Ga naar inhoud

ik kan partities niet verwijderen. en ben ruimte kwijt op hd


Aanbevolen berichten

ik heb een probleem. een jaar geleden heb ik de pc van mijn ouders overgenomen en die werkte vrij goed. het is een lifetec pc van 500 mhz. met 20 gigabyte hardeschijf. een tnt2 kaart en 64 (nu 128) mb ram op een gegeven moment liep mijn pc steets vaker vast in windows 98 en besloot ik om windows opnieuw te installeren. ik formateerde de harde schijf in dos en met fdisk maakte ik 2 nieuwe partities aan. een primaire van 60 % voor allerhande software en een secondaire van 40 %. toen ik mijn harde schijf weer formateerde bleek het dat het totaal van de 2 partities maar 13 gigabyte was in plaats van 20. ik kon ook nergens een probleem vinden. de harde schijf was gewoon 7 gigabyte kleiner geworden. dus heb ik de bios opnieuw gereset en met fdisk opnieuw de partities aangemaakt maar ik kon het probleem niet oplossen. fdisk had geen problemen en ook windows liep goed. dus ik heb de harde schijf zo gehouden. tot een maand geleden. toen heb ik windows xp op mijn harde schijf gezet. ik wou graag ook windows 98 bewaren. dus ik heb met fdisk opnieuw partities aangemaakt. een voor windows 98, een voor windows xp en een voor programma's. daarvoor moest ik een primaire partities aanmaken en een secundaire met 3 extended partities. een van ongeveer 400 mb voor windows 98, een van 1,3 gigabyte voor xp en een van 3,3 gigabyte voor mijn mp3's die ik graag apart wilde hebben. toen ik dat gedaan had heb ik eerst windows 98 geinstalleerd en daarna windows xp. omdat ik ook office wou installeren moest ik de xp partitie wat groter hebben en toen ik in fdisk de uitgebreide partities had verwijderd kreeg ik een probleem. nadat ik de uitgebreide partities had verwijderd wou ik de secundaire partitie verwijderen. maar fdisk gaf aan dat er nog een uitgebreide partitie in de secundaire partitie zat. :roll: dus keek ik weer. een daar stond de uitgebreide partitie nog. :o alsof hij niet verwijderd was. dus ik heb hem nog eens verwijderd maar fdisk wou weer de secundaire partitie niet verwijderen. weer zat die uitgebreide partitie in het overzicht. als ik hem verwijderde moest ik op esc drukken om terug te gaan en dan kreeg ik een venster met de uitgebreide partities, waarin dus die xp partitie nog stond. ik kon alleen op esc drukken om weer terug te gaan. :( volgens mij kreeg ik in fdisk dus na het verwijderen van de partitie een overzicht van de partities en zit daartussen dus ergens een fout. dus ik dacht ik start de computer opnieuw op. ik starte opnieuw fdisk (opstarten doe ik mbv de win98 cd en starten zonder hulp van de cdrom) en ik bekeek het overzicht van fdisk. geen uitgebreide partities te zien. :) ik dus blij en ik wou dus eindelijk de secundaire partitie verwijderen. maar weer kreeg ik een melding dat er nog een uitgebreide partitie moest zijn. dus ik wou die verwijderen maar fdisk gaf toen weer dat er geen uitgebreide partities meer waren. daarna bleek dat er in de uitgebreide partitie nog maar 400 mb aan schijfruimte over was. dus de hele xp partitie moest ergens anders gebleven zijn ook kon ik niets meer vinden van de 3,3 gigabyte van de mp3 schijf. :( is het dat fdisk niet kan werken met het fat voor xp? ik denk het niet want de eerste keer ging het goed. is de harde schijf kapot? volgens mij ook niet. dan zou ik vast wel een foutmelding gekregen hebben. ook de biosinstellingen zijn ongewijzigd. wie kan mij helpen. is mijn harde schijf nog te redden? hoe kan ik dat doen? is daar een programma voor? :-?
Link naar reactie
Heb zo'n zelfde geintje gehad. Fdisk gaf aan dat er een sation in de uitgebreide partitie was, deze moest eerst verwijderd worden, echter er was geen station om te verwijderen. Ik heb op een andere pc Partition Magic 7 (PM) geïnstalleerd. Daarmee rescue diskettes aangemaakt. Hiermee de andere pc opgestart en dan kun je met PM onder DOS partities maken, wijzigen en verwijderen. Suc6 P.S. PM 7 werkt ook met NTFS
Link naar reactie
Je kunt dit heel simpel oplossen met [b:5b9a1b12c8]delpart[/b:5b9a1b12c8]. Download vanaf [url]www.2e.org/files.htm[/url]. Direkte download: [url]www.coxpc.com/delpart.zip[/url]. Unzip het naar een opstartflop en dat starten in DOS. Denk er wel om dat je na het verwijderen van de partitie nog [b:5b9a1b12c8]File > Safe[/b:5b9a1b12c8] doet om de wijziging echt uit te voeren.
Link naar reactie
Bij partitioneren gaat een deel van de hdtje verloren aan de nieuwe FAT voor de tweede parititie (net als bij rait een deeltje verloren gaat op de rait opte bouwen. Als ik het goed heb en je installeert Win95 raak je je partities kwijt. Win XP formateert volgens mij met NTFS dat van WIN NT afkomstig is. Greetz bye mike
Link naar reactie
[quote:38c4e48b40="mike leroi"]Bij partitioneren gaat een deel van de hdtje verloren aan de nieuwe FAT voor de tweede parititie (net als bij rait een deeltje verloren gaat op de rait opte bouwen. Als ik het goed heb en je installeert Win95 raak je je partities kwijt. Win XP formateert volgens mij met NTFS dat van WIN NT afkomstig is. Greetz bye mike[/quote:38c4e48b40] onzin! je raakt echt geen 7Gb kwijt aan de FAT.......... gebruik partition magic of het boven beschreven tooltje om de verborgen partitie te verwijderen, dan heb je je 7gb terug. (en gebruik Fdisk van Windows XP of een Linux Fdisk, niet die van windows 98 ) dat rait verhaal zullen we maar niks op zeggen (is trouwens raiD) en bij win xp heb je de keuze uit fat32 of ntfs.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...