Ga naar inhoud

Paar vraagjes over HD kopieren


Aanbevolen berichten

Ik heb op dit moment een C schij f van 20 GB en een D schijf van 40 ernaast. De C schijf ga ik vervangen voor een 60GB schijf nu wil ik dat het liefste doen zonder een schone installatie te hoeven uitvoeren, mijn pc werkt prima en ik heb geen reden om overnieuw te beginnen. Dus wil ik graag mijn oude schijf kopieren naar mijn nieuwe met Norton Ghost. Maar ik heb nog enkele vragen: -Welke schijf zet ik op master en welke op slave voor het kopieren? -Detecteerd windows 2000 vanzelf de nieuwe schijf als boot schijf? -Als ik de nieuwe schijf klaar maak voor gebruik moet hij dan net als de oude in fat32 worden ingedeeld of kan ik ook in NTFS? overige tip en hints zijn ook van harte welkom
Link naar reactie
Maakt niet uit welke master of slave is, gewoon goed kijken welke je over welke kopieert ( dus 20 over 60 en niet andersom :)). En als je de 60gig als eerste boothdd zet ipv de 20 dan start win2k daar gewoon van op. En het filesystem wordt volgens mij ook vanzelf overgezet, weet alleen niet of je het met een hagelnieuwe schijf kan doen of dat je hem eerst moet partitioneren.
Link naar reactie
Volgens mij hoef je voor het terugzetten van een ghost image geen partities te maken, de partitiegegevens zitten al opgenomen in het image. Na het terugzetten van het image zul je wel de rest van de HD moeten indelen omdat het image van een 20 Gig schijf niet de hele HD van 60 Gig gebruikt, de rest van de ruimte blijft dus gewoon leeg. Om de hele schijf te kunnen gebruiken zul je dus bv. partion magic moeten gebruiken om de rest in te delen. Het is ook handig om een opstartdiskette met Ghost te maken, je kunt dan als volgt te werk gaan: 1 start de PC met de opstartdiskette van Ghost 2 maak een image van de 1e schijf (20 Gb) op de 2e schijf (40 Gb) 3 haal de 1e schijf (20 Gb) er uit en zet de nieuwe schijf (60 Gb) er in met de juiste jumperinstelling 4 start op met de diskette met Ghost en zet het image terug van de schijf van 40 Gb naar de nieuwe van 60 Gb 5 verwijder de diskette en start op nieuw op Hiena zul je met een partitiemanager (partition magic oid) de rest van je HD moeten indelen. Gebruik niet fdisk want dan kun je opnieuw beginnen. Bovenstaande procedure gebruik ik zelf altijd maar dan met Drive Image, met Ghost zou het net zo moeten werken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...