Ga naar inhoud

zoemende monitor (harder dan eerst) en boxen


Aanbevolen berichten

Sinds ik mijn PC in een andere kast heb gezet maakt mijn monitor een veel harder zoem geluid dan eerst, heel irritant, en om het nog wat vreemder te maken, de monitor zoem is afhankelijk van het CPU-gebruik. Als ik bijv. CPU-BURN gebruik gaat ie ineens nog harder zoemen. En mijn boxen zoemen nu ook, ook best wel hard, dit had ik eerst niet, eerst waren ze helemaal stil. Dit allemaal sinds de verbouwing in de nieuwe kast (check sign voor specs). He en even voor de duidelijkheid, dit is niet zo'n ik zie spoken verhaal, de monitor gaat echt harder zoemen na hoe meer cpu-gebruik. Heel vreemd. Het enige wat ik kan bedenken is als oplossing, dat er niet genoeg stroom uit het stopcontact komt, zodat als de cpu meer stroom krijgt als die dat nodig heeft (door een hoger cpu-gebruik), en dat de CPU als het ware de stroom voor de monitor weg zuigt, en dat deze minder/te weinig krijgt, waardoor harder zoemen zou ontstaan. Maar dit is gewoon een theorie van mij, het zal wel wat anders zijn, maar het is zo vreemd :o
Link naar reactie
Dat kan best meevallen. heb je al geprobeerd de monitor iets verder weg te zetten (van de computer) of heb je geprobeerd de monitor iets te verdraaien ten opzichte van de computer. Heel soms beïnvloed het ene apparaat de andere. In jouw geval verwacht ik dat het een interactie is tussen de computer en de monitor. Op zich kan het ook een ander apparaat zijn, lamp of een transformator of een ander elektronisch apparaat. Heel soms duidt het geluid op een defect. Mijn eigen monitor is overigens ook niet fluisterstil.
Link naar reactie
Wat bedoel je met kast :-? De PC case of een wandmeubel? Die theorie kun je in ieder geval wel weggooien. Als het gaat om een nieuwe case, dan ligt het daaraan. Deze is dan niet goed afgeschermd of je hebt een aardingprobleempje in de case. En als het om een meubel gaat, dan gaat het om de plaatsing van de componenten tov elkaar zoals Hans aangaf.
Link naar reactie
[quote:b3d13118ff="Wim Sturkenboom"]Wat bedoel je met kast :-? De PC case of een wandmeubel? [/quote:b3d13118ff] [quote:b3d13118ff]Dit allemaal sinds de verbouwing in de nieuwe kast (check sign voor specs). [/quote:b3d13118ff] Ik ga natuurlijk geen IKEA kast type Ervik in m'n sign specs zetten, pc behuizing natuurlijk
Link naar reactie
[quote:dda71972db="no_name"]Ik ga natuurlijk geen IKEA kast type Ervik in m'n sign specs zetten, pc behuizing natuurlijk[/quote:dda71972db]Je zet je PC (dat is iets inclusief een kast) in een nieuwe kast, dus kast in kast. En toen snapte ik het niet meer :cry: Had die nieuwe IKEA :P overigens ook een nieuwe voeding, of ben je de oude blijven gebruiken?
Link naar reactie
[quote:56ee80fff2="no_name"]En mijn boxen zoemen nu ook, ook best wel hard, dit had ik eerst niet, eerst waren ze helemaal stil. [/quote:56ee80fff2] Geluidsboxen kunnen om verschillende redenen Boxen gaan brommen: aardlus, afwezige of onjuiste aarding computer, ongeschikte plaatsing ten opzichte van een andere stroom verbruiker (een TL-lamp, een beeldscherm, een computer). Bij een lichte verdraaiing van de box kom je daar gelijk achter. Boxen eventueel wat verder weg zetten. Soms betreft het resonantie, in dat geval heel goed nagaan wat de echte geluidsbron is. Ingeval van resonantie eventueel met matjes werken om trillingen te dempen. Mijn broer heeft zijn kast voorzien van extra ventilatoren. Vervolgens de ventilatoren in de kast en de computer op een lager toerental (lagere spanning) laten draaien.
Link naar reactie
Mijn pc behuizing/case op vloerbedekking, staat op de grond, mijn monitor en boxen, staan op een plank aan de muur. Resonantie is het dus echt niet. Over dat aarde, dat zou wel eens kunnen want, als hier een lamp aan gaat dan ruizen mijn boxen even of dan springt mijn tv even weg, en mijn ontvangst van de tv, is ook bar slecht als mijn pc aanstaat. Ik zal de boxen en monitor wel eens op een andere groep in het huis aansluiten, misschien helpt dat.
Link naar reactie
[quote:b17aa4b52b="no_name"]Mijn pc behuizing/case op vloerbedekking, staat op de grond, mijn monitor en boxen, staan op een plank aan de muur.[/quote:b17aa4b52b] Kennelijk staat de apparatuur toch wel zo'n 50 cm uit elkaar? Zo ja, dan lijkt me de afstand van de computer apparatuur wel okay. Vraag is wel of de computer goed geaard is. [quote:b17aa4b52b="no_name"]Over dat aarde, dat zou wel eens kunnen want, als hier een lamp aan gaat dan ruizen mijn boxen even of dan springt mijn tv even weg, en mijn ontvangst van de tv, is ook bar slecht als mijn pc aanstaat. Ik zal de boxen en monitor wel eens op een andere groep in het huis aansluiten, misschien helpt dat.[/quote:b17aa4b52b] Kun je de TV wat verder weg zetten? Is het een nieuw model? Of een wat ouder type? Soms komt er straling op de antenne ingang of de kabel? Soms helpt 100% afgeschermde kabel. Dat van die groep helpt misschien, maar ik denk dat het niks uitmaakt. Je hoort ruis en geen brom? Of beide?
Link naar reactie
[quote:803c1783c5="no_name"]Over dat aarde, dat zou wel eens kunnen want, als hier een lamp aan gaat dan ruizen mijn boxen even of dan springt mijn tv even weg, en mijn ontvangst van de tv, is ook bar slecht als mijn pc aanstaat. Ik zal de boxen en monitor wel eens op een andere groep in het huis aansluiten, misschien helpt dat.[/quote:803c1783c5] Volgens mij staat er veel te veel op 1 groep :lol: Heb je soms in je pc ook een TV kaart of internet je via de kabel?
Link naar reactie
Lijkt op 'aardstralen'......... Ik begrijp dat je een nieuwe systeemkast om je (oude) hardware hebt geknutseld, en daarna een nieuwe opstelling voor je pc gecreeerd. Check éérst of je in de systeemkast alle verbindingen goed hebt aangesloten, vooral de 220V met de bijbehorende RA (randaarde). Sluit je pc aan op een WCD (wandcontactdoos) met RA, en dan bedoel ik ECHTE RA, géén geknoei met draadjes naar de CV of waterleiding. Sluit je monitor óók aan op een WCD met RA. Bijna alle andere (losse) hardware, zoals modem, zijn voorzien van een platte (euro) stekker welke geen RA behoeft. Wat de brom in je boxen betreft, is waarschijnlijk al verholpen na uitvoering van bovenstaande aanbevelingen, zo niet, check dan de afscherming van je audio kabeltjes. (zowel pc ingaand als uitgaand naar een versterker(tje) voor je boxen) Als laatste tip: het teveel (lees, te lang) aan audiokabel NIET netjes oprollen, maar zgn bifilair, pak het teveel in het midden dubbelgevouwen tussen duim en handpalm beet, en wikkel de beide einden tegelijk om je (uitgestoken) vingers, van je hand afschuiven, bandje erom en klaar. suc7 (6 heb je al gehad)
Link naar reactie
  • 1 maand later...
[quote:791d86c938="Bartez"]is er een manier om het anders op te lossen??[/quote:791d86c938] Op zich denk ik dat je beter een nieuw topic kan openen. Afhankelijk van de oorzaak is er wel of geen oplossing. Het brommen ligt of aan de geluidskaart, of een storingsbron die te dichtbij (trafo of zo) zit of een aardlus. Die aardlussen zijn soms zeer verraderlijk. Toevallig een versterker of een radio/TV kabel aangesloten?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...