Ga naar inhoud

Kan dat kabelmodem niet gewoon uit?


Aanbevolen berichten

Ik ben een @home gebruiker uit Deventer en heb een paar vragen over mijn kabelmodem. 1) Weet iemand hoeveel stroom zo'n apparaat trekt in 'rust' en 'actief'? 2) In principe gebruik ik geen internet tussen 22.00 en 07.00 uur. Kan ik voor die tijd een schakelklok gebruiken om het modem uit te zetten? PS Ik heb nog het oude zwarte model. (inderdaad COM21)
Link naar reactie
Dat apperaat kan gewoon uit. Hoeveel stroom die trekt weet ik alleen niet. Er zijn enkele (mogelijke) nadelen: 1) het kost enkele minuten voor dat het apperaat weer helemaal on-line is. 2) je hebt kans dat je ip-adres veranderd, als je een dynamisch ip-adres hebt. Dat hoeft geen probleem te zijn, tenzij je gehecht bent aan een min of meer vast ip-adres. Onder linux log ik sinds een paar weken mijn ip-adres, en die is tot nog toe niet veranderd.
Link naar reactie
Ik vermoed dat het een COM21 is. Ik kan niet aanbevelen hem telkens uit en aan te doen. Niet dat het apparaat er minder door wordt, maar wel je internet. Iedere keer als die modem aan en uit gaat, zeker als het langer is dan 30 minuten, moet het apparaat zich opnieuw aanmelden en geaccepteerd worden op het netwerk. Dit wil nog wel eens misgaan. Dan zit je zonder internet en moet je het telkens opnieuw proberen. Ook controleert @HOME op afstand de modems en daar zou iets kunnen gebeuren. Geen idee wat en dit vind ik ook erger, maar het geheel van kabel, modem en IP-configuratie is intelligenter en hangt meer samen dan je zo op voorhand vermoed. Wat zo een apparaat kost aan energieverbruik, kun je zo berekenen aan hand van KwH gegevens. groetjes Edmond
Link naar reactie
BIj @HOME is het ipnummer niet gekoppeld aan de modem maar aan je CCxxxxx machinenaam. Dit is anders dan bij ADSL. Voor het punt 2 uit de andere post hoef je dus niet bang te zijn. Als je je ip-adres kwijt bent is dat omdat @HOME je toch al een ander ging geven of omdat ie gespoofed is. Ook het laatste kun je grotendeels voorkomen door de modem en ook de pc/router daarachter niet uit te doen. mvgroet Edmond
Link naar reactie
[quote:e20a54123f="Edmond Varwijk"]BIj @HOME is het ipnummer niet gekoppeld aan de modem maar aan je CCxxxxx machinenaam. Dit is anders dan bij ADSL. Voor het punt 2 uit de andere post hoef je dus niet bang te zijn. Als je je ip-adres kwijt bent is dat omdat @HOME je toch al een ander ging geven of omdat ie gespoofed is. Ook het laatste kun je grotendeels voorkomen door de modem en ook de pc/router daarachter niet uit te doen. mvgroet Edmond[/quote:e20a54123f] Ik meende dat die COM21 dingen die hij heeft alleen maar met statische IP adressen werkte. Ik heb zelf ook een COM21 en die heeft een statisch IP in ieder geval, in tegenstelling tot de terrayon modems die ook veel door chello (wat ik dus heb) worden gebruikt.
Link naar reactie
Ik kan geen antwoord geven wat het energieverbruik is van een kabelmodem. Ik kan wel adh van de adapter waarmee die is aangesloten schatten dat het niet meer is als zo'n 10 Watt maximaal. Als het je puur gaat om energiebesparing kun je het geld van die tijdklok beter uitgeven aan een spaarlamp. Een zo'n lamp op een plek waar je vaak licht heb branden, zoals bij ons in de keuken, spaart je meer energie als die paar uurtjes je modem uit schakelen. Tijdklok bespaart 9uur*10W=0.09 kWh Uitgaande van een 60W conventionele lamp, heb je een 13 W spaarlamp en een brandtijd van 3 uur per dag. besparing per branduur (60-13)*3uur=0.141 kWh
Link naar reactie
Wat ik nog mis bij de antwoorden, blijkbaar heeft nog niemand daar aan gedacht, is dat de tijdklok ook energie verbruikt. Hij staat continu 24 uur per dag ingeschakeld. Verbruik in dezelfde orde van grootte. Het is dus het paard achter de wagen spannen. Dus stekker er uit is de enige manier om te besparen, afgezien van de vraag of het zinvol is of niet. Jan de Boer
Link naar reactie
[quote:d4778349e2="Edmond Varwijk"][quote:d4778349e2="InZane"]Ik meende dat die COM21 dingen die hij heeft alleen maar met statische IP adressen werkte. [/quote:d4778349e2] Nope, het COM21 modem is een echt modem, zonder eigen IP-stack. Alle IP-geneuzel ontgaat hem hij modemt alleen maar ;) groetjes Edmond[/quote:d4778349e2] Mja ik zei het eigenlijk verkeerd :oops: Snap alleen niet dat bijna iedereen die ik ken met chello bij ons in de buurt een terrayon modem hebben en ik nog steeds zo'n oude megagrote Com21 :-? Niet dat ik problemen heb ofzo, maar met een Com21 moet je dus wel IP, DNS, Gateway, enz. hard opgeven, terwijl je met zo'n terrayon gewoon alles op DHCP gooit. Nou scheelt het gelukkig dat ik een router/switch heb die toch altijd aan is en die ook DHCP draait :)
Link naar reactie
Ik zit bij chello en heb een van de eerste com21 modems, je weet wel zo'n dikke. Dit type kan zowel met statische als dynamische ip adressen overweg. Ik weet dat omdat voor chello quicknet overnam in Hoogvliet(Rotterdam) mijn modem een vast ip adres had. Toen chello het overnam werd het dynamisch. Een kabelaanbieder controleerd of het modem wel of niet online staat(dit doen ze om eventuele storingen in kaart te kunnen brengen), is het modem te lang niet online, dan kan je weleens een telefoontje krijgen van de kabelprovider met de vraag waarom het modem offline is. Het ip adres staat idd niet gekoppeld aan het com21 modem, maar waarschijnlijk aan het mac adres van de netwerkkaart (bij chello wel het geval) of aan de pc naam(onwaarschijnlijk lijkt mij). De voeding van het kabelmodem verbruikt echter, zeker als het modem standby staat(dus als de pc niet is ingeschakeld) erg weinig en loont de moeite niet eens om het uit te schakelen, tenzij je echt een krent ben. Als je je modem offline wil hebben om inbraak in de pc te voorkomen, ofwel dat ze de pc van buitenaf inschakelen om in te breken kan je beter de utp kabel uit het modem trekken of in het bios van de pc de funktie "wake up on lan" uitschakelen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...