelfs op netwerkje gezet. beetje geupdate...maar gister toen hij aan het schrijven was (tijdens afsluiten geloof ik) had ik hem per ongeluk verplaatst. toen maakte die allemaal rare geluiden. blauw scherm, je kent t wel. toen uit gezet. opnieuw opgestart, en na de bios detectie een disc error, replace disc and press enter. hij heeft hem dan wel herkend al, maar vraag niet hoe, duurt erg lang ook.
Link naar reactie
Ander moet je eens op de schijf kijken (stikkertje) hoeveel koppen, cylinders, sectoren die schijf heb en dat in de bios bij usertype invullen. De melding "replace disk" kan verschillende oorzaken hebben. -Geen besturingssysteem aanwezig. -MBR beschadigd -Schijf kapot Start eens op met een opstartdiskette en type daarna "fdisk \mbr"
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...