Ga naar inhoud

Nieuwe huiskamer PC


Aanbevolen berichten

ik ben me aan het orienteren om een nieuwe stille pc aan te schafen voor huiskamer gebruik. ik heb een offerte van de Shuttle a1pc van pcsnel (30 Db.) en een van Dedicated Computers in een Nexus systeemkast. (23 Db.) beide komen ze rond de € 2.000,00 heeft iemand de kennis of ervaring om mij uit te leggen wat het verschil is tussen deze geluidsnivo's??De A1 heeft een P4 2,4 in een micro Atx 533 quadFSB SiS651/SiS962L, 512MB DDR, WD 80GB 7200, Philps 16x10x40x10DVD-CDRW Combo. de Nexus een P4 1,8 in een Asus p4b533-E ,256MB PC2100 DDR,Maxtor DiamondMax Plus 9-60GB 7200 Fluid dynamic bearing,Plextor PX-W4012 TA CDR 40x12x40. ook graag een advies over de kwaliteit van de systemen:lol: Luup :roll:
Link naar reactie
Hoi luup, Ik denk dat je het verschil niet zal horen hoor, die 7db kom je wel overheen :wink: Maar die 2 systemen zal je zelf even over moet denken wat je met de tijd wil. Welk systeem je het langs kan uitbreiden met de nieuwste geheugens en RAID enz. Ik zelf werk pas met een heel nieuw systeem in de huiskamer en heb ook rekening met het uiterlijk gehouden, ook heel belangrijk! :wink:
Link naar reactie
Het aantal dB is een maat voor de geluidsintensiteit. Die maat is logaritmisch, waardoor 30dB in plaats van 23dB een ongeveer viermaal zo hoge geluidsintensiteit heeft. Dat is niet het hele verhaal, omdat onze oren voor sommige frequenties gevoeliger zijn dan voor andere. Als de intensiteit op een bepaalde frequentie hoger is dan de intensiteit op een andere frequentie kan het dus best zijn dat we minder last van de hogere intensiteit hebben, omdat we ongevoelig zijn voor die frequentie. Wat versta jij onder huiskamer gebruik? De configuraties zoals ik ze daar lees komen niet echt overeen met mijn definitie van een huiskamer pc. Maar misschien heb jij andere wensen dan ik?
Link naar reactie
[quote:5350b405b6="egslim"] Wat versta jij onder huiskamer gebruik? De configuraties zoals ik ze daar lees komen niet echt overeen met mijn definitie van een huiskamer pc. Maar misschien heb jij andere wensen dan ik?[/quote:5350b405b6] Hoi egslim, Zijn er dan definities van huiskamer pc? enzo ja wat is jouw definitie dan van zo'n pc :wink:
Link naar reactie
Dit lijkt meer op een spel computer. Voor mij is een huiskamer PC een internet, Office computer en misschien een spelletje. Maar ja de één doet dit in de huiskamer en ander weer dat. Het is maar net wat je wilt. Zeg maar gewoon wat je met het apparaat wilt doen, en vergeet het woord huiskamer. Overigens vind ik het ook heel prettig als een PC in mijn werkkamer erg stil is.
Link naar reactie
[quote:8dabac2a8d="BeUp"][quote:8dabac2a8d="egslim"] Wat versta jij onder huiskamer gebruik? De configuraties zoals ik ze daar lees komen niet echt overeen met mijn definitie van een huiskamer pc. Maar misschien heb jij andere wensen dan ik?[/quote:8dabac2a8d] Hoi egslim, Zijn er dan definities van huiskamer pc? enzo ja wat is jouw definitie dan van zo'n pc :wink:[/quote:8dabac2a8d] Ik dacht als internet/netwerkserver voor thuisnetwerk, om DVD's op tv af te spelen, muziek op de stereotoren e.d., maar niet om achter te gaan zitten om spellen te spelen of langdurig werk te verrichten.
Link naar reactie
Ik zie in die 2 systemen geen echte game pc. Het ziet er goed uit, en ik denk dat je in de huiskamer lekker uit de voeten kan met die 2 8) En 'huiskamer'pc, tja de een heeft gewoon geen kamertje over om er een 'werkkamer' pc van te maken. Maar als hij dan toch in de kamer komt te staan dan zal je ook wat aan het uiterlijk moeten doen, vindt ik :lol:
Link naar reactie
[quote:452a973ff0="EDV"]Egslim, 7 dB is geen factor 4 maar ca. 2,25. Overigens is de geluidsterkte gecorrigeerd voor de oorgevoeligheid: dBA.[/quote:452a973ff0] Wat ik me herinner is dat +3dB bij benadering gelijk staat aan een tweemaal zo grote geluidsintensiteit. +10dB was ongeveer gelijk aan een tienmaal zo grote intensiteit. Volgens de eerste vuistregel: +3dB +3dB ongeveer 7 dB en dus een factor 4 verschil. De formule is: Lp = 10*log(I/I0) Waarbij Lp wordt uitgedrukt in dB en I0 = 1*10^-12
Link naar reactie
[quote:f4e173d566="EDV"]Egslim, 7 dB is geen factor 4 maar ca. 2,25. Overigens is de geluidsterkte gecorrigeerd voor de oorgevoeligheid: dBA.[/quote:f4e173d566] Die dBA is dus best wel een vervelend iets. Nu zit het meeste geruis wel in het dBA gebied. Maar met hoge en lage frequenties wordt geen rekening gehouden. Vergelijk het verschil maar met het geruis van een bandrecorder en een cassetterecorder. Gehoormatig is de eerste stil (weinig ruis), maar volgens de specificaties is de tweede vaak stiller (maar ruis veel storender). Voor de rest sluit ik me aan bij egslim. Bij vermogens staat 3 dB voor 2x.
Link naar reactie
Het verhaal van 3 db is twee keer zo hart klopt wel alleen wat jullie allemaal vergeten is de geluidsproduktie van de cd rom die vind ik toch wel het meest storend in mijn "huiskamer " ik vind het dan ook ondoenlijk om een dvd rustig te bekijken met behulp van een pc. Wist je dat er vele mensen zijn die klagen over de geluidsproduktie van hun videorecorder. Het overigens ook maar wat je gewent bent maar als je hoge eisen steld aan de geluids produktie zul je toch moeten luisteren en zeggen cijfers niet zo veel.
Link naar reactie
[quote:ce48772542="luup"]Bedankt voor alle reacties. Nu blijkt uit een artikel in een ander blad dat het systeem van dedicated een geluid produceerd van 30 Db., dus gelijk aan de shutlle???? Luup. :evil: :P[/quote:ce48772542] De geluidsdruk is iig hetzelfde, maar wat Egslim ook al aangaf; het is belangrijk welke frequentie dat geluid heeft ivm met de gevoeligheid van het menselijk gehoor voor bepaalde frequenties. Daarnaast, het is ook afhankelijk hoe dat je het geproduceerde geluid persoonlijk ervaart.
Link naar reactie
Ipv de "absolute" waarde als maat te nemen moet je zeker rekening houden met geluidsverschillen maw een extreem stil systeem met veel verschillen in intensiteit en frequentieschommelingen wordt over het algemeen als veel storender ervaren dan een iets lawaaiiger systeem dat heel erg constant "bromt". Je hebt toch ook van die mega-geisoleerde kasten? alleen kun je veel componenten dan niet toepassen ivm warmteproductie (in ieder geval geen AMD cpu's......) Succes verder.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...