Ga naar inhoud

PC voor €1000,- ???


Aanbevolen berichten

Ik wil graag advies.... Ben van plan een pc voor mijn ouders te maken en kado te geven. Ik wil niet meer dan €1000,- uitgeven incl. 17"monitor. Nu heb ik bij Alternate gekeken of dit haalbaar is en dit moet te doen zijn. Alleen ik heb me een tijd niet meer verdiept in hardware en je wordt nu doodgegooid met allerlei moederborden en videokaarten (ETC ETC).... Wie kan mij advies geven over de aan te schaffen onderdelen? Ervaringen zijn helemaal welkom en een advies systeem ook!! Alvast bedankt
Link naar reactie
Als het voor je ouders is... dan moet je afvragen wat ze ermee zouden doen. Dan de beslissing nemen. 1. Gaan ze gamen ? (denk het niet) 2. Gaan ze internetten ? (denk het wel) 3. Gaan ze vacantiefoto's bewerken e.d. ? (denk het wel) 4. Gaan ze muziek maken, downloaden of branden ? (denk het wel) 5. Gaan ze Officepakketten gebruiken ? (denk het ook) 6. Gaan ze een netwerkje maken ? (denk het niet) 7. Gaan ze veel grafisch hobby'en en creaties maken ? 8. Gaan ze internetten via kabelmodem, Adsl of via telefoonlijn ? 9. Hebben ze goede ogen ? Zo nee, goed beelscherm vereist en goede videokaart, zoja welke ? 10. Willen ze film kijken ? Dan Videokaart met goede TV-out (Radeon of Matrox) 11. Als ze film willen kijken, dan moet er een DVD in. Dat wordt een Lite-On DVDspeler 12. Waar komt de computer te staan ? In de woonkamer (wat je steeds meer ziet). Dan moet de PC een designkast zijn, wat toch een beetje leuk oogt. 13. Je ouders zijn niet zo'n Overklokkers verwacht ik. Dus kan een OEM-PC volstaan (Compaq, Dell). 14. Zullen zij goede ondersteuning nodig hebben ? Denk het wel.. dan is 3 jaar next-businessday on site, geen overbodige luxe (DELL heeft goede service). Een mooie multimedia PC te koop onder de 1000 EUR (www.dell.nl). etcetera.... en ga zo maar door. Moet wel lukken voor 1000 EUR. Wij en jij moet denk ik toch wat meer weten om iemand daar erg blij mee te maken, of zelf in te schatten. Als ik een comp. zou krijgen, ja.. dat zou ik wel leuk vinden maar ja.. het moet wel beetje passen ergens.... Leuk initiatief en suc6 met je keuze, Aswin
Link naar reactie
[quote:1090c1e118] 1. Gaan ze gamen ? (denk het niet) 2. Gaan ze internetten ? (denk het wel) 3. Gaan ze vacantiefoto's bewerken e.d. ? (denk het wel) 4. Gaan ze muziek maken, downloaden of branden ? (denk het wel) 5. Gaan ze Officepakketten gebruiken ? (denk het ook) 6. Gaan ze een netwerkje maken ? (denk het niet) 7. Gaan ze veel grafisch hobby'en en creaties maken ? 8. Gaan ze internetten via kabelmodem, Adsl of via telefoonlijn ? 9. Hebben ze goede ogen ? Zo nee, goed beelscherm vereist en goede videokaart, zoja welke ? 10. Willen ze film kijken ? Dan Videokaart met goede TV-out (Radeon of Matrox) 11. Als ze film willen kijken, dan moet er een DVD in. Dat wordt een Lite-On DVDspeler 12. Waar komt de computer te staan ? In de woonkamer (wat je steeds meer ziet). Dan moet de PC een designkast zijn, wat toch een beetje leuk oogt. 13. Je ouders zijn niet zo'n Overklokkers verwacht ik. Dus kan een OEM-PC volstaan (Compaq, Dell). 14. Zullen zij goede ondersteuning nodig hebben ? Denk het wel.. dan is 3 jaar next-businessday on site, geen overbodige luxe (DELL heeft goede service). Een mooie multimedia PC te koop onder de 1000 EUR (www.dell.nl). [/quote:1090c1e118] Je bent goed in het inschatten ;) Ik had deze punten ook in mijn vraag kunnen zetten maar dan had jij niks te typen gehad :P Ze gaan idd internetten, ik bestel er gelijk ADSL bij. Een goede monitor... wel belangrijk maar ik wil niet over mn budget heen. Wat gaan ze er nog meer mee doen? Goede vraag, ze kunnen er nog niet mee omgaan en ik weet ook niet wat ze strak wel of niet leuk gaan vinden. Pc komt in de woonkamer te staan... maar als de kast ze niet bevalt.. dan kopen ze er zelf maar 1! :evil: Wat bedoel je met een OEM pc? Een pc van een bekend merk maar dan zonder logo erop? :wink: Ik heb idd een pc van Dell gezien voor rond de 1000,- maar ik vond de specs niet echt bijzonder... of weet jij meer? Nog bedankt voor je reactie trouwens groeten Jordi
Link naar reactie
Ach ja, typ 10-vingersysteem blind. en ik had er zin in, zullen we maar zeggen. Nou, ik heb voor je bij DELL gekeken. Daar staat deze: http://www.euro.dell.com/countries/nl/nld/dhs/offers/offer_tv.htm Met OEM-PC bedoelen mensen hier die dozenschuivers Compaq, DELL enz. Dell Dimension 4500 (is de opvolger van de mijne 4400). Verschil is USB2.0 ondersteuning wat veel sneller is dan mijn USB 1.1. Verder zijn die 2 exact hetzelfde qua kast. Mooi ding wel hoor. Tweede verschil is dat er de 845G-chipset op zit die 533 FSB ondersteuning heeft. Ik kan upgraden tot een 2,6 Ghz 400 FSB en daar stopt het voor mij waarschijnlijk. Die FSB is 533 Mhz en dan kan je nog hogere Pentiums erin stoppen. Toch nog wel waar voor evt toekomst. Verder ziet ie hetzelfde d'ruit en presteert prima. voor die 1000 heb je de P4 2.0 Ghz. Ja, de specs... maar daar kijken oudere mensen niet naar. Het laagste instapmodel is tegenwoordig al heel wat joh... ruim voldoende voor die mensen. Ga ze niet vermoeien met een Radeon 9700 Pro of een Geforce Ti4600 met een brakke TV-out die bijna 1000 gulden kost of een.. tja... zo'n zelfbouwpakket waarin ze moeten schroeven. Niet naar processorkracht kijken. Liever wat processorkracht minder maar met een goede "performance-monitor" en een goede videokaart en goede harddisk en veel geheugen. Dell heeft ook nog de P4 1.8 Ghz en dacht iets van 699 EUR (zag ik in blaadje wat bij de computertotaal zat). Dan stop je d'r een beter V-card in met een mooiere monitor en 65 EUR voor DVD-speler (Dell heeft Lite-On). En ben je onder de 900 EUR klaar. Voor in Woonkamer dan ook meteen 1'tje met een mooi design en hij is stil en met stil bedoel ik ECHT stil. Design is ook goed. Kleur is zwart. Dan kom je d'r wel. Videokaart met TV-Out zou ik zeker naar kijken met DVD. Dan hebben ze gelijk alle multimedia-mogelijkheden. Overklokken, Epox en Gigabyte-moederborden met hele uitgebreide BIOSSEN waar je allerlei zaken kunt instellen en noem het maar op, AMD Athlon XP of Intell P4, hebben ze niet veel aan, schat ik even zo in. Daar loopt iedereen hier wel over te praten en ik snap de hobby wel enzo.. heb het zelf ook gedaan en heb nu 's een keer een Dell gekocht en bevalt prima. Ik geloof ook nog wel dat Dell voorlopig als bedrijf even meegaat. Je ziet het vaak hoor, hardwareboertje op de hoek kapt ermee en pakt "stakingswinst".. Waar moet je naartoe bij hulp ? Kijk, de meesten hier en ik ook lukt dat wel maar vaak ouderen niet dus ... Last but not least: de mijn staat nu dus ook in de woonkamer als "meubelstukje en/of stilleven". Suc6 (weer teveel getypt)
Link naar reactie
Als je nog niet eens weet, of ze het wel leuk gaan vinden, kun je dan niet beter een redelijk tweedehandsje kopen? Heb hetzelfde beleefd bij een kennis, die zijn ouders ook aan een pc wilde helpen. Ze hebben er een of twee keer naar gekeken, en toen stond het ding er, nooit weer aan geweest. Ook mijn broer leek het ooit wel leuk, heb ik toen een pc voor samengesteld. Kreeg het toen wat drukker op het werk, en toen stond het ding er te staan. Weg geld.
Link naar reactie
Bedankt voor de reacties.... Toch nog wel wat vraagjes/opmerkingen: - Dell heeft Lite-on branders? Ik kan dit nergens vinden en uit de prijzen is dit ook niet af te leiden ;) - Bezorgt Dell alleen of kan je toch afhalen? Daar heb ik al verschillende dingen over gehoord. Ik vind de bezorgkosten aan de hoge kant! De opmerking van... koop een tweede handsje... Heb ik slechte ervaringen mee.... maar een optie zou kunnen zijn dat IK een nieuwe koop en de mijne naar hun doorschuif ;) Die test van computertotaal vind ik qua prijs nogal misleidend... want voor dat geld heb je nog geen monitor... dus je gaat al snel over de 1000,- heen! groeten Jordi
Link naar reactie
Je kunt ook eens kijken naar een barebone systeem. Is niet echt het allersnelste, maar wel makkelijk en goedkoop te bouwen. Vaak hoeft er alleen maar geheugen, harddisk en een processor in. http://www.shuttle.com/new/product/product_b.asp http://www.asus.com.tw/desktop/dtpindex.htm Terminator AMD: 179 AMD 2000+: 200 256 MB DDR333: 83 Maxtor 40 MB: 77 AOC 17": 168 toetsenbord + muis: 25 Totaal: € 732 Voor 1000 euro kun je dus ook nog wel wat luxere dingen uitzoeken.
Link naar reactie
[quote:858f444a29="Jordipordie"] .... maar een optie zou kunnen zijn dat IK een nieuwe koop en de mijne naar hun doorschuif ;) [/quote:858f444a29] is helemaal geen slecht idee. Je weet zelf het beste hoe je pc werkt. Zet er desnoods een betere monitor bij als die van jouw niet zo super is (laat ze dus niet met een 15" zitten, maar koop dan liever een nette 17" monitor). En je hebt gegarandeerd een vrij aardig systeempje voor een beginner. Eerlijk gezegd vind ik de 'zwakste/traagste' systemen van tegenwoordig voor een niet-gamer al overkill. Laat staan voor een beginnend hobbyist die nog niet eens weet of hij er wat mee kan doen. Nog een voorbeeld : Voor € 670 hebben ze bij computerland een compleet systeem staan inclusief 17" monitor : http://www.computer-land.nl/index.php?page=beschrijving&prodid=3196&back=systemen
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...