Ga naar inhoud

oude hd met badclusters


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb een tijdje geleden een oude pc op de kop getikt en met veel pijn en moete de installatie bestanden voor win98 naar de pc gekopieerd. Deze computer is niet van een cdrom voorzien dus moest het via een nulmodem kabel. Nu blijken er 4 badcluster op de hd te zitten. Wat doe ik er aan en zou een lowlevel format uitkomst bieden ? Welke software ben je eigenlijk nodig voor een lowlevelformat ?
Link naar reactie
Een fdisk, en daarna een format zouden voldoende moeten zijn, immers tijdens het formatteren worden de defekte clusters gemarkeerd als niet bruikbaar. Meerdere defekte clusters duiden echter op een schijf die haar tijd heeft gehad, het is dus moeilijk te zeggen hoelang je ze nog probleemloos kan gebruiken. Eddy
Link naar reactie
Ik heb een keer een poging gewaagd om een oude schijf met bad sectors te revitaliseren, maar dat mocht helaas niet meer baten. Maar, niet geschoten, altijd mis. Ik heb de low-level format uitgevoerd met een oudere pc, die de mogelijkheid in het bios had zitten. Vaak hebben P1 en klonen (AMD/Cyrix) die mogelijkheid wel.
Link naar reactie
[quote:44cf2861e1="BK"]Bad clusters op een oude schijf geven aan dat de schijf op het punt staat te overlijden. Ik zou er niet aan beginnen die schijf weer te gaan gebruiken. Kijk of je ergens een gezondere schijf voor die PC kan vinden.[/quote:44cf2861e1]Ja en neen: soms kan die schijf nog jaren mee! Soms ook geeft ze de geest na een paar dagen. ('k heb er zelf nog een enkele jaren gebruikt: bad clusters geïsoleerd en gewoon doorwerken ermee) Je kan ze dus niet meer als systeemschijf gaan gebruiken, maar als tweede schijf om kopies of backups op te saven is ze best nog goed bruikbaar. Het zou moeten lukken dat èn je hoofdschijf èn die bad-cluster-schijf tegelijk de geest geven! (al zou Murphy dat tegenspreken... :lol: )
Link naar reactie
[quote:947e6e40fb="BK"]De vraag is eigenlijk durf je je data toe te vertrouwen aan een schijf die mogelijk heel erg onbetrouwbaar is...[/quote:947e6e40fb] Dat is inderdaad de vraag die je je moet stellen. De schijf kan heel lang meegaan, ook met die paar slechte plekjes. Maar houdt het wel in de gaten, komen er per dag/week/maand meer bij dan is het foute boel.
Link naar reactie
Je zegt er niet bij wat voor oude schijf in die computer zit. Dat maakt namelijk verschil! Vroeger (het AT tijdperk) had je de laatste generatie harddisks met de controller op het moederbord. Die disks kon je echt een lowlevel format geven. Met de komst van de IDE en EIDE harddisks is dat over. De controller zit dan op de drive zelf en schermt je a.h.w. af van bad sectors en zo. Die zijn er wel, alleen hoor je ze niet te zien. Er wordt ook met een transitietabel gewerkt; het aantal in het BIOS opgegeven sectoren, tracks en heads hoeft niet overeen te komen met het werkelijke aantal. Kortom, op een EIDE schijf kun je eigenlijk geen lowlevel format meer geven. Sommige fabrikanten hebben daar wel een utility voor die dan alleen met die ene drive werkt. Je moet dan goed weten wat je doet :D Dus, het ligt een beetje aan de leeftijd / type van je harddisk!
Link naar reactie
Bedankt iedeereen. Het gaat om een p120 met 1,2gb harddisk en het wordt een knutsel-pc dus hoeft niet betrouwbaar te zijn. Nadat de pc opnieuw gepartioneerd en geformateerd is zijn de problemen idd verdwenen ! Vreemd, want scandisk met oppv controle en format alleen was niet afdoende..., maar het werkt weer ! Bedankt voor de goede uitleg en adviezen !
Link naar reactie
[quote:6cb48c086c="bvvelde"]Bedankt iedeereen. Het gaat om een p120 met 1,2gb harddisk en het wordt een knutsel-pc dus hoeft niet betrouwbaar te zijn. Nadat de pc opnieuw gepartioneerd en geformateerd is zijn de problemen idd verdwenen ! Vreemd, want scandisk met oppv controle en format alleen was niet afdoende..., maar het werkt weer ! Bedankt voor de goede uitleg en adviezen ![/quote:6cb48c086c] Heb ik ook steeds. Als ik hem weer formatteer doet ie het goed. Na een paar weken krijg ik bij het opstarten echter een foutmelding en wil hij controleren bij scandisk. Daarna komt een andere tool maar na 3 dagen is die ook nog niet klaar dus die druk ik door. Voor de rest doet alles het goed. Peter
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...