Ga naar inhoud

BIOS ROM checksum error


Aanbevolen berichten

Mijn pc (pentium 4 XP) is enkele weken geleden begonnen met spontaan te booten (tijdens het werken erop maar ook als geen programma's draaiden) Sinds vandaag start ie helemaalk niet meer op en krijg ik de boodschap " BIOS ROM checksum error" Ik heb alle componenten al eens goed vast geduwd en al een andere grafische kaart geprobeerd maar raak niet verder. Wie heeft tips
Link naar reactie
zoek in het boekje naar de jumper welke je bios reset, deze jumper moet je kort verzetten ( 3 pinnetjes ) en daarna weer terug zetten, uiteraard als je computer uit staat. Je krijgt dan bij het opstarten weer een foutmelding , maar da's dan normaal, ga in de setup. Stel tijd en datum goed in. Verander nog evt andere zaken en 'save' de biosinstellingen. Daarna zou hij opnieuw gewoon moeten starten.
Link naar reactie
vreemd, maar ik heb dit probleem ook op mn Epox 8RDA+... maar bij mij gebeurt het als ik de FSB te hoog zet (188 bijv.) dan reboot ik en dan is ie ineens zn bios ''kwijt''.. echter als ik uitschakel en reboot met de bios reset knop ingedrukt, dan kan ie de bios ineens wel weer vinden... ik hou het zelf echter op een mobo probleem.......
Link naar reactie
Een (nieuw) batterijtje doet hier geen wonderen, en het bios resetten of de boel aandrukken helpt ook niet. Hij heeft het hier over een [b:19608af1b9]BIOS[/b:19608af1b9] checksum error en niet een CMOS checksum error. Het bios is in blokken verdeeld, en aan het einde van elk blok staat een CRC om de juistheid van de bioscode te kunnen verifiëren. Een van deze CRC's klopt nu niet meer hetgeen tot deze foutboodschap leidt. M.a.w. het BIOS is stuk, en moet vervangen of geflashed worden. Omdat de PC niet meer opstart is flashen waarschijnlijk niet meer aan de orde, en vervangen denk ik ook niet want het BIOS zit tegenwoordig op het moederbord gesoldeerd (surface mounted). Hopen maar dat er nog garantie op zit of dat er toch wat anders aan de hand is, want anders rest alleen nog maar het moederbord te vervangen.
Link naar reactie
[quote:53096109b6="webspider"]Ik weet het niet, ik heb er niet echt veel ervaring mee, maar het BIOS zit toch in een IC'tje? Op mijn Celeron 400-moederbord zit een IC'tje waar 'Award BIOS' op staat - zit die niet meer in nieuwe pc's?[/quote:53096109b6] Nee tegenwoordig zijn het vierkante blokjes die vast zitten op het mobo.
Link naar reactie
[quote:08b2dae0ad="turbulence"] hoe kan het dan, dat ie bij mij op een FSB van 190 deze melding geeft, terwijl er lui zijn die makkelijk 220 FSB halen met dit zelfde bord.....[/quote:08b2dae0ad]Variatie in componenten (je BIOS chip, je processor, de chipset etc). Gezien de frekwentie (190 MHz) ben je aan het overklokken. Je processor leest de bytes van het BIOS programma en berekent dan de BIOS checksum; deze wordt vervolgens vergeleken met de opgeslagen checksum. Als je je processor overklokt kunnen er een aantal dingen fout gaan: de [b:08b2dae0ad]processor[/b:08b2dae0ad] leest de bytes niet goed de [b:08b2dae0ad]processor[/b:08b2dae0ad] berekent en vergelijkt niet goed Als je je moederbord buiten de specs gebruikt (indien dat mogelijk zou zijn): je [b:08b2dae0ad]moederbord[/b:08b2dae0ad] heeft niet genoeg tijd om de bytes uit je BIOS naar de processor te sturen waardoor de processor de verkeerde gegevens krijgt Als je overklokt heb je mijns inziens geen poot om op te staan omdat de fout waarschijnlijk in de processor zit.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Beste allen, Bedankt voor jullie input. Ik ben er vrij zeker van dat mijn bios chip naar de maan is. Ik heb gepoogd te flashen maar krijg een foutboodschap bij het beschrijven van de laatste stukjes. Ik heb al enkele mailtjes gestuurd naar de helpdesk van de verkoper maar hier komt geen reactie van. Heeft iemand een idee waar ik een nieuwe award bios chip kan kopen
Link naar reactie
[quote:1e447da082="Salv"]Die dingen zitten vast, nieuw bord dus. Ga gewoon eens langs bij de verkoper, hij moet je helpen. Garantie is garantie[/quote:1e447da082] ook als je zelf de chip gemold heb tijdens het flashen??? ik hoop het voor je... die dingen zitten niet vast, er zijn wel losse bios EEProms te koop, alleen heb ik geen idee waar je die moet halen.. wat voor merk mobo heb je?? misschien eens contact opnemen met de fabrikant
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...