Ga naar inhoud

Seriele tablet wordt meestal niet gevonden door win XP


Aanbevolen berichten

Ik heb een seriele genius 1812HR tablet. Wanneer ik deze tablet wil installeren in win xp pro krijg ik 9/10 geen "new hardware found" melding. Als ik de tablet dan uiteindelijk toch geinstalleerd heb (d.m.v. "new hardware found" melding of door setup bij drivers) gebeurt het heel vaak dat de tablet gewoonweg niet wordt gevonden. Dan staat ook het icoontje van m'n tablet niet in de systray. Soms doet ie het dan weer wel. Ik heb dual boot (XP + ME) en in windows ME heb ik geen problemen, daar schijnt m'n tablet altijd gezien te worden. Aan een kabel ofzo kan het dus niet liggen. Ook aan de drivers kan het blijkbaar niet liggen, aangezien ik de "new hardware found" melding bijna nooit krijg, nog voor de drivers zijn geinstalleerd dus. Dit moet volgens mij dus een win XP probleem zijn, weet iemand raad?
Link naar reactie
Vandaag start ik XP op en het is weer van dat: de tablet wordt niet gevonden en staat ook niet in device manager. Al hopeloos veel restarts gedaan maar zonder resultaat. In win ME deed ie het vanmorgen vóór ik XO starte wel nog, toen ik XP had opgestart deed ie het niet meer in win ME, maar stond daar wel in device manager. Na een paar restarts werkte ie terug in ME, maar dan met veel vertraging (cursor iets van 3 x per seconde verversen). Dan na nog een restart deed ie het weer helemaal in ME. In XP doet ie het helaas nog niet, en blijven restarten helpt zo te zien niet. SP1 biedt me dus de oplossing niet, iemand een ander idee?
Link naar reactie
Excuses voor de late reactie. Ik heb geen zo'n loop back plug gevonden. Ik heb dan maar de tests zonder die plug gedaan (door te zeggen dat ik geen plug gebruik) en 1 test is niet gelukt, van beide compoorten: "internal data loopback test <9600 baud>......FAIL" Zou dit een reden kunnen zijn? Er hangde niets aan de compoorten op het moment van testen (zoals het programma het wil). Toen ik nog wat zocht voor m'n probleem zei iemand dat het aan geheugenadressen kon liggen (het probleem, niet die test die niet geslaagd is). Dit zijn de keuzes voor m'n 2 compoorten: 3F8/IRQ4 <- hier staat com1 op ingesteld 2F8/IRQ3 <- hier staat com2 op ingesteld 3E8/IRQ4 2E8/IRQ3 IRQ3 en IRQ4 zijn beiden enkel en alleen maar gebruikt door de compoorten. Misschien is uit deze info een oorzaak en eventuele oplossing uit af te leiden.
Link naar reactie
[quote:88414a6946="juul"] Ik heb geen zo'n loop back plug gevonden. Ik heb dan maar de tests zonder die plug gedaan (door te zeggen dat ik geen plug gebruik) en 1 test is niet gelukt, van beide compoorten: "internal data loopback test <9600 baud>......FAIL" Zou dit een reden kunnen zijn? Er hangde niets aan de compoorten op het moment van testen (zoals het programma het wil). [/quote:88414a6946] Hoe heb je die test uitgevoerd? In Windows? Onder XP verschijnt bij mij ook "internal data loopback test <9600 baud>......FAIL" Omdat Porttest een DOS programma is kun je PC het beste opstarten met een WinMe of WinXP opstartdiskette. Die loop back plug is wel belangrijk. Je zou deze zelf kunnen maken met een (RS232) 9 pin female plug, een loop back plug schema, geïsoleerd koperdraad en uiteraard een soldeerbout + soldeer. Ze zijn ook wel kant en klaar te koop. Alleen de loop back plug die ik kocht bleek bedoeld te zijn voor Norton Utilities. :roll:
Link naar reactie
Zo'n plug zelf maken zie ik niet echt zitten. Daar heb ik totaal geen ervaring mee, en het materiaal heb ik trouwens ook niet. Die test heb ik idd in XP gedaan. Hoeveel ik de test ook herhaal, telkens krijg ik dit in XP: [img:f18022cfe6]http://www.boomspeed.com/juuldenuul/xp_test.JPG[/img:f18022cfe6] In ME is het net hetzelfde als in DOS: [img:f18022cfe6]http://www.boomspeed.com/juuldenuul/dos-me_test.JPG[/img:f18022cfe6] Alleen is in ME telkens test 1 (register read/write test) na opstarten van porttest.exe mislukt (FAIL). Als ik daarna de tests blijf herhalen krijg ik de resultaten van bovenstaande screenshot. Dat test nr 2 (internal data loopback test <9600 baud>) telkens mislukt in XP, wijst dit er niet op dat dit een XP probleem is en dus niet door kapotte hardware is? Of komt dat gewoon doordat porttest.exe niet gemaakt is om in XP te draaien?
Link naar reactie
[quote:1c21b15cec="juul"]Zo'n plug zelf maken zie ik niet echt zitten. Daar heb ik totaal geen ervaring mee, en het materiaal heb ik trouwens ook niet. [/quote:1c21b15cec]Bedoel je dat je niemand kent die kan solderen? En het schema bestaat uit slechts 5 draadjes. :P [quote:1c21b15cec] In ME is het net hetzelfde als in DOS: [/quote:1c21b15cec] Bedoel je dat in DOS de test ook mislukt? Op beide seriele poorten? Had je dat probleem met die tablet trouwens op beide seriele poorten? Als Porttest in DOS wordt uitgevoerd behoort in ieder geval test 1 t/m 5 foutloos te zijn (PASS). Dus niet SKIP of FAILED. :roll: [quote:1c21b15cec] Dat test nr 2 (internal data loopback test <9600 baud>) telkens mislukt in XP, wijst dit er niet op dat dit een XP probleem is en dus niet door kapotte hardware is? Of komt dat gewoon doordat porttest.exe niet gemaakt is om in XP te draaien? [/quote:1c21b15cec]Deze DOS porttest heeft de exlusieve toegang tot de te testen seriele poort nodig om deze te kunnen testen. Dat kan dus alleen onder DOS. Het eenvoudigst is om een DOS diskette te maken in WinXP en porttest.exe te kopieren naar deze diskette. En dan uiteraard regelmatig testen. Want problemen die er soms wel zijn en soms niet zijn moeilijk op te lossen. :wink:
Link naar reactie
Veel ga ik niet meer doen aan m'n mobo, en dus ook geen zo'n plugje maken, want ik ben van plan m'n mobo te vervangen (dit zeg ik nu al maanden, ik wacht tot de axp2400+ binnen m'n budget ligt) De tests hebben voor beide poorten telkens hetzelfde resultaat (afhankelijk van OS waarin porttest gedraaid wordt natuurlijk). Ik weet niet waarom test 4 en 5 in ME en DOS niet gedaan worden (SKIP). Maar dus geen FAILED in ME en DOS. De test in dos heb ik natuurlijk m.b.v. een opstartdisk gedaan. Het maakt toch niet uit in welke OS (ME of XP) die opstartdisk is gemaakt? Nu is het in ME gedaan. Op dit moment doet m'n tablet het wel in XP, en in ME niet, hoeveel keer ik ook herstart. Mijn computer lijkt zo zijn eigen willetje te hebben. :lol: Kan dit probleem trouwens niet liggen aan een of andere instelling in de bios? Kan het verband hebben met m'n gekende probleem over m'n muis die het nu eens doet en dan weer niet (meestal niet)?
Link naar reactie
[quote:01a44c0815="juul"]Veel ga ik niet meer doen aan m'n mobo, en dus ook geen zo'n plugje maken, want ik ben van plan m'n mobo te vervangen (dit zeg ik nu al maanden, ik wacht tot de axp2400+ binnen m'n budget ligt)[/quote:01a44c0815]Dan had je zeker niets aan dat hardware upgrade advies dat ik gaf in jouw topic: "Muis werkt niet door IRQ problemen" Is een Athlon XP 2400+ echt nodig? Zo een PC heeft een flinke koeling nodig en meerdere case fans die goed zijn voor flink wat geluid. [quote:01a44c0815] Ik weet niet waarom test 4 en 5 in ME en DOS niet gedaan worden (SKIP). Maar dus geen FAILED in ME en DOS. [/quote:01a44c0815] Hm, daar heb ik nu ook nog geen verklaring voor. :-? [quote:01a44c0815] De test in dos heb ik natuurlijk m.b.v. een opstartdisk gedaan. Het maakt toch niet uit in welke OS (ME of XP) die opstartdisk is gemaakt? Nu is het in ME gedaan. [/quote:01a44c0815]Nee dat maakt niets uit, alleen WinMe maakt de opstart diskette wat voller en start ook wat trager. [quote:01a44c0815] Kan dit probleem trouwens niet liggen aan een of andere instelling in de bios? [/quote:01a44c0815]Aan de gegevens over je seriele poorten die je in deze topic gepost hebt lijkt me dat wel in orde. Als een seiele poort in de BIOS uit zou staan dan zie je die ook niet in Porttest :roll: [quote:01a44c0815] Kan het verband hebben met m'n gekende probleem over m'n muis die het nu eens doet en dan weer niet (meestal niet)? [/quote:01a44c0815]Nee, waarschijnlijk niet. Toen je dat muis probleem topic startte eind mei jl waren er toch geen problemen met de seriele poorten. Maar voor alle zekerheid is het beter niet al te lang te wachten met je PC upgrade. 8)
Link naar reactie
Ik wil echt minimum een athlon xp 2400. M'n athlon 800mhz blijft wel nog even goed, zeker na een format draait ie wel zeer goed. Ik wacht tot de prijs van de axp2400 nog een stukje gaat zakken. Ik heb het gewoon moeilijk met beslissen, en ondertussen blijven de prijzen zakken en de snelheden stijgen. :D Dat geluid zal wel meevallen denk ik. Als er echt geen oplossing is voor m'n tablet d.m.v. software of instellingen zal ik het hier maar bij laten. Hoewel ik twijfel dat er echt iets met m'n seriele poorten is. Een ander apparaat (kaartlezer) werkt altijd zonder problemen, eender welke poort.
Link naar reactie
[quote:470732f062="juul"]Ik wil echt minimum een athlon xp 2400. M'n athlon 800mhz blijft wel nog even goed, zeker na een format draait ie wel zeer goed. Ik wacht tot de prijs van de axp2400 nog een stukje gaat zakken. Ik heb het gewoon moeilijk met beslissen, en ondertussen blijven de prijzen zakken en de snelheden stijgen. [/quote:470732f062] De AthlonXP 2400+ zou inderdaad nog wel wat goedkoper kunnen worden, maar toen ik in januari van dit jaar mijn PC upgrade naar een Athlon XP 1700+ was de prijs van het geheugen aan het stijgen. Voor CPU en geheugen gelden de dag prijzen. :roll: Hm, het tablet werkt dus afwisselend in WinXP en WinMe. :( Juul, heb je overigens wel eens overwogen om Linux te proberen? Je tablet wordt door Linux ondersteund: :) http://www.hof-berlin.de/tablet/tablets_de.html
Link naar reactie
Naar linux ga ik zeker niet overstappen. Windows is dan niet de perfect os en krijgt kritiek van alle kanten maar het is gebruiksvriendelijk en (belangrijkste reden) er is zeer veel software voor. Anders wel goed dat linux m'n tablet ondersteunt, misschien goed voor later. Tenzij iemand nog een softwarematige oplossing weet zal ik wel moeten blijven rebooten enzo wanneer m'n tablet het weer eens niet doet :-?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...