Ga naar inhoud

andere harde schijf inbouwen


Aanbevolen berichten

Hoi, ik heb net voor 25 eurootjes een oude computer pentium 1 op de kop getikt met 500 mb harde schijf,60 mhz en 64 mb. Nu wil ik er een andere harde schijf inzetten van 3 gb, hoe kan ik zien of dit kan en hoe moet ik hem dan installeren. Het maakt niet uit of hij samen met de andere harde schijf of alleen geinstalleerd word. En anders kieperen we de zooi wel weg of geven we het aan broertje :D
Link naar reactie
G, Wat je hebt is een perfecte PC om alles eens goed uit te proberen. Zoals je zegt: als het niet wil is broertje er ook nog blij mee. Maar pech voor broertje: het is eenvoudig, al kan het zijn dat mijn uitleg niet duidelijk genoeg is, maar laat ik het eens proberen. Als je de PC openmaakt (de kast openen door wat schroefjes te verwijderen), zie je een hoop lucht, wat smalle kaarten en wat dikkere delen. Dit laatste zijn de voeding, de floppydrive en de harde schijf. Aan je harde schijf zie je een platte kabel. Aan die platte kabel zie je waarschijnlijk dat er nog wat - en wel een harde schijf of CD-ROM - aan verbonden kan worden. Als je dat doet, moet je een jumper van je nieuwe HD - meestal aan de achterkant naast de aansluiting voor de platte kabel - in de 'slave' positie zetten. De juiste jumper en -positie zijn meestal op een plakplaatje op de HD aangegeven. Verder moet natuurlijk wat voeding aan je HD worden aangesloten. Hiervoor is meestal een losse aansluiting nog in je PC aanwezig. Probeer het eens. Als je HD niet wordt herkend, controleer dan of de rode draad van je flatcable (=platte kabel) direct naast de voedingskabel ligt. Denk er steeds aan dat je contact maakt met je PC-frame om 'statisch electrische vonken' tegen te gaan. Als er geen plaats is voor een extra HD (geen extra voeding, geen extra aansluiting aan de flatcable, wat dan ook, dan kan je de HDs gewoon uitwisselen (jumper moet dan natuurlijk op 'master' staan). Veel plezier, Maarten.
Link naar reactie
Gezien het feit dat het een P I betreft kan het zijn dat je bios niet de volledige 3 Gb van die harde schijf herkend. Dan kun je oplossen door een zgn drive overlay te installeren, een klein stukje extra software op de harde schijf zodat de hele schijf bruikbaar wordt. Meestal kun je zo'n utility programma downloaden van de site van de fabrikant van de harddisk waarmee je dat dan op die schijf kunt installeren. Succes
Link naar reactie
Zie je de schijf wel staan tijdens het opstarten? Dan bedoel ik dus bij de systeem-informatie die je in het begin ziet staan? Als het goed is komt er net na het tellen van het geheugen een regeltje over de HD te staan. Je kunt pas op C komen na de volgende stappen: Daarna moet je de partitie-indeling in orde maken met een programma als FDISK. Je kunt meerdere partities maken of 1 grote, net wat je zelf wilt (ik beveel er meerdere aan). Je moet de 1e partitie (=C) ook nog even activeren. Daarna moet je iedere partitie nog formatteren, waarbij je de C-partitie formatteerd met de optie /s om er een boot-partitie van te maken.
Link naar reactie
Voor je kunt fdisken enzo moet je hem toch echt eerst in de BIOS zien. Misschien helpt een BIOS update, of je moet zo'n programmatje proberen waar Yoyo het over had (zie website fabrikant). Je kunt proberen of FDISK je harde schijf al ziet, maar ik geef je weinig kans. Hiervoor moet je het programma FDISK uit de windows/command directory (op een andere pc) copieren naar die opstart-diskette. Daar start je dus mee op op die PI en dan type je fdisk in. Dan maar hopen dat 'ie je HD ziet...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...