Ga naar inhoud

harde schijf dood en systeem een puinhoop :(


Aanbevolen berichten

Een week geleden kocht ik een tweede HD, die ik als slave achter m'n oude HD wilde zetten. Tijdens de installatie heb ik ook m'n oude HD verplaatst. Na opstarten begon het ding vreemd te doen, rare geluiden enzo. Dat was ook de laatste keer dat die schijf opstartte, want na ongeveer twee minuten kapte ie ermee. De eerstvolgende keer dat de comp weer opstartte kreeg ik alleen drie korte piepjes, stilte en weer drie piepjes enz. Na een tijdje prutsen (weet eigenlijk niet meer hoe) startte de pc weer op, maar werd de HD niet meer in het BIOS herkend, ook niet na loskoppelen van de tweede schijf (jumpers heb ik steeds goed gezet). Uiteindelijk de nieuwe HD maar master gemaakt en een image van Windows erop gezet, waarna de boel gewoon opstartte, met nog steeds een oude HD die niet herkend werd. Meteen heb ik de internetverbinding, virusscanner en firewall ook weer geïnstalleerd. M'n systeem is nu echter heel traag geworden. Toen ik windows systeemmonitor opende zag ik ook de CPU belasting steeds hoger worden. En vooral bij het internetten kon de pc dan opeens "vast" komen te zitten, bijna een halve minuut, waarna het weer verder ging. Dat laatste heb ik nu minder last van, maar iets simpels als een klein plaatje openen in iview kost al een paar seconden. Ik heb dus twee vragen en hoop dat iemand me kan helpen: 1 Is die HD nog te redden? 2 Kunnen de problemen in Windows door iets in de hardware veroorzaakt worden? Hoe kom ik achter de oorzaak?
Link naar reactie
Alleen is m'n systeem nog steeds zo langzaam nu m'n oude schijf er niet meer in zit. Ook hoor ik nu (met de nieuwe schijf erin) weer af en toe een vreemd geluidje, alsof ergens iets tegenaan roteert of trilt. Maar misschien is dat een normaal geluid dat deze schijf maakt. Ik kan ook niet precies horen waar het vandaan komt. Eerst dus maar eens uitzoeken of die traagheid door hardware of door software veroorzaakt wordt. Windows dus kaal installeren.
Link naar reactie
Op zich kan de traagheid ook komen doordat Windows een beetje in de war is geraakt door de drivers. Dit treedt met name op als de harde schijven neit dezelfde PIO/UDMA mode gebruiken. Je meldt dat je een bakup heb gebruikt, dus het register bevat de instellingen van de oude schij en niet van de nieuwe. Op zich heb ik dit onderwerp vaker zien passeren. De volgende link heb ik kunnen traceren http://forum2.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=66238&highlight=traag+harde+schijf Op mijn homepage heb ik er ook iets over geschreven, een soort van 2e geheugen: [url=http://Home.hccnet.nl/h.vosman/weetjes/reparatie.htm#IDEHD]Onderhoud en reparatie van oude PC's [/url]
Link naar reactie
Mijn oude (kapotte) schijf is een Seagate 40 Gb (type kan ik niet zien, dan moet ik hem er eerst uit halen). De nieuwe schijf is een WD1200Jb (120Gb). Ik ben er trouwens net achter gekomen dat de traagheid wel eens door de McAfee virusscanner kan komen (alleen bij engine 4.1.60). Heb net de [url=http://www.nai.com/naicommon/download/enginehotfix.asp]patch[/url] gedownload en ben nu een beetje aan het testen.
Link naar reactie
Weet niet waarmee je draait maar met het taakbeheer zie je gelijk wat er draait (ook op de achtergrond) en hoeveel cpu tijd het in gebruik heeft. Ik heb een keer last gehad van spyware en dat vertraade mijn Internet verbinding zelfs zodanig dat mijn mailtap op tilt ging! Als je dan inderdaad AD-aware even draait ben je er vanaf. Ik had meer dan 150 processen lopen dus dat is nogal wat :evil: :evil: Helaas gaf AD-aware bij mij niet aan welk programma dit stukje rommel huisveste aangezien ik nooit gebruik maak van freeware en shareware blijft het dan ook voor mij een raadsel waar het vandaan kwam. Het enige wat ik kon bedenken was DAP maar die is spyware vrij. Een andere oorzak kan zijn dat je software gebruikt wat niet goed met het geheugen omgaat en steeds meer geheugen gebruikt waardoor de boel ook gaat vertragen. En natuurlijk niet te veel onnodig op de achtergrond draaien dat scheelt ook al weer wat
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...