Ga naar inhoud

Harde schijf formatteren, goed of slecht ?


Aanbevolen berichten

Een schijf slijt van de volgende bewerkingen: Draaien (lager) Schrijven (magnetisch veld wijzigen) Stoten/stuiteren (bijv. van de schrijfkop op de schijf). Bij formatteren gebeuren de bovenste 2 acties. Dus slijt de schijf. Echter, een schijf is gemaakt om te draaien en beschreven te worden. De slijtage is dus miniem te noemen. Bovendien wordt bij formatteren de gehele schijf beschreven (leeggemaakt). Dit is dus een zeer regelmatige verdeling van de slijtage. Vaak zie je dat oudere schijven juist slijten aan het begin, omdat daar altijd de data wordt beschreven. Wel is er vaak een stuk dat minder beschrevenwordt omdat daarop de "vaste bestanden" staan. Algemene conclusie: Formatteren zorgt voor een minieme regelmatige slijtage. Dit is echter zo weinig dat dit in het niet valt bij een slecht functionerend modern besturingssysteem, omdat dit telkens overdadig gebruik maakt van de swap-file en dus ook voor slijtage zorgt. Deze laatste slijtage is echter veel onregelmatiger en daardoor vaak veel eerder hinderlijk.
Link naar reactie
Niet speciaal. Wat ik wel eens heb gedaan op een schijf waarop het begin slijtage-verschijnselen begon te vertonen, is het maken van een partitie van ca. 800 MB als eerste partitie en een tweede partitie voor de rest van de schijf. De tweede partitie heb ik mbv partition magic gewijzigd in een primaire partitie en die heb ik gebruikt om het besturingssysteem op te zetten. Wel is het handig om zo veel mogelijk je gegevens te scheiden van je programma's. Mocht je in het bezit zijn van een programma om images te maken, dan kan je snel je systeem herstellen als het een keer echt fout gaat. Uiteraard moet je van je data ook een goede backup maken, maar van je programma's is dit vaak minder vaak nodig. Een image is dan een uitstekende backup.
Link naar reactie
Ik wil daar toch wel graag nog iets aan toevoegen. Een moderne harde schijf is gemaakt om langere tijd probleemloos te kunnen draaien. De fabrikanten geven vaak een MTBF (Mean Time Between Failure) die vele jaren bedraagt. Dit is weliswaar niet een garantie, maar geeft wel aan dat een goede harde schijf probleemloos minstens 10 jaar lang dag en nacht moet kunnen draaien. En het aantal lees/schrijf acties zou in de honderdduizenden moeten kunnen lopen. Oftewel: een goed exemplaar moet vele jaren probleemloos kunnen doen waarvoor hij is gemaakt. Toch is dat niet altijd het geval. De kwaliteitscontrole is tegenwoordig uitbesteed aan de klant, dat wil zeggen dat de fabrikant goedkoper uit is door de schijf zo nodig te vervangen in geval van problemen, dan dat hij zelf de slechte exemplaren er uit pikt. Maar dan wil ik het ook wel graag zo snel mogelijk (binnen de garantie-periode) weten. Hoe sneller hoe beter eigenlijk. En dus is het intensief gebruiken van een schijf eerder aan- dan af te raden. Je komt er dan sneller achter of je een miskoop hebt. En ja, ik zou ook zonder meer partitioneren en met bv Ghost of DriveImage een image van de systeempartitie maken. Maar noodzakelijk is het natuurlijk niet. Met FAT32 wordt met name de buitenkant van de schijf het meest intensief gebruikt. Met NTFS is dat meer uitgebalanceerd. Zie: http://www.digit-life.com/articles/ntfs/
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...