Ga naar inhoud

Nieuwe installatie RAID 1


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik wil binnenkort een RAID 1 kaartje in mijn computer installeren. Nu heb ik al wel begrepen dat je alles (OS + software) opnieuw moet installeren. Als ik nu bijv met Acronis TrueImage Deluxe een exacte kopie maakt van mijn C-schijf, kan ik deze dan gewoon later weer op mijn C-schijf zetten als deze als RAID 1 staat ingesteld? Ik heb nu al twee HD van beide 80GB in mijn computer. Stel ik zet mijn computer uit, installeer de RAID 1 kaart, zet de computer weer aan, dan wordt zeker automatisch de C en D schijf geformarteerd omdat de BIOS ziet dat er op deze RAID kaart 2 harde schijven staan? M.a.w. kan iemand mij even uitleggen hoe het installeren en formateren / partioneren m.b.v. RAID 1 in de praktijk werkt, zodat ik niet tegen onverwachte dingen gaat aanlopen ??? :lol: Groeten, Arie
Link naar reactie
ligt een beetje aan het merk bij Fasttrack op de het werk de volgende methode Type fastrack 2000 Start 1 schijf HD 0 in normale ide 0 kanaal als master van de mobo installeer windows en desnoods de hele handel. (indien nodig) Installeer met de diskette de fastrackdrivers PC uit raid kaart inbouwen HD 0 op kanaal 0 als master. en HD 1 ( de lege op kanaal 1 als master) Start pc, fasttrack kaart meld zich de er geen array is. Met wizard array aanmaken. Als dit klaar is vraagt het programma bij rais 1 welke hd de bron is (in dit geval dus HD 0 op kanaal 0) de raid copieer functie start nu en naar gelang de hoeveelheid kan dit wel ff duren) Als dit klaar PC herstarten en kijk of het werkt. Tips Markeer de HDs met een sticker welke de data bevat. (bij het raid bouwen wordt de doel schijf netjes gewist en gevuld met de bronschijf) Controleer of de raid kaarten 80 GB hd's raid ondersteunen. Belangrijk Zorg dat je bootraid diskette of cdrom hebt. (bij fastrack wordt een diskette en cdrom geleverd) Als je klaar bent trek dan een voor een de HD's eens los (pc ff uit he) en kijk of het werkt. De fasttrack sytemen hier komen dan netjes met de melding dat 1 schijf uit /kapot is en booten netjes op de andere schijf. Peter
Link naar reactie
Bedankt voor je antwoord. Ik heb alleen nog een paar vraagjes: Je schrijft "als master van de mobo". Wat is mobo? Op welk moment moet ik nu mijn backup weer over de C-schijf heenzetten? Na de kale installatie van XP, dus voor het installeren van de drivers en de RAID kaart of kan het ook nog als de RAID al helemaal "up and running" is, dus nadat de array aangemaakt is? Kan ik wel gewoon partities maken op de ene harde schijf (C en D), neemt RAID deze partities gewoon over op de andere harde schijf? Groeten, Arie[/list]
Link naar reactie
mobo = motherboard/moederbord Je hebt (vrijwel) helemaal niets aan raid 1, als de controller niet in staat is zelf een exacte kopie te maken. Raid 1 wordt juist gebruikt om ten alle tijde een draaiende schijf te hebben. Mocht er één crashen, dan draait de tweede vrolijk verder. Het zou bizar zijn als je alles op de schijf die intact bleef alsnog moest verwijderen en opnieuw installeren om het ook weer op de eerste schijf te krijgen. Dus: elke fatsoenlijke raid-controller zal zelf een exacte copie (inc. partities) maken. Zoniet, breng dat ding gewoon terug met de opmerking dat die niet aan je verwachtingspatroon voldoet.
Link naar reactie
Tja, er valt alleen nog weinig terug te brengen ....... want ik heb nog geen RAID kaartje gekocht. :wink: Ik probeer alleen maar in beeld te krijgen hoe ik zo efficient mogelijk, dus met zo weinig mogelijk opnieuwe installeren, mijn bestaande systeem met RAID 1 kan implementeren. Ik heb n.l. heel veel (zelfgemaakte) progjes waar ik zo'n 3 dagen mee bezig bent om alles opnieuw te installeren. Wat ik dus eigenlijk wilt weten hoe ik zo snel en makkelijk mogelijk mijn twee harde schijven op een RAID kaart krijg aangesloten. Groeten, Arie
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...