Ga naar inhoud

Wel / niet geaard & hoeveel apparatuur


Aanbevolen berichten

Net als vele anderen heb ik een kamer in huis waar alle "computer-zooi" staat. Ik heb daar niet de beschikking over een geaard stopcontact, terwijl de stekkers van de pc en monitor daar wel voor geschikt zijn. Hoe belangrijk is het om de apparatuur aan te sluiten op een geaard stopcontact? :o En mijn tweede vraag: Ik heb nu op één stopcontact met daarop: 2 computers, 2 monitoren, 1 scanner, 1 laserprinter, 1 kleurenprinter en een kleine hifi-toren. In de kamer zit nog wel een stopcontact, maar dat is dezelfde groep. Heeft het zin om de apparatuur toch over deze twee te verdelen? :-? Groet Oscar
Link naar reactie
Veel apparatuur voor gebruik in huis is 'dubbel geisoleerd', dan is aarding eigenlijk overbodig maar niet onverstandig. Een voedings-module in een pc is dat echter lang niet altijd, de behuizing is meestal metaal! Aarding is dan zeker aan te raden echter niet strikt noodzakelijk; enig risico maakt het leven spannend. Verdeling over meerdere stopcontacten aangesloten op dezelfde groep kan zin hebben doordat verhitting van de toevoerdraden dan minder optreedt. Hou vanzelfsprekend het maximale gevraagde electrisch vermogen in de gaten, de stop in de meter-kast slaat door indien de stroomsterkte te hoog wordt........
Link naar reactie
Even terugbladeren, en kom tot de ontdekking dat hier ***tig maal discussie over is geweest. In het kort: Stand-alone systeem aarding niet strikt noodzakelijk (mag ik als technicus eigenlijk niet zeggen), maar wel stabieler met aarding. Zodra je PC's, op welke manier dan ook, met elkaar gaat verbinden, is aarding gewoon een must. Anders zit je onherroepelijk vroeg of laat met kapotte netwerkkaarten. Jan de Boer
Link naar reactie
[quote:cf74fcaed1="Salv"]Maar hoe wil je dan ooit een Pc aarden als je geen geaard stopcontact in de buurt hebt? Ik heb hier wel eens wat meer over gelezen, en toen is mij duidelijk geworden dat een draadje van kast naar verwarmingsbuis niet zo ideaal is. :roll:[/quote:cf74fcaed1] Fraaiste oplossing in dit geval is het veranderen van het niet van aarde voorziene stopkontakt in een wel van rand-aarding voorzien stopkontakt. Trek hiervoor een extra draad, of laat dit doen door een electricien.
Link naar reactie
[quote:ba197f49de="Jaap H"]Veel apparatuur voor gebruik in huis is 'dubbel geisoleerd', dan is aarding eigenlijk overbodig maar niet onverstandig. Een voedings-module in een pc is dat echter lang niet altijd, de behuizing is meestal metaal! Aarding is dan zeker aan te raden echter niet strikt noodzakelijk; enig risico maakt het leven spannend. Verdeling over meerdere stopcontacten aangesloten op dezelfde groep kan zin hebben doordat verhitting van de toevoerdraden dan minder optreedt. Hou vanzelfsprekend het maximale gevraagde electrisch vermogen in de gaten, de stop in de meter-kast slaat door indien de stroomsterkte te hoog wordt........[/quote:ba197f49de] Nog even een misverstand uit de weg helpen: Dubbel geïsoleerd houdt in, dat je helemaal NIET KUNT aarden, omdat er aan de buitenkant helemaal geen metalen delen zitten. Een externe voedingsadapter van een modem of een printer beantwoordt hier b.v. aan. Een PC met een metalen kast dus beslist niet. Jan de Boer
Link naar reactie
[quote:e397986e90="Jaap H"]Je kunt immer de niet spanningsdragende geleidende delen binnen de isolerende mantel van een 'dubbel geisoleerd' apparaat aarden![/quote:e397986e90]Dat kan ja, maar het is volkomen zinloos, bovendien mag het niet! Het apparaat beantwoordt dan niet meer aan de officiële norm dubbel geïsoleerd, een norm waar een aantal zeer strenge eisen aan is verbonden. Met toch een aarddraad aanbrengen zou je een geleidende verbinding met metalen delen naar buiten brengen die je juist door het dubbel geïsoleerd zijn wilt voorkomen. Een verbinding dus ook die bij een inwendig defect van het apparaat onder spanning kan komen te staan, en daarmee toch gevaar op zou kunnen leveren, terwijl het juist de bedoeling is om die spanning bij zo'n defect binnen de geïsoleerde behuizing te houden. Ter verduidelijking, je kunt de stekker gewoon in een niet geaard stopcontact steken. De contactlipjes van de randaarde kunnen dan aangeraakt worden. Vergezocht? Nee, denk maar eens aan kleine vingertjes. Een dubbel geïsoleerd apparaat is te herkennen aan het internationaal toegepaste symbool, een dubbellijnig vierkantje. Wat knutselaars allemaal versieren, is moeilijk tegen te gaan, maar in de erkende vakhandel zul je dus nooit een apparaat met het predikaat dubbel geïsoleerd aantreffen met een snoer dat is voorzien van een stekker met randaarde. Jan de Boer
Link naar reactie
De kamer zonder geaard stopcontact/wanddoos daar dacht ik aan. Nu is het bijna altijd zo dat de centraaldoos, dus de doos in het plafond heel dikwijls wel een aarddraad bevatten die of verder loopt of daar eindigd. Zie je daarin een geel/groene draad dan hoeft er daar vandaan dus alleen een geel/groene draad naar je contactdoos getrokken te worden. Als er meerdere pijpen in deze centraaldoos uitkomen dan moet je niet de pijp hebben waar een geelgroene draad uitkomt of ingaat en ook niet de pijp waar een zwarte draad mee naar binnen gaat, dus alleen de pijp waar een bruine en blauwe draad in gaat daar moet die geel/groene bij(als je twee stopcontacten op verschillende plaatsen in de kamer hebt kunnen er dus evt nog meer randaarde stopcontacten gemaakt worden door daar ook een geel/groene bij te trekken) Dit hele verhaal klopt als er op het gewenste stopcontact tenminste geen schakelaar voor de verlichting zit want dan is er ook een zwarte draad in die pijp.Je kunt dan beter vanaf het stopcontact de extra draad invoeren zonder al te veel in het plafond te moeten zoeken in welke pijp de draad moet, zonder schakelaar trouwens ook, je ziet de draat vanzelf wel uit het plafond komen. Een trekveer om de draad door de leiding te trekken vind je in bijna elke supermarkt in de rommelbak met gereedschap ed voor een of twee euro. MAAR ZET EERST DE HOOFDSCHAKELAAR UIT VOOR JE WAT GAAT DOEN !
Link naar reactie
[quote:030ce197d7="Jaap H"]Helder verhaal. Zinloos is echter een erg sterk woord; aarding is altijd te verkiezen boven andere hoe wel doordachte oplossingen ook.[/quote:030ce197d7]Nee, bij een dubbel geïsoleerd apparaat JUIST niet! Hier is zinloos dus niet een te groot woord, maar geheel op zijn plaats. Zie mijn eerdere uiteenzetting. Bij elk ander electrisch apparaat is aarding wel zinvol. Jan de Boer
Link naar reactie
Je zou in ieder geval een stopcontact met overspanningsbeveiliging kunnen kopen. Scheelt al een beetje. Maar LET OP: NIET GEHEEL. Daarvoor heb je professionelere apparaten voor nodig en die zijn vaak steenduur. Als ik jou was zou ik het risico dus iets verkleinen door zo'n goedkoop dingetje te schaffen zoals Trust die bv heeft. Voor de rest moet je maar op de wil van de goden vertrouwen :lol:
Link naar reactie
[quote:014aeeaa5d="DJPeedee"]Je zou in ieder geval een stopcontact met overspanningsbeveiliging kunnen kopen. Scheelt al een beetje. Maar LET OP: NIET GEHEEL. Daarvoor heb je professionelere apparaten voor nodig en die zijn vaak steenduur. Als ik jou was zou ik het risico dus iets verkleinen door zo'n goedkoop dingetje te schaffen zoals Trust die bv heeft. Voor de rest moet je maar op de wil van de goden vertrouwen :lol:[/quote:014aeeaa5d]Prima idee! Geldt trouwens ook voor TV- en audioapparatuur. Het beschermt je (mits je een goede hebt) tegen overspanningen van buitenaf, b.v. atmosferische ontladingen (blikseminslagen) in de buurt. Het is echter op geen enkele manier een oplossing voor het aardingsprobleem. Jan de Boer
Link naar reactie
[quote:6a431d8ea7="J. de Boer"][quote:6a431d8ea7="DJPeedee"]Je zou in ieder geval een stopcontact met overspanningsbeveiliging kunnen kopen. Scheelt al een beetje. Maar LET OP: NIET GEHEEL. Daarvoor heb je professionelere apparaten voor nodig en die zijn vaak steenduur. Als ik jou was zou ik het risico dus iets verkleinen door zo'n goedkoop dingetje te schaffen zoals Trust die bv heeft. Voor de rest moet je maar op de wil van de goden vertrouwen :lol:[/quote:6a431d8ea7]Prima idee! Geldt trouwens ook voor TV- en audioapparatuur. Het beschermt je (mits je een goede hebt) tegen overspanningen van buitenaf, b.v. atmosferische ontladingen (blikseminslagen) in de buurt. Het is echter op geen enkele manier een oplossing voor het aardingsprobleem. Jan de Boer[/quote:6a431d8ea7] Alleen werken de meeste overspannings apparaten alleen goed indien deze in een geaard stopcontact zitten. Peter
Link naar reactie
[img:027e343eed]http://www.dixons.nl/Store/images/products/7034562F.gif[/img:027e343eed] Trust Power Protector 515P €24,99 Het is toch wel aan te raden ja. Zeker voor een computer omdat je dan zoveel snoeren hebt. En meer dan twee stopcontacten heb je niet in de buurt. verlengkabels doorlussen in verlengkabels, in verlengkabels...Tja, dat is ook niet echt veilig.
Link naar reactie
Denk: Als een wasmachine (die ruim 3 kilowatt verbruikt) op dezelfde kabels aangesloten mag worden als een gwoon stopcontact (waar normaal gesproken 200watt voor word geteld) dan maakt et niet veel uit hoeveel apparaten je doorlust. Je moet het natuurlijk niet te gek maken. Als je goed op het forum leest zie verschillende problemen hebt die met aarding te maken kunnen hebben. Ik zeg altijd, aard je een wasmachine/droger, dan moet je je PC ook aarden. Overigens is het als je op dit moment gaat verbouwen in die kamer VERPLICHT om geaarde stopcontacten te plaatsten. Een aardkabel bijtrekken is een kwestie van een uurtje en het kan je later een hoop problemen besparen.
Link naar reactie
[quote:9f38c7b932="De Geest Van Oirlo"]Denk: Als een wasmachine (die ruim 3 kilowatt verbruikt) op dezelfde kabels aangesloten mag worden als een gwoon stopcontact (waar normaal gesproken 200watt voor word geteld) dan maakt et niet veel uit hoeveel apparaten je doorlust. Je moet het natuurlijk niet te gek maken. Als je goed op het forum leest zie verschillende problemen hebt die met aarding te maken kunnen hebben. Ik zeg altijd, aard je een wasmachine/droger, dan moet je je PC ook aarden. Overigens is het als je op dit moment gaat verbouwen in die kamer VERPLICHT om geaarde stopcontacten te plaatsten. Een aardkabel bijtrekken is een kwestie van een uurtje en het kan je later een hoop problemen besparen.[/quote:9f38c7b932]Helemaal mee eens! Denk er echter wel om dat je op een zogenaamde snoerendoos of haspeltje niet te veel mag aansluiten. Staat er doorgaans wel op (b.v. 10 Ampère betekent max. 2200 à 2300 Watt). Jan de Boer
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...