Ga naar inhoud

Promise controller Probleem


Aanbevolen berichten

Ik heb sinds kort een Promise ATA133 TX2 controller in mijn systeem geplant en heb daar een Seagate Barracuda IV schijf aan hangen. Het probleem doet zich voor wanneer ik met Mediaplayer een MP3'tje wil afspelen. Het MP3'tje blijft dan nl. om de paar seconden één milliseconde hangen. Wanneer ik de controller uit mijn systeem sloop en mijn schijf weer op de primary IDE hang en dan het MP3'tje afspeel, is er geen probleem. Wie weet raad? :(
Link naar reactie
Als je nu HD wel op je mobo aansluit maar de controller gewoon (zonder iets aangesloten) in het slot laat zitten, heb je dit probleem dan nog steeds ? Als dat zo is dan kan het zijn dat de controller zijn IRQ deelt met een ander apparaat waarmee de samenwerking niet optimaal is. De controller wil namelijk het liefst een eigen IRQ. Je kunt dan proberen een ander IRQ toe te kennen of de kaart in een ander slot te plaatsen. Ook kun je in de BIOS de onboard IDE uitschakelen als je die nu toch niet meer gebruikt. Daarmee maak je IRQ14 en 15 vrij waarvoor dan ruimte is voor de controller. Je kunt dit sowieso wel eens proberen.
Link naar reactie
Ik heb mijn cd-rom nu op de primairy IDE staan en de secundaire heb ik inderdaad op 'none' gezet. Verder zijn er geen conflicten. Ik zal inderdaad de controller erin laten zitten en dan de schijf eens op de primairy zetten. Kan het soms liggen aan het feit dat ik met Windows 2000 draai en een SB128pci gebruik (alhoewel er -toen de Promise kaart er nog niet in zat- nooit problemen zijn geweest).
Link naar reactie
[quote:096a877ec0="Foxenberg"]Ik heb mijn cd-rom nu op de primairy IDE staan en de secundaire heb ik inderdaad op 'none' gezet. Verder zijn er geen conflicten. Ik zal inderdaad de controller erin laten zitten en dan de schijf eens op de primairy zetten. Kan het soms liggen aan het feit dat ik met Windows 2000 draai en een SB128pci gebruik (alhoewel er -toen de Promise kaart er nog niet in zat- nooit problemen zijn geweest).[/quote:096a877ec0] Ik had zelf ook problemen met de combinatie met SB128. Weliswaar was dat met een ATA100 TX2 maar samen met de SB128 op een IRQ (onder W98) ging niet zonder continue haperen en regelmatig vastlopen.
Link naar reactie
[quote:d664af7a28="Eddy van Wuyckhuyse"]Ik had zelf ook problemen met de combinatie met SB128. Weliswaar was dat met een ATA100 TX2 maar samen met de SB128 op een IRQ (onder W98) ging niet zonder continue haperen en regelmatig vastlopen.[/quote:d664af7a28] Dat zal het dan wel zijn. Ik zal er eens naar kijken. Ik vraag me alleen af of dat met elke geluidskaart het geval is? Dan kun je er nl. nooit meer een geluidskaart bij prikken... :P
Link naar reactie
[quote:d952938df0="Foxenberg"]Dat zal het dan wel zijn. Ik zal er eens naar kijken. Ik vraag me alleen af of dat met elke geluidskaart het geval is? Dan kun je er nl. nooit meer een geluidskaart bij prikken... :P[/quote:d952938df0] Het heeft toch meestal weer met geld te maken. De SB128 is natuurlijk een van de allergoedkoopste geluidskaarten. Aan een correcte IRQ sharing zal vast en zeker minder aandacht worden besteed dan bij duurdere kaarten. Niet dat je dan meteen een Audigy moet gaan halen... dat zouden ze wel willen bij Creative. :P. Eerst effe wat schuiven met de kaarten in de slots is vooralsnog een goedkopere oplossing.
Link naar reactie
Tja, het is mijn server, dus ik kan de geluidskaart er wel uithalen. Wat me wel opvalt is dat er echt behoorlijk veel apparaten op IRQ-9 staan; 2x USB, ACPI, promise, SB, 3COM-NIC... Is dat wel goed? Ik kan de IRQ-settings niet veranderen in Win2000. Ze staan aangevinkt en zijn lichtgrijs, dus ik kan er niets mee... :cry: Ik denk dat daar het probleem een beetje ligt. V.w.b. IRQ-sharing is dit een beetje teveel van het goede.
Link naar reactie
Om een of andere reden is IRQ9 bijzonder geliefd bij alle apparaten. Dus echt vreemd is dit niet. Wel is het wat veel. Vooral voor de controller die toch liever een sologanger is. Het is nu ook zekerder dat die IRQ het probleem is want daar zitten zowel de controller als de geluidskaart op. En de MP3 haperde was het begin van je topic. Je kunt dus het beste de kaarten in een ander PCI slot stoppen. Dit brengt altijd een verhuizing van IRQ's met zich mee. Ik ga er dan wel van uit dat je nog miminaal een leeg slot hebt. Anders moet je misschien de SB er inderdaad maar uitlaten. Wat je eventueel ook kunt proberen is het toewijzen van een IRQ aan een specifiek PCI slot in de BIOS. Dat lijkt leuk maar werkt lang niet altijd geweldig maar het is te proberen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...