Ga naar inhoud

Wat is nu precies serial ATA?


Aanbevolen berichten

[quote:88bcebc610="Midi8286"]Volgens mij zijn er ook geen moederborden die dat ondesteunen, dus wat heb je eraan????????[/quote:88bcebc610] uhm volgens mij wel :wink: a7n8x deluxe in ieder geval, zo zijn er nog tig borden die het al hebben. Het is vooral toekomstgericht, nu maakt het nog niet echt veel verschil, straks kunnen de snellere schijven er van gebruik maken.
Link naar reactie
[quote:af51bb33e1="Midi8286"]Volgens mij zijn er ook geen moederborden die dat ondesteunen, dus wat heb je eraan????????[/quote:af51bb33e1]Zijn er bij mijn weten wel, ik krijg binnenkort een PC die SATA ondersteunt (Intel MoBo). Bovendien was er een tijdje geleden iemand op het forum die kabels nodig had voor dat type HD, en die heb je niet nodig als je MoBo het niet ondersteunt 8) Waarom Serial ATA? Langzamerhand wordt de limiet bereikt van wat mogelijk is met parallelle overdracht. Dit is een gevolg van de overspraak tussen de aders in een parallelle kabel. Bij parallel worden er meerdere bits (8, 16, ...) tegelijk verstuurd. Echter door overspraak kunnen twee naast elkaar liggende bitjes elkaar beinvloeden waardoor de data niet meer correct is. Dit probleem treedt op bij hogere snelheden. Een oplossing is om tussen iedere ader die data 'draagt', een massa ader te leggen, maar ook daar zijn limieten aan. Dit is de oplossing die gekozen is bij ATA100/ATA133 (ATA66 misschien ook, weet ik niet zeker). Seriele data heeft dat probleem niet omdat er slechts 1 bit tegelijk wordt verstuurd. Theoretisch is het langzamer (8 bits tegelijk is uiteraard sneller dan 1 bit per keer), maar door de praktische problemen is hoge snelheid met parallelle verbindingen veel moeilijker (lees duurder) te realiseren dan serieel.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...