Ga naar inhoud

Dualboot en 2de HDD


Aanbevolen berichten

Een vriend van me vroeg hoe een tweede hdd te installeren. Aangezien ik dit nog nooit om handen heb gehad, een aantal vragen die in me op kwamen en ik niet 1,2,3 beantwoord zag via het web. 1) De nieuwe schijf moet master worden, de oude slave of master op de tweede ide-kabel. Welke is beter? En zijn HDD's evenals CD-spelers via jumpers achterop op master/slave te zetten? 2) Het formateren/partitioneren met FDISK. Als ik op beide schijven een primaire partitie aanmaak, geeft dat dan geen probs? Kortom, moet zo'n 2de HDD 'normaal' worden geformateerd en gepartitioneerd, of moet de tweede HDD bv. alleen uit uitgebreide DOS-partities bestaan? 3) Vragen over Dualboot. Welke progs kun je hiervoor het beste gebruiken? Efdisk en MrBooter? Ik neem aan dat je hierbij met Efdisk een dubbele primaire partitie moet maken?
Link naar reactie
Ik denk dat je inderdaad op de goede weg bent. Mijn antwoorden: Op vraag 1: Ja, ook HD hebben een Jumper aan de achterkant. Je kan de hd's beiden Master maken op 2 verschillende IDE kanalen. De cd-rom/writer/DVD's worden dan de Slave op die kabels. Op vraag 2: Ja, je kan op beide HD's gewoon een primaire partitie aanmaken, daar zul je geen last van krijgen. Op vraag 3: ligt eraan welke besturings systemen je wilt gaan gebruiken. Je zou namelijk ook gewoon de dualboot functie van Windows kunnen gebruiken.
Link naar reactie
[quote:706ab48a1d="Wisja"] Op vraag 1: Ja, ook HD hebben een Jumper aan de achterkant. Je kan de hd's beiden Master maken op 2 verschillende IDE kanalen. De cd-rom/writer/DVD's worden dan de Slave op die kabels. Op vraag 2: Ja, je kan op beide HD's gewoon een primaire partitie aanmaken, daar zul je geen last van krijgen. Op vraag 3: ligt eraan welke besturings systemen je wilt gaan gebruiken. Je zou namelijk ook gewoon de dualboot functie van Windows kunnen gebruiken.[/quote:706ab48a1d] ad1) Zoals ik het zie zijn er maar 2 methodes van aansluiten. 2 HDD's op dezelfde kabel met 1 master en 1 slave. Of, methode 2, zoals jij het zegt, beide schijven op een eigen kabel. Ik kan me voorstellen dat dit iets met snelheid te maken heeft? Een CD-speler is vaak trager dan een HDD, is het dan bv. zo dat een HDD ook trager wordt? Ik heb zelf bv. de HDD op een aparte kabel zitten en mijn CD-RW en Cd-Rom op de andere. Is het dan zo dat de HDD trager gaat worden als ik bv. de brander als slave zet achter de HDD? ad2 en 3) Is het normaal part. niet afhank. van het OS? Ik weet dat XP een eigen bootmanager heeft, maar WinMe niet en dat moet erop komen. Ik las nu weer dat je in dat geval beter de 2de schijf alleen als uitgebreide partitie kunt installeren (en dus niet een primaire) vanwege het onbereikbaar worden onder de DOS van windows? In XP en 2000 zou dit probleem zich niet voordoen.
Link naar reactie
Ben inmiddels een stuk verder gekomen. Dit weet ik nu: - Als ik schijf A en B op IDE0 aansluit, werken ze beide op UDMA4 volgens de BIOS. Als ik schijf bij prim. op IDE1 zet, dan werkt deze maar op UDMA2. Dus kan ik nu beter alle schijven op IDE0 zetten omdat UDMA4 te prefereren is boven UDMA2? - Eenmaal aangesloten blijkt nu dat DOS de partities wat raar rangschikt. Ik heb op schijf A 2 partities en op schijf B ook. Als ik schijf A aansluit als prim. op IDE0 en schijf B als prim. op IDE1, dan worden de stations als volgt toegewezen: *schijf A prim. partitie -> C: *schijf B prim. partitie -> D: *schijf A ext. partitie -> E: *schijf B ext. partitie -> F: Klopt dit wel? Ik zou namelijk verwachten dat het zo zou zijn: *schijf A prim. partitie -> C: *schijf A ext. partitie -> D: *schijf B prim. partitie -> E: *schijf B ext. partitie -> F:
Link naar reactie
Dat heeft ongeveer een jaar geleden in de c!t gestaan. Windows wijst de stationsletters zo toe: Primaire partities /dev/hda (1e hd) Primaire partities /dev/hdb (2e hd) Primaire partities /dev/hdc (3e hd) Primaire partities /dev/hdd (4e hd) Extended partities /dev/hda (1e hd) Extended partities /dev/hdb (2e hd) Extended partities /dev/hdc (3e hd) Extended partities /dev/hdd (4e hd)
Link naar reactie
[quote:d8c264ad3f="webspider"]Dat heeft ongeveer een jaar geleden in de c!t gestaan. Windows wijst de stationsletters zo toe:[/quote:d8c264ad3f] Hmm, in WIndows 2000 en XP lijkt het toch echt een beetje anders te werken. Bij plaatsen van een harde schijf levert meestal gewoon aanvullende letters op. Maarre, helemaal voorspelbaar leek me het gedrag van Windows 2000/XP nou ook weer niet. Voor Win9x klopt het verhaal. Het is overigens zelfs zo dat als de harde schijf op IDE-3 is geplaatst met primaire partitie en boot sector en als vervolgens wordt geboot via de Bios en dan IDE-3 wordt gekozen, zal die partitie C: worden. Soms best wel handig om te weten.
Link naar reactie
Ik heb Windows 98 op m'n comp, maar wil nu vanwege firewire XP erbij hebben. Op dit gebied ben ik nog een beginner, daarom even een paar vraagjes. Ik zal maar verder gaan waar Tarden is opgehouden, dus mijn eerste vraag is vraag 4: 4: Die primaire en uitgebreide partities waar jullie het over hebben, wat zijn dat precies? 5: Kan ik XP op een andere schijf installeren dan waar 98 op staat? Die tweede schijf zou dan secondary master worden. Zo ja, installeert XP dan nog wel dualboot? En kan de comp eigenlijk opstarten van een secondary master? 6: Zijn programma's die ik in de ene Win installeer ook te starten vanuit de andere Win? Of moet ik dan alles twee keer installeren? Deze vraag geldt voor beide gevallen van vraag 5. 7: Stel ik heb 98 en XP beide op dezelfde schijf staan (primary master) en 98 crasht fataal. Hoe installeer ik dan 98 opnieuw zonder de bootsector overhoop te gooien? Hopelijk hebben jullie een paar antwoorden... ps: Misschien is dit meer een vraag voor een software forum...
Link naar reactie
ad4) Die primaire en uitgebreide partities worden gebruikt om de harde schijf op te delen in bv. een C:/D:/E: schijf. Je primaire partitie wordt dan de C: en D: en E: logische stations in de uitgebreide partitie. Met een progje als FDISK kun je dit heel gemakkelijk doen. ad5) Ja, je kunt XP en 98 op 2 verschillende schijven zetten. Die tweede schijf met XP neem ik aan (?) wordt dan de secondary master? Dat kan gewoon hoor. Bedenk alleen wel even dat je dan vaak op een 40 polige IDE kabel komt te zitten ipv. op een 80 polige. In mijn geval betekende dit dat de secondary master trager toegankelijk werd. Maar goed, dan zou je tweede 80 polige IDE kunnen nemen, al weet ik niet hoe je CDROM en CDWRITER daarop reageren. Normaal zit de CDROM namelijk op een 40 polige. Opstarten van de secondary master zou ook moeten gaan, kun je volgens mij in de BIOS instellen. ad6) Volgens mij moet je in beide versies de progs die je wilt gebruiken installeren. De desbetreffende windows moet immers weten dat het prog op de hdd staat en waar. Je kunt denk ik wel de progs op een gemeenschappelijke partitie zetten en ze dus als het ware over elkaar heen installeren, maar zeker weten doe ik dit niet. Even voor de goede orde. Inmiddels heb ik het spul perfect draaiend gekregen. Hoe? Ik heb de oude hdd als primary master gezet en de nieuwe als primary slave. Niet alleen vanwege het kabel probleem, maar tevens moet je je bedenken dat dit de meest voor de hand liggende volgorde van schijfletters oplevert (zie boven). Daarna ME op de primary master gezet en vervolgens XP op de prim. slave. XP maakt dan een dualboot startscherm aan en de rest gaat als vanzelf.
Link naar reactie
ad 4) Voor info over primaire en logische partities: zie http://www.sjoerd-visser.demon.nl/multiboot/partitie.html ad 5) Je moet helemaal niet opstarten vanaf de 2e schijf. Als je WinXP installeert, dan maakt deze op C: (Primary Master) een dualboot aan, en start WinXP vanaf de 2e HDD. Maar het [b:5b0f8755cd]booten[/b:5b0f8755cd] gebeurt gewoon vanaf je Primary Master. In principe kan je wel booten vanaf de Sec.Master (mits de BIOS dat ondersteunt) maar dat is nergens voor nodig. ad 6) Je moet inderdaad per OS programma's installeren. Maar het is natuurlijk wel zo handig om dat op een gemeenschappelijk station te doen. Dn hoef je maar 1x ruimte te gebruiken. Gebruik daar een apart FAT32 logisch station voor, dan is dat voor beide systemen te gebruiken. ad 7) Je kunt in zo'n geval Win98 wel opnieuw installeren en daarna met de Recovery Console het commando [b:5b0f8755cd]fixboot[/b:5b0f8755cd] geven. Deze repareert het Master Boot Record. Maar zorg altijd wel dat je het bestand [b:5b0f8755cd]BOOTSECT.DOS[/b:5b0f8755cd] apart beschikbaar hebt (floppy) want dat is veel lastiger terug te krijgen. Hierna het bestand [b:5b0f8755cd]boot.ini[/b:5b0f8755cd] eventueel handmatig aanvullen met de regel [b:5b0f8755cd]C:\="Microsoft Windows 98"[/b:5b0f8755cd]. Voor Recovery Console zie: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q314058 PS: Als je WinXP gebruikt, dan zou ik voor alle schijven [i:5b0f8755cd]altijd[/i:5b0f8755cd] 80-aderige kabels gebruiken. WinXP kan maar moeilijk overweg met de 40-aderige, en kan daarmee fouten veroorzaken op de schijven.
Link naar reactie
[quote:4dae53a031="Binary"]ad 7) Je kunt in zo'n geval Win98 wel opnieuw installeren en daarna met de Recovery Console het commando [b:4dae53a031]fixboot[/b:4dae53a031] geven. Deze repareert het Master Boot Record. Maar zorg altijd wel dat je het bestand [b:4dae53a031]BOOTSECT.DOS[/b:4dae53a031] apart beschikbaar hebt (floppy) want dat is veel lastiger terug te krijgen. [/quote:4dae53a031] NIET van zomaar een pc kopieren... dat geeft een heel vreemd effect :) Als je 98 al eerder geinstaleerd had kun je ook aan de setup van w98 een of andere switch meegeven opdat ie de mbr heel laat, staat me iets bij van /ir ofzo. Het staat in het resource kit boek op de cd. (En ook wel ergens op microsoft.com gok ik zo)
Link naar reactie
Wie heeft het hier over het kopiëren van een PC? Ik heb het gewoon over het opnieuw installeren van Windows 98 op dezelfde partitie. Dat je dat kunt doen met het commando [b:ebf24a7010]setup /ir[/b:ebf24a7010] waardoor het MBR niet wordt overschreven is op zich waar. Maar daar heb je helemaal niks aan als je de partitie eerst formatteert. Je kunt dan Win98 zo installeren, maar daarna moet toch de [b:ebf24a7010]fixboot[/b:ebf24a7010] worden uitgevoerd om de WinXP bootbestanden terug te krijgen. Alleen [b:ebf24a7010]bootsect.dos[/b:ebf24a7010] krijg je op die manier niet terug, vandaar mijn advies om dit op een floppy te zetten. EDIT: Ik begrijp nu dat je alleen doelt op het bestand bootsect.dos. Inderdaad moet je dat [i:ebf24a7010]voordat je formatteert[/i:ebf24a7010] vanaf dezelfde PC naar floppy kopiëren.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ok ... beetje late reactie, maar toch nog maar even. Ik ging er niet vanuit dat de win98 partitie geformatteerd ging worden. Ik weet dat veel mensen dat doen als ze windows opnieuw installeren maar dat lijkt mij een beetje zonde van de tijd zolang je bestandssysteem niet heel erg beschadigd is. Toen ik nog windows 98 gebruikte en dus een keer of wat per jaar opnieuw installeerde was ik dus erg blij met /ir :)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...