Ga naar inhoud

SCSI-disks inbouwen lukt niet! (SCSI-newbe)


Aanbevolen berichten

Hoi allen, Ik heb op de jongste PC-dumpdagen (o.a.) een paar scsi-schijven weten te bemachtigen. Die wil ik nu inbouwen in m'n server op zolder. Daar zit een scsi-controller in met 2 poorten. Op poort 1 zit een SCSI-HDD (met o.a. het o/s erop). Op poort 2 zit m'n tape-device. Hierop kan ik met een schakelaartje het id instellen en staat nu op 6. Nu heb ik zojuist de 4 SCSI-schijven gewoon simpelweg aan de kabel van poort 1 gehangen, maar dat werkt dus niet zo simpel. Ik krijg een failure op id 0. De server start dus niet meer op. Als ik de 4 schijven los koppel, start die wel weer op. Zit 'm uiteraard in de id's. Hoe werkt dat met die ingewikkelde scsi-id's? Op de adapters (welke de kabel op poort 1 verbind naar de schijven) staan de volgende codes bij de 8 paars pinnetjes. Van boven naar beneden. LED SYN DLY MTR ID3 ID2 ID1 ID0 Concrete vragen: 1. Wat betekenen deze codes? 2. Welk apparaat moet ik op welk id zetten? Dus: - scsi controller (gaat dit ook met jumpers?) - boot disk - overige 4 disks (2 disken hebben helemaal geen jumpers!) - tape device. 3. Waarom zie ik geen id's hoger dan 3 op de adapters? 4. Kan er iets stuk gaan als ik fouten maak met de jumpers? 5. Kan een scsi 3 disk op een scsi 2 controller? 6. Moet ik de id's nu instellen op de harddisks of op de adapters? Oh ja, waarschijnlijk overbodig te melden, maar met scsi heb ik totaal geen ervaring![/list]
Link naar reactie
ik kan niet alles beantwoorden ... : 2. als je controller de optie heeft om het boot-id te wijzigen maakt het niet uit. Als dit niet zo is dan moet de schijf waarvan je wilt opstarten het id 0 hebben. De rest maakt niet uit, als de laatste op de kabel maar een termination heeft ( afsluitweerstand ). Elke SCSI schakeling moet op deze wijze afgesloten worden. De moderne devices hebben dit aan boord en is in te stellen met een jumper, bij oudere moet er een externe aanwezig zijn. 3. zou een conflict kunnen zijn met de id's 4. nee , het werkt of het werkt niet 5. ja dat kan maar je profiteert niet van extra snelheid 6. de id's stel je in op de apparaten zelf, je zegt dat dit bij sommige niet mogelijk is, dit is wel vreemd !! Hint : probeer de apparaten , zeker die met geen instelbare id (?) , een voor een uit en noteer het id. Vraag : is je voeding wel sterk genoeg voor zoveel apparaten ?? Groeten
Link naar reactie
[quote:fcc5660a36="Raymond Kloos"]Concrete vragen: 1. Wat betekenen deze codes? 2. Welk apparaat moet ik op welk id zetten? Dus: - scsi controller (gaat dit ook met jumpers?) - boot disk - overige 4 disks (2 disken hebben helemaal geen jumpers!) - tape device. 3. Waarom zie ik geen id's hoger dan 3 op de adapters? 4. Kan er iets stuk gaan als ik fouten maak met de jumpers? 5. Kan een scsi 3 disk op een scsi 2 controller? 6. Moet ik de id's nu instellen op de harddisks of op de adapters? [/quote:fcc5660a36] 1. met de id0 t/m id3 stel je de id's in, je met de waardes bij elkaar optellen om hoger dan 3 te komen. b.v. id2 en id3 samen gejumperd geven de schijf het id5. 2. scsi controller heeft de laatste id waarde op de controller. (b.v. 7 op een scsi-ii controller en 14 op een uw-scsi controller) bootdisk krijgt id0, de volgende schijven opvolgend id1 t/m id4 alle niet int13 apparatuur krijgt de id's daarachter (dus b.v. je tapedrive, scanners enz) DENK ERAAN HET LAATSTE APPARAAT OP DE KABEL TE TERMINEREN ANDERS WERKT HET NIET CORRECT!! 3. zie antwoord 1. 4. aan de andere jumpers hoef je niet aan te komen behalve MTR en SYN (termineren en synchronisatie, de laatste zal je waarschijnlijk ook niet nodig hebben.) 5. ja, daar bestaan adapters voor, bedenk dan wel dat de schijf niet zijn volle snelheid haalt..... 6. op de apparatuur, als het goed is herkent de controller de id's zelf. Ik hoop je hiermee geholpen te hebben.....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...