Ga naar inhoud

Harde schijf herkent te weinig GB


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb sinds 1,5 jaar een Maxtor 40GB schijf. In eerste instantie heb ik geen let gegeven op de grootte van de harde schijf (iemand heeft voor mij de harde schijf geinstalleerd.) Maar ik wist meteen al dat er iets niet goed was. Hij herkent maar 31 GB i.p.v. 40GB. Omdat ik alles al geinstalleerd had, had ik geen zin om alles opnieuw te formatteren en in te delen. Nu ik alles verwijderd heb (met fdisk en formatteren), krijg ik nog steeds maar 31GB te zien. Wie weet waar dit aan kan liggen en wat ik misschien fout doe? Groeten van Jeroen
Link naar reactie
Bedankt voor je antwoord, Wim. Ik begrijp alleen helemaal niks van die software van Maxtor. Je krijgt een installatiebestand te zien, en nog wat andere dingen, maar nergens een optie om de harde schijf te updaten. Weet jij (of iemand anders) hier iets meer van? De harde schijf van mij is ingesteld op master. Daarnaast heb ik een andere Maxtor van 40GB (staat op slave) en deze herkent ie wel voor de volle 40GB. Wie kan mij helpen? Alvast bedankt. Jeroen
Link naar reactie
Heb je die ene schijf ook al op een andere aansluiting uitgeprobeerd? Hoewel het vrijwel nooit voor zal komen, zou er best eens een fout type nummer op kunnen staan of het is geen 40GB schijf. Heb je dat al gecontroleerd? De Maxtor software zou ik alleen gebruiken als het niet anders kan. Het lijkt erop dat je er niks aan hebt omdat je systeem wel overweg kan met 40GB schijven.
Link naar reactie
Bedankt voor jullie reacties. In de BIOS herkent ie de harde schijf ook maar als 32 GB. Je zegt dat ik de jumper moet afzetten. Dat betekent dus dat ie niet meer op master staat en niet is te booten. Of bedoel je iets anders? Dus als ik het goed begrijp, kan NTFS wel de 40GB herkennen? Ik heb ook even gekeken naar Disk Manager 2000. Ik moet bijvoorbeeld eerst naar een ander formaat formaten. Is dit aan te raden? Jeroen
Link naar reactie
[quote:75927f1a81="jeroentje"]In de BIOS herkent ie de harde schijf ook maar als 32 GB. Je zegt dat ik de jumper moet afzetten. Dat betekent dus dat ie niet meer op master staat en niet is te booten. Of bedoel je iets anders?[/quote:75927f1a81] Nee, als de jumper er op zit, dan is het een andere jumper. Welke type HD betreft het? Jumper instellingen zijn altijd te downloaden bij de fabrikant. [quote:75927f1a81="jeroentje"]Dus als ik het goed begrijp, kan NTFS wel de 40GB herkennen?[/quote:75927f1a81] Ja, wat bedoeld wordt is dat de maximum partitie grootte voor FAT32 32 GB zou zijn. Dus je kan nog wel een uitgebreide partitie maken. En als dat ook niet kan, dan zal ook Windows NT gewoon herkennen wat de schijf lijkt te zijn. In dit geval gewoon 32 GB. Bij gebruik van Windows NT hoef je niks speciaals te doen, en als je wat moet doen, dan hoeft alleen de partitie informatie te wissen (de huidige informatie staat ingesteld op 32 GB). De rest kan Windows zelf wel (of bij de installatie of achteraf via schijfbeheer).
Link naar reactie
[quote:02000900a5="Hans.Vosman"][quote:02000900a5="jeroentje"]In de BIOS herkent ie de harde schijf ook maar als 32 GB. Je zegt dat ik de jumper moet afzetten. Dat betekent dus dat ie niet meer op master staat en niet is te booten. Of bedoel je iets anders?[/quote:02000900a5] Nee, als de jumper er op zit, dan is het een andere jumper. Welke type HD betreft het? Jumper instellingen zijn altijd te downloaden bij de fabrikant. [/quote:02000900a5]Wat Hans dus bedoelt is dat je een tweede jumper erbij moet plaatsen. Even de plaatselijke computerboer lief aankijken of naar een electronica zaak.
Link naar reactie
[quote:55e4120987="jeroentje"]Ik heb helaas geen boekje van mijn moederbord. Kan ik een proggie downloaden die dit kan zien?[/quote:55e4120987] Het lijkt me ook handig als je het typenr van je HD opzoekt en naar een beschrijving van de jumpers gaat zoeken. Misschien heb je die ene jumper helemaal niet nodig. Verder krijg je dan misschien ook zekerheid over wat het voor HD nou werkelijk zou moeten zijn/is ... Ik vind het zelf erg onwaarschijnlijk dat een jumper wordt gebruikt om de schijf 32 GB groot te laten zijn. Het is dan meer een kwestie van een jumper verwijderen. Verder wordt ook wel eens een jumper gebruikt voor het geval er 1024 cylinders kunnen worden gelezen o.i.d. ZOiets wil je ook niet gebruiken want dat verkleind de afmetingen van de HD. Meestal is dat ook middels een jumper toevoegen. Heel soms zitten er onder de HD ook nog jumpertjes ...
Link naar reactie
Overigens is het niet waar dat er onder FAT32 maar 32 Gb wordt herkend. Als dat al het geval zou zijn, dan kun je gewoon 2 partities aanmaken. Het is wel zo dat in de oudere versies van Fdisk soms wat bugs zitten die om heel specifieke punten (met bepaalde groottes van partities) wel eens moeilijk doen. Maar als in de BIOS al 32 Gb wordt herkend dan is het of die jumper (was dat niet bij een ander merk dan Maxtor?) of een BIOS beperking. En in dat laatste geval is het ofwel een BIOS update ofwel het programma MaxBlast installeren.
Link naar reactie
[quote:6763f831b1="jeroentje"]Weet jij (of iemand anders) hier iets meer van? De harde schijf van mij is ingesteld op master. Daarnaast heb ik een andere Maxtor van 40GB (staat op slave) en deze herkent ie wel voor de volle 40GB. [/quote:6763f831b1] Dit werd ook gezegd, tja, dan is mijn voorzichtige conclusie dat het systeem overweg kan met 40 GB. Het typenummer geeft alle antwoorden, dus ja, ik ben benieuwd.
Link naar reactie
Ik heb de volgende gegevens van mijn moederbord/bios: Program : Unicore Chip Detect v0.56 1999.12.30 Bios Date: 04/25/00 Bios Type: Award Modular Bios v6.00PG Biod ID: 04/25/2000-694X-596B-Ali-6A6lJJ19C-00 Chipset: VIA 82C691 rev 196 Superio: Ali M5133 rev 0 found at port 3F0H Aanvulling: Type HD: Maxtor 5T040H4 (40GB) Het proggie waarmee ik dit heb kunnen krijgen komt door een link van de maxtor site. Nu heb ik op www.driverguide.com gezocht op "award" en kom ik diverse updates of "flashers" tegen. Alleen: nergens een nieuwere versie dan v.600PG. Wat te doen? Ik heb gehoord dat flashen de computer kan kapot maken. NB. Excuses voor de late reactie. Ik ben nl. overdag aan het werk en kan dus alleen 's avonds reageren. Vriendelijke groeten van Jeroen
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...