Ga naar inhoud

stekkertje van me monitor is kapot


Aanbevolen berichten

hallo mensen die dit lezen Ik heb een defect aan me monitor om precies te zijn aan me kabel van de monitor. dat stekkertje is kapot er zijn 3 van de goude pinnen helemaal krom. ik nieuw stekertje gehaalt niet duur €2. maar knip ik die ouwe er af. kom ik achter dan er minder draadjes zijn dan pinnen dus hoe moet het nu [b:d79e47cf85]weet iemand dat [/b:d79e47cf85] alvast bedankt
Link naar reactie
Zoek iemand met een doorbel tester of ohmmeter en meet van de afgeknipste stekker welk draadje aan welke pen hoort. Eventuele pennen waaraan geen draad zit kan natuurlijk doorverbonden zijn met een andere pen. Misschien dat je uit deze link wat info kunt halen : http://www.hardware-bastelkiste.de/monitor.html#SVGA Peter
Link naar reactie
Werkt soms zo'n oud kabeltje, maar als de monitor nieuw genoeg is dan zal die nog net weer 1 of 2 draadjes meer hebben. Heeft te maken met automatisch detectie. Binnen de monitor zit meestal een connector die voor elk merk waarschijnlijk anders is. Het blijft gewoon veel werk. Het makkelijkste om te doen is: - Beide draaduiteinden de mantel voor een deel verwijderen - Middels een Ohm-meter het stuk met de conector doormeten en zo achterhalen welke kleur draad naar welke pen gaat - Let speciaal op de massa aansluitingen. Soms zitten er 3 coax kabels in voor R, G, B met eigen pennen voor signaal en massa. De kabel kan dan ook nog een aparte mantel in de kabelbevatten die aan de connector zelf moet worden gesoldeerd - Soldeer de gekochte connector vast Onlangs vele kabels gesoldeerd (moest van male naar female) dus heb kunnen oefenen. De kabels met aangegoten steker zijn lastiger aan te passen en kunnen eigenlijk alleen middels bovenstaande methode bwerkt worden. Als je ooit een aangegoten steker hebt losgemaakt, dan weet je dat dat een echte rotklus is ... Soms heb je geluk en zit er een schroefsteker op. Dan is het nog steeds wat werk, maar dat is goed te doen. -
Link naar reactie
Hoe weet je dat het de kabel is? Ik heb zelf ook nog een '17 staan die geen beeld meer geeft. Maakt precies hetzelfde geluid als mijn andere werkende monitoren en het lampje brand ook nog. Zou dus ook wel eens de stekker kunnen zijn ja. nou denk jij natuurlijk:''doorgebrand''' Nee, zo ziet het er niet uit. ik ga voor de zekerheid dat koperenpinnenverhaal maar eens doen, wie weet helpt het. En ik denk dat het maken van je monitor bijna net zo duur is als een nieuwe, nieuwe halen dus!
Link naar reactie
[quote:ca2860363f="micky.g"]aansluitschema van een vga stekker bezorgen (internet b.v.) en soldeerbout uit de kast trekken...... als je hier echter geen handigheid of materiaal voor hebt laat het dan een vakman doen![/quote:ca2860363f] het is verdomt veel piel werk en die kleuren op de tekening klopen ok niet met die van de kabel. Die kabel vervangen uit de hele monitor zal best gaan alleen ik zit met een sticker dat is een gele stikker met een groot uitroepteken en 26000volt geen nul te veel. als je daarmee een opflikkerkrijgt kan je het niet na vertellen. wat is dat, moet ik het serieus nemen.
Link naar reactie
Een hoog voltage is niet per definitie gevaarlijk, alleen als er ook stroom loopt. Er geldt wel: Hoe hoger het voltage, des te minder stroom heb je nodig om het gevaarlijk te laten worden. Zolang de boel niet in het stopcontact zit is het veilig, maar als je iets fout doet kunnen er hele interessante dingen gebeuren als je de stekker er straks weer insteekt.
Link naar reactie
[quote:339763adac="egslim"]Zolang de boel niet in het stopcontact zit is het veilig[/quote:339763adac] Niet helemaal. In de aanwezige condensatoren kan nog lading opgeslagen zitten. En dat kan dus best tot een flink voltage oplopen. Uitkijken dus bij die condensatoren. Uit eigen (TV-sloop) ervaring weet ik dat je ook zonder een stekker in het stopcontact een behoorlijke opdonder kunt krijgen. Succes!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...