Ga naar inhoud

opstarten van harddisk en niet van cd-rom


Aanbevolen berichten

Mijn harddisk heeft het begeven en heb dus een nieuwe moeten aanschaffen. Ik heb een controller aangeschaft met 2 harde schijven en RAID-1 ingesteld. (automatische backup dus) Het probleem is als volgt: Indien ik de computer opstart met niets in de drives (windows is reeds geinstalleerd) krijg ik de melding dat ik een opstartdiskette erin moet stoppen. Doe ik dit, dan kan ik de computer via 3 opties opstarten (win met cdrom, win zonder cdrom en msdos). Indien ik de computer opstart met de win'98 cd-rom erin, dan krijg ik een keuzemenu: 1.Boot from HD 2.Boot from cd-rom. In beide gevallen start windows gewoon op. In mijn bios staat onder het Boot-kopje: 1:Floppy 2:HD 3:cd-rom Dit zou dus goed moeten zijn neem ik aan. ----- ...nou ik het toch over het bios heb, wat houden deze dingen in? Boot configuration * Plug and Play O/S: Yes IDE configuration *IDE controller: Both Power *Power management: enable (of disable) -----
Link naar reactie
Wat je eens zou kunnen proberen is boot from SCSI. Je hebt je HD's aan de RAID controller hangen en niet aan een normale IDE poort (dus boot from HD werkt niet). Wanneer je SCSI kiest wordt er vanaf je RAID controller gestart (dit is mijn ervaring althans). (wel gek dat ie met een win98 cdrom wel start als je voor hd kiest). Plug and PLay O/S: hier stel je in of je OS (meestal windows) P&P is, voor Win9x/ME moet je normaal Yes kiezen, voor Windows 2000/XP NO. Heeft ook te maken met verdelen van IRQ's volgens mij. IDE configuration: hiermee kun je je onboard IDE poorten (IDE 1 en IDE 2) aan en uitzetten. Als je ze nu uitzet zal waarschijnlijk je cdrom speler niet meer werken omdat deze op 1 van de 2 poorten hangt. Power management: hiermee kun je instellen of je pc hiervan gebruik kan maken (bv monitor op standbye etc.) (voor de minste problemen op disable zetten). (indien ik een biosfeature verkeerd heb uitgelegd, laat het ff weten, leer ik ook weer van:)).
Link naar reactie
[quote:2bee274735="MicroHerz"]Wat je eens zou kunnen proberen is boot from SCSI. Je hebt je HD's aan de RAID controller hangen en niet aan een normale IDE poort (dus boot from HD werkt niet). Wanneer je SCSI kiest wordt er vanaf je RAID controller gestart (dit is mijn ervaring althans). (wel gek dat ie met een win98 cdrom wel start als je voor hd kiest). Plug and PLay O/S: hier stel je in of je OS (meestal windows) P&P is, voor Win9x/ME moet je normaal Yes kiezen, voor Windows 2000/XP NO. Heeft ook te maken met verdelen van IRQ's volgens mij. IDE configuration: hiermee kun je je onboard IDE poorten (IDE 1 en IDE 2) aan en uitzetten. Als je ze nu uitzet zal waarschijnlijk je cdrom speler niet meer werken omdat deze op 1 van de 2 poorten hangt. Power management: hiermee kun je instellen of je pc hiervan gebruik kan maken (bv monitor op standbye etc.) (voor de minste problemen op disable zetten). (indien ik een biosfeature verkeerd heb uitgelegd, laat het ff weten, leer ik ook weer van:)).[/quote:2bee274735] De optie boot froms SCSI stond er niet tussen, maar na wat proberen werkt de optie boot from Option ROM ook. Met een win98 cdrom start is inderdaad, ook al heb ik voor hd gekozen. Dit komt omdat de cdrom als 3e staat. Ik denk dat er dan van de cdrom wordt gestart, vervolgens wordt herkend dat er zowel win98 op cdrom en hd staat en me deze keuze geeft. Nou vraag ik me trouwens ok af wat dit inhoud: Video Congiguration *AGP Aperture Size: 64 MB (of 128 MB) *Primary Video Adapter: AGP (of PCI) Power *Power Management (en/disable) *QuickBoot...kan dit kwaat, als je dit inschakeld? als bepaalde test niet meer worden gedaan en er dus iets niet klopt, kom je dit niet te weten? Is er misschien ergens iets te vinden over alles functies van het bios? Dit verschilt zeker per moederbord? Moet ik dan op de site van de fabricant kijken?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...