Ga naar inhoud

configuratie voor videobewerking


Aanbevolen berichten

Volhens mij had je deze vraag beter in [b:c896ad576e]Multimedia, dvd, thuisbioscoop [/b:c896ad576e] kunnen stellen. Wat versta je onder het bewerken van videofilms? Bedoel je inlezen, editeren en weer wegscrhijven van opnames komende van een videocamera of recorder? Of praat je over het bewerken van videoCD's en DVD's?
Link naar reactie
Naar een ander forum verplaatsen kan alleen de Mod verzorgen, maar zodra die dit bericht ziet zal hij dat wel doen. Voor videobewerking zijn een aantal zaken belangrijk. Ik zet ze even voor je op een rijtje. #1 video input #2 video bewerking #3 video ouput #1 Afhankelijk van de bron heb je hiervoor hardware nodig om de bestanden op je harde schijf te krijgen. Beschik je over een DV camera met firewire dan heb je aan een firewire kaart voldoende om de digitale bestanden in te lezen. Is de bron echter analoog dan heb je een videokaart nodig met een analoge ingang. Dit kan een combinatiekaart zijn die ook het gewone videosignaal naar je monitor verzorgt of een speciale aparte kaart voor videobewerking. Opslagruimte is heel belangrijk! gelukkig zijn harde schijven tegenwoordig goedkoop, want hij kan niet groot genoeg zijn. Je moet er ook vanuit gaan dat je minimaal 2x zoveel opslag nodig hebt als het ingelezen bronmateriaal. 80GB is toch wel het minimum, zeker als je DV bron materiaal hebt. #2 Voor het bewerken van de bron clips heb je software nodig. Hiervoor is diverse software te krijgen, afhanklijk van je budget en de graad waarin je wilt bewerken. Adobe Premiere is een goed pakket en wordt bij bijna alle videobewerkingskaarten. (Software kan ik eventueel wel voor je regelen.) #3 Na het bewerken moet de definitieve film of clip nog opgeslagen worden in een universeel formaat dat geschikt is voor een breed publiek/platform. Je kunt hierbij weer veschillende richtingen op. Wil je het opslaan op videobanden dan kan dit op 2 manieren. Als je een DV camera met DV-ingang hebt kun je de clip via firewire naar je camera exporteren, en vandaar eventueel naar VHS overzetten. Als deze mogelijkheid ontbreekt, dan moet je een videokaart met uitgang hebben dat het analoge signaal kan wegschrijven naar videoband. De andere manier is het materiaal opslaan in een formaat dat door pc's of DVD-spelers kan worden gelezen. Dan praten we over DivX, MPEG1 of MPEG2 formaat. Laat eerst effe weten wat je precies gaat doen. Dan kunnen we dat meer in detail behandelen. Je budget is daarbij zeer belangrijk!
Link naar reactie
ik wil dus mijn eigen opnames gaan bewerken op de PC, niet bruikbare stukken eruit halen en zo voor mij een eigen videofilm produceren en daarna op cd branden, ik denk dat op dvd branden op dit moment te kostbaar word, belangrijk is op te weten welke processor en hoeveel intern geheugen ik minimaal nodig heb, eerlijk gezegd weet ik niet wat voor camera het exact is, moet ik thuis even nakijken.
Link naar reactie
Type processor en intern geheugen is heel erg afhankelijk welke type videobewerkingskaart je kiest. Ga je een geheel nieuw systeem samenstellen of een bestand systeem upgraden? Wat wil je aan kosten uitgeven? Ikzelf werk bijvoorbeeld met een Matrox RT2000 bewerkingskaart. Deze kaart is relatief duur, maar werkt op een P2 - 450Mhz met 128Mb intern geheugen. Het systeem kan in mijn geval redelijk langzaam zijn, omdat de kaart al het rekenwerk verzorgt.
Link naar reactie
Ok, als ik dit bedrag te besteden had aan een videobewerkingssysteem dan zou die er als volgt uit kunnen zien. [list:aff5c67edf] AMD XP1800+ incl cooler (141,00) Asus A7V266-C (92,00) 256MB DDR266 (89,00) Midi Tower (85,00) Creative Audigy 1394 (85,00) Maxtor 80GB UDMA133 (155,00) 3.5" floppy drive (15,00) Asus CRW4816A (75,00) Logitech mouse (19,00) Logitech keyboard (12,00) 17"-Iiyama HM703UT (299,00) Studio DV plus videobewerkingskaart (239,00) MSI Ti4200 64MB (185,00) [b:aff5c67edf]Totaalprijs € 1.491,00[/b:aff5c67edf][/list:u:aff5c67edf] Dit lijkt mij een aardig systeem om mee te beginnen. Wanneer je geen eisen stelt aan het normale videobeeld kun je ook een goedkopere videokaart nemen en in plaats daarvan meer intern geheugen of een grotere harddisk.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...