Ga naar inhoud

Gemolde voeding


Aanbevolen berichten

Ik heb een tijdje geleden een computer gekregen waarvan de voeding (vermoedelijk) naar de kl*te was. Ik heb nog niet geprobeerd om 'm aan te sluiten. Ik heb de voeding opgemaakt en daarin zag ik, op een van de printplaatjes een zwarte plek zitten. Ik heb advies gevraagd aan iemand die er wel wat van wist maar die zij dat ik het beter kon vragen aan een expert. Hier is nu mijn vraag : "Kan ik die voeding nog gebruiken, en zo ja, zal deze nog normaal kunnen werken ?". Als ik 'm niet meer kan gebruiken zal ik op zoek gaan naar een andere.
Link naar reactie
In de buurt van die zwarte plek zit waarschijnlijk ook wel een 'geblakerde' component. Die zou je kunnen vervangen. Resultaat is niet gegarandeerd omdat die geblakerde component niet de oorzaak hoeft te zijn; na vervanging sneuvelt die dan weer. Vanaf hier is niet te zeggen of die voeding zal doen wat jij wilt dat hij doet; waarschijnlijk niet omdat een of meer van de voedingsspanningen (5V, 12V etc) afwezig zullen zijn.
Link naar reactie
Een zwarte plek zegt niet alles, soms is het alleen een warmteplek. Dan is er vaak niks aan de hand. Soms is het een teken van grote hitte, in dat geval: ga er maar vanuit dat de boel kapot is. Als de component op die plek kapot is: hetzelfde. Ik zou er zonder test vooraf nooit een moederbord aanhangen. Betreft het een AT of een ATX voeding? Je kan eventueel een en ander uitproberen, het blijft een groot risico.
Link naar reactie
die zwarte plek kan ook aangekoekt stof zijn, maar waarschijnlijk is het wel een brandplek. Ik zou toch een nieuwe voeding kopen, die kosten nu niet zoveel, als je het zelf maakt weet je niet of de componenten wel 100% hetzelfde zijn (waarschijnlijk kan je door de zwarte plek niet goed meer lezen wat op de originele staat) en zou je voeding misschien verkeerde voltages geven resultaat is dan onstabiele pc tot en met toasten van mobo
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...