Ga naar inhoud

Laptop of pc??


Aanbevolen berichten

Zoals het onderwerp al zegt, wat is het beste, een laptop of een pc? Effe mijn situatie uitleggen: ik ga in september terug naar school, op kot, informatica studeren. Nu wil ik dus een potente computer kopen. Maar het zou fijn zijn om die in het weekend mee naar huis te nemen. Vandaar dat ik een laptop verkies. Maar kan ik een laptop constant laten draaien? Op een pc kun je immers gemakkelijk enkele coolers erop zetten, een laptop daarentegen :roll: Ben gisteren gaan kijken voor een Acer, Pentium IV 3.0 GHertz, 512 DDR, 60 Gb HDD, DVD-CD RW combo drive, LAN kaart, kostprijs: 2 065 € excl BTW. Is dit een goed merk? Of zijn er betere? Alvast bedankt
Link naar reactie
DE producent van notebooks is (natuurlijk) Toshiba, maar Acer is zeker ook een goede laptop-producent. Ik zou in ieder GEEN Fujitsu Siemens nemen, die aanbeveling kan ik je wel doen. Maar goed, de vraag was laptop of pc. Als je behoorlijk wat waarde hecht aan de draagbaarheid van je computer (zoals je zelf ook al een beetje aangeeft) is een laptop de beste keuze. Feit is natuurlijk wel dat een PC veel meer biedt voor dezelfde prijs (hoewel de door jou genoemde Acer wel een superbak is :D ). Die overweging zul je moeten maken. Of een laptop net zo lang aan kan staan als een PC durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar laptops zijn de afgelopen jaren wel sterk verbeterd (je verbrand niet je schoot meer :)). Nadeel van een laptop is wel dat de uitbreidbaarheid een stuk minder is of zelfs onmogelijk (iig een stuk duurder). Dit is wat ik er over te zeggen heb. De keuze is nu aan jezelf. Succes
Link naar reactie
Merci voor uw reactie JurgenvW. Hetgeen dus belangrijk is, is de kwaliteit. Hij moet zonder problemen een hele dag(en) kunnen draaien, zonder over verhit te geraken enz. De uitbreidbaarheid is niet zo belangrijk. Het wordt geen game computer, maar ene om vanalles mee te testen, met nogal serieuze toepassingen. [url=http://www.acer.be/vi_dutch/page0.jsp-page79,,167,2,,,146,,,,,,,,,2314,,,,,,,,,,,146,2,,2,2,,,,2,,,,2,,,,2,,,,,,,,,,,2,,,0,0,2,,3658310493.htm]Klik hier maar voor de specificaties[/url] Voor zover ik weet is Toshiba ook 'het' merk van de laptops. Binnenkort eens kijken welke modellen zij te bieden hebben :wink: Groetjes
Link naar reactie
Ik denk dat de huidige generatie laptops wel een tijd aan kunnen staan zonder oververhit te raken (iig een hele dag). Ik vroeg me alleen af of je echt zo'n "supercomputer" nodig hebt. Ik weet niet wat je er precies mee wilt gaan doen maar ruim €2000,- (ex BTW!!!) is natuurlijk wel erg veel geld (arme student he ;)).
Link naar reactie
laptop kun je gewoon 24/7 aan laten staan. Ik heb sinds dik een jaar m'n laptop als internetserver draaien en dat werkt prima. In het verleden ook bij een bedrijf gezeten waar het hele testlokaal met 30 Toshiba's volstond die 24/7 aan stonden; nooit problemen mee. :wink: Om deze reden hoef je dus echt geen desktop te kopen en daar komt bij dat het verbruik van een laptop gunstig is..
Link naar reactie
[quote:b9e1c4b61b="JurgenvW"]Nadeel van een laptop is wel dat de uitbreidbaarheid een stuk minder is of zelfs onmogelijk (iig een stuk duurder).[/quote:b9e1c4b61b] Het systeem ondersteunt USB 2.0 en Firewire. Voldoende uitbreidingsmogelijkheden voor de toekomst zou ik zeggen. Verder ook nog TV-out. Een alternatief is twee computers, en dan je data op een geheugen kaart of zo zetten. Een laptop lijkt me overigens wel het handigste. Een PC erbij kan altijd nog. Als je veel grafisch werk wil gaan doen, dan is een gewoon beeldscherm en een muis het handigste werken.
Link naar reactie
[quote:b979422cf8="Hans.Vosman"][quote:b979422cf8="JurgenvW"]Nadeel van een laptop is wel dat de uitbreidbaarheid een stuk minder is of zelfs onmogelijk (iig een stuk duurder).[/quote:b979422cf8] Het systeem ondersteunt USB 2.0 en Firewire. Voldoende uitbreidingsmogelijkheden voor de toekomst zou ik zeggen. Verder ook nog TV-out. Een alternatief is twee computers, en dan je data op een geheugen kaart of zo zetten. Een laptop lijkt me overigens wel het handigste. Een PC erbij kan altijd nog. Als je veel grafisch werk wil gaan doen, dan is een gewoon beeldscherm en een muis het handigste werken.[/quote:b979422cf8] Ik bedoelde eigenlijk de interne uitbreidingen als extra geheugen en dat soort zaken. Natuurlijk zijn er voor veel interne uitbreidingen ook externe oplossingen (externe harddisks bijvoorbeeld), maar feit blijft natuurlijk wel dat de prijs hoger ligt. Uitbreidingen zijn echter niet een issue, dus idg is het allemaal niet van belang. Anyway, ik denk ook dat een laptop idg de beste keuze is. Blijf ik echter wel bij mijn vraag of het echt nodig is om zo'n grote investering te doen.
Link naar reactie
[quote:24954ff662="JurgenvW"]Ik zou in ieder GEEN Fujitsu Siemens nemen, die aanbeveling kan ik je wel doen.[/quote:24954ff662] Ben het verder helemaal eens met je verhaal, maar kun je dat onderbouwen? Ik heb zelf pas een F-S aangeschaft, en ik ben er meer dan content mee. Mooi scherm, prima dvd-speler en snel systeem, terwijl ik het met een P4 1,7 Ghz doe. Het is lekker licht en de batterij gaat lang mee.
Link naar reactie
Qua prestaties zullen de F-S vast niet slecht presteren, maar de degelijkheid laat zeer te wensen over. Je hoeft maar te niezen of er is iets kapot (bij wijze van spreken dan ;)). Zelf studeer ik aan de TU in Eindhoven en daar werken ze met notebook-projecten (ja, we lopen allemaal met zo'n schoothondje rond :)). Mijn lichting had Toshiba's. Het waren bakbeesten (ook wel gekscherend stoeptegels genoemd), maar ze waren praktisch onverwoestbaar. De 2 jaren erna heeft men gebruik gemaakt van F-S machines en als ik de verhalen van mede-studenten hoorde, waren ze niet al te schokbestendig, zeg maar ;). Inmiddels zijn 'we' weer aan de Toshiba's en de degelijkheid straalt er gewoon vanaf. De prestaties van de F-S zullen idd best goed zijn, maar ik hecht ook wel waarde aan een degelijk apparaat, zeker bij een laptop. Er komt een dag dat je per ongeluk je bakkie laat vallen en dan ben je blij als je zo'n degelijke Toshiba hebt. Zo, als dit geen reacties uitlokt :D
Link naar reactie
[quote:10409be2e6="Ed Kroket"]laptop kun je gewoon 24/7 aan laten staan. Ik heb sinds dik een jaar m'n laptop als internetserver draaien en dat werkt prima.[/quote:10409be2e6] Dit is wat ik eigenlijk wou horen, maar ik durfde dit eigenlijk al niet vragen :oops: , wie gebruikt immers een laptop als server hé. Het is mijn bedoeling deze laptop als J2EE server te laten draaien met Oracle database. En voor deze toepassingen mag je toch wel een potente configuratie hebben wil je vlot kunnen voortwerken. [quote:10409be2e6="JurgenvW"]Ik vroeg me alleen af of je echt zo'n "supercomputer" nodig hebt. Ik weet niet wat je er precies mee wilt gaan doen maar ruim €2000,- (ex BTW!!!) is natuurlijk wel erg veel geld (arme student he ;)).[/quote:10409be2e6] Ik ga nog een maand of 2 wachten, dan is die wel een stuk goedkoper. Ik wil ook iets kopen waar ik dan een tijdje mee weg kan. En dan heb ik toch liever een 3.0 GHertz als een 1.8 GHertz. Nu stel ik me weer een vraag, wat zou je kiezen?? Intel of AMD? Intel is duurder dan AMD, maar voor zover ik weet heeft AMD uitstekende processors. Of zit ik hier mis? Alvast bedankt voor al jullie reacties, het zal dan toch een laptop worden over een maand of 2. Groetjes
Link naar reactie
[quote:e7fd2a27be="webRev"] Dit is wat ik eigenlijk wou horen, maar ik durfde dit eigenlijk al niet vragen :oops: , wie gebruikt immers een laptop als server hé. [/quote:e7fd2a27be] Laptop van de baas waar ik al anderhalf jaar niks zakelijks mee hoef te doen behalve mail lezen. Moet je toch op e.o.a. manier zinvol benutten toch :wink:
Link naar reactie
[quote:eeb6d1785e="Ed Kroket"] Laptop van de baas waar ik al anderhalf jaar niks zakelijks mee hoef te doen behalve mail lezen. Moet je toch op e.o.a. manier zinvol benutten toch :wink:[/quote:eeb6d1785e] Inderdaad, met ferm speelgoed moet ge ook kunnen spelen :wink: Nogmaals bedankt voor al jullie reacties!!
Link naar reactie
[quote:bdd4a96b0e="JurgenvW"]Inmiddels zijn 'we' weer aan de Toshiba's en de degelijkheid straalt er gewoon vanaf.[/quote:bdd4a96b0e] Dan heb je blijkbaar helemaal niets opgevangen van de problemen met de Toshiba-laptops van de huidige eerstejaars: http://www.tue.nl/cursor/bastiaan/jaargang45/cursor15/nieuws/vp_1.htm http://www.tue.nl/cursor/bastiaan/jaargang45/cursor19/nieuws/n_1.htm http://www.tue.nl/cursor/bastiaan/jaargang45/cursor27/nieuws/vp_1.htm
Link naar reactie
[quote:d01e2503a2="mephi"][quote:d01e2503a2="JurgenvW"]Inmiddels zijn 'we' weer aan de Toshiba's en de degelijkheid straalt er gewoon vanaf.[/quote:d01e2503a2] Dan heb je blijkbaar helemaal niets opgevangen van de problemen met de Toshiba-laptops van de huidige eerstejaars: http://www.tue.nl/cursor/bastiaan/jaargang45/cursor15/nieuws/vp_1.htm http://www.tue.nl/cursor/bastiaan/jaargang45/cursor19/nieuws/n_1.htm http://www.tue.nl/cursor/bastiaan/jaargang45/cursor27/nieuws/vp_1.htm[/quote:d01e2503a2] Ik moet idd toegeven dat ik van de huidige eerstejaars niks heb meegekregen. Dit is zeker een slechte zaak, die me ook zeer verbaast. Uit de artikelen blijkt echter ook dat er met voorgaande edities praktisch nooit iets aan de hand was, dus helemaal fout is mijn opmerking nu ook weer niet. :)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...