Ga naar inhoud

Regelmatig computer aan/uitzetten goed voor computer?


Aanbevolen berichten

Ik hoor altijd van mensen dat het regelmatis aan en uitzetten slecht voor de computer zou zijn. Omdat de hardware dan vlugger beschadigd, en dus sneller slijt. Wat dus de duurzaamheid ten slechte komt. Maar op de volgende site lees ik wat anders: http://cgi.milieucentraal.nl/buildframeset.cgi?page=http://www.milieucentraal.nl/data/apparaten/apparaten_computer.htm De volgende zin kan ik op deze site vinden: Het is een fabel dat het regelmatig uitschakelen van computers kwaad kan. Wat is nou de echte waarheid over dit onderwerp? Weten jullie het? Of zegt milieu centraal dit omdat hun willen dat wij zo min mogelijk energie gebruiken. Want kan hun het schelen dat wij minder achter de computer gaan zitten. Ik hoor graag jullie reactie. Dit is een mooie vraag voor lekker veel reacties en discussies denk ik.
Link naar reactie
Het kan opzich geen kwaad, de apparatuur is er voor ontwikkeld en getest. Het is wel zo dat elke keer dat je je PC uit en aan zet je componenten een dreun krijgen, stroom is misschien klein maar kan best hard aankomen. Vooral je harddisk heeft bij regelmatig uit en aan zetten een geringe kans op een headcrash, dat wil zeggen dat de koppen vastlopen en je dus veel of alle data kwijt bent. Ook de CPU krijgt elke keer klappen bij het uit en aan zetten, die miljoenen transistors zijn maar klein en fragiel. Wil je je PC continue aan laten staan zet dan wel de monitor uit, hij zorgt soms wel voor 2/3 van de gehele stroomafname van je systeem. En, nog als laatste. Veel achter de PC zitten kan ook een positief indirect effect hebben op het milieu; Je zit, dus ben je niet onderweg met je auto, brommer, bus, taxi of trein die allemaal veel meer energie nodig hebben dan een PC :wink: .
Link naar reactie
[quote:eca00eda46="ODF"]Het kan opzich geen kwaad, de apparatuur is er voor ontwikkeld en Vooral je harddisk heeft bij regelmatig uit en aan zetten een geringe kans op een headcrash, dat wil zeggen dat de koppen vastlopen en je dus veel of alle data kwijt bent. [/quote:eca00eda46] Tja, maar als de harde schijf continu staat te draaien dan kan die er kennelijk ook niet tegen als die een keer wordt uitgezet (ervaringen met server PC's op een school, SCSI raid hot pluggable). Het kan zijn dat de harde schijf al op zijn einde liep, maar de meeste harde schijven sneuvelen kennelijk als toevallig de stroom uitvalt. De reden schijnt dan te zijn dat de schijf toevallig aan het schrijven was, tja, in hoeverre dat allemaal waar is?
Link naar reactie
Bij vaak aan en uit zetten krijg je grote temeratuurschommelingen en zal de hardware iets sneller slijten dan wanneer de boel aan blijft staan en een constante temperatuur heeft. Echter ook draaiend slijt een systeem natuurlijk. Indien je dus af en toe uit en later weer aan schakeld, is er niets aan de hand. Schakel je echter elk kwartie in ofzo, dan kun je 'm beter aan laten staan. Echter is de technische levensduur van een computersysteem aanzienlijk groter dan de economische levensduur, dus wie boeit dat beetje extra slijtage dat je eventueel hebt...
Link naar reactie
Ligt eraan enkele onderdelen kunnen gemakkelijk de heledag draaien.... Zoals de processor, moederbord en geheugen..... Harddisken kunnen niet tegen elke keer die stroom stoot maar ook niet tegen lange dagen (weken) achter elkaar door te draaien. De reden waarom harddisken niet meer werken na stroom uitval is meestal dat de schijven zolang aangeweest zijn dat de motor niet meer op gang komt. Flinke klap wil dan nog wel eens helepen :lol: Op het werk stond een server die in 4 jaar nooit uit was geweest. De stroom viel langer dan een uur uit (dus de UPS kon het niet opvangen) en de voeding kon niet meer het systeem aanzetten. Dus voor de voeding is het wel belangrijk dat je hem af en toe uitzet. Maar voor het belangrijkste van het systeem (processor, moederbord en geheugen) is het niet goed als je de PC vaak uitzet en aanzet.... Trouwens wat die millieu gasten zeggen moet je niet geloven.... Die willen graag dat iedereen zijn PC uitzet......
Link naar reactie
Harddisken kunnen niet tegen elke keer die stroom stoot maar ook niet tegen lange dagen (weken) achter elkaar door te draaien. > Dit is dus niet waar, anders zouden overal de servers niet goed werken. Ik heb zelf een server lopen meer dan 8 jaar. Een maal per jaar wordt deze gestopt om de ventilatoren te controleren, schoon te maken of te vervangen. Het heeft te maken met een goede temperatuur regeling en kwaliteit materiaal< Op het werk stond een server die in 4 jaar nooit uit was geweest. De stroom viel langer dan een uur uit (dus de UPS kon het niet opvangen) en de voeding kon niet meer het systeem aanzetten. Dus voor de voeding is het wel belangrijk dat je hem af en toe uitzet. > Omdat vaak de UPS niet goed bewaakt wordt krijg je dit effect, een accu van de UPS gaat meestal niet langer als 3 jaar mee. Door volledig ontladen blijft bij opstart niet genoeg power over om de voeding te starten. Als je hier een half uurtje wacht werkt de zaak meestal wel maar men heeft bij een server natuurlijk geen tijd om te wachten. Uit bovenstaand verhaal is duidelijk te lezen dat de UPS niet bewaakt is. Indien voorzien van een aansluiting op de server had hij geconstateerd dat de spanning was weg gevallen en dus de server netjes had gestopt.<
Link naar reactie
> Dit is dus niet waar, anders zouden overal de servers niet goed werken. Ik heb zelf een server lopen meer dan 8 jaar. Een maal per jaar wordt deze gestopt om de ventilatoren te controleren, schoon te maken of te vervangen. Het heeft te maken met een goede temperatuur regeling en kwaliteit materiaal< [b:345273d526]Als je goed had gelezen dan had ik het over de motor van de schijf.... Deze werkt dan niet goed genoeg meer om de schijf opnieuw op te spinnen..... Het is trouwens ook zo dat SCSI schijven heel anders zijn als IDE schijven... IDE schijven zijn niet geschikt om lang aan te staan.... SCSI schijven wel. [/b:345273d526] > Omdat vaak de UPS niet goed bewaakt wordt krijg je dit effect, een accu van de UPS gaat meestal niet langer als 3 jaar mee. Door volledig ontladen blijft bij opstart niet genoeg power over om de voeding te starten. Als je hier een half uurtje wacht werkt de zaak meestal wel maar men heeft bij een server natuurlijk geen tijd om te wachten. Uit bovenstaand verhaal is duidelijk te lezen dat de UPS niet bewaakt is. Indien [b:345273d526]De PC was netjes afgesloten door de UPS maar de voeding ZELF werkte niet meer.....[/b:345273d526] [b:345273d526]Het komt er gewoon op neer dat enkele onderdelen wel geschikt zijn om lang aan te staan en anderen niet. Het ging hier om meer of minder slijtage en niet dat je PC goed werkt naar 8 jaar.[/b:345273d526]
Link naar reactie
Ik ben zuinig op mijn hardware in de zin dat ik mijn computer niet meeneem onder de douche en er ook niet mee gooi. Maar de computer aan laten staan om de spullen zo min mogelijk te laten slijten, dat gaat me toch echt te ver (vooropgesteld dat het inderdaad beter is om dat te doen). Ik ga niet onnodig energie verspillen om te zorgen dat mijn systeem 10 i.p.v. 8 jaar meekan. Tegen die tijd is het toch al lang en breed vervangen. De hardwarefabrikanten zorgen maar dat mijn spullen de 'stroomstoten' lang genoeg overleven, dat valt namelijk m.i. onder normaal gebruik.
Link naar reactie
Ik zet meestal s'morgens de computer aan (rond 10 uur) en laat deze aan tot tot 20:00 uur of langer als ik vanplan ben om die dag de computer regelmatig te gebruiken. In de tussentijd zet ik alleen de monitor aan en uit. De rest blijft allemaal doordraaien. Als er een langere periode tussenzit (zeg 3 uur) dat ik de computer niet gebruik, dan gaat hij gewoon uit.
Link naar reactie
Resetten is volgens mij schadelijker ofnie. Mijn pc slaat steeds vast bij het opstarten en na een keer of 10 resetten start ie goed op maar dan krijg ik eerst 3x een blauw scherm en dan is het goed. Als hij een tijd aanstaat slaat ie ook wel eens vast en dan begint het verhaal weer opnieuw. naar pc zaakje geweest waar ik stage heb gelopen. Ze hebben ff getest met een nieuw mobo en geen problemen meer! Zo vaak resetten lijkt me pas slecht. Ben dus elke keer bang voor een hdd crash.
Link naar reactie
Als ik ook nog even een duit in het zakje mag doen: als computers (en gloeilampen ook trouwens) stuk gaan gebeurt dat meestal bij het aan- of uitzetten en maar zelden spontaan tijdens het gebruik. Bij gewoon gebruik (een paar keer per dag aan en uit) is er niks aan de hand, zolang je maar niet vijf keer achter elkaar je PC aanzet en na het E-mail checken weer uitzet, en dat elke dag... Niks om je zorgen over te maken dus. Overigens hebben veel moederbordfabrikanten een programma'tje om te kijken of het nog wel in orde is met bijvoorbeeld de voltages en zo. Heeft mij een hoop ellende bespaard (i.p.v. 12v kwam er bijna 18v uit, en 9v i.p.v. 5v, en da's niet zo best voor de betreffende componenten). Als je het vermoeden hebt dat je PC niet helemaal kedin is moet je even zo'n programma downloaden bij de betreffende fabrikant. Bij ASUS heet dat programma geloof ik 'Asus Probe'. Grtz, Michiel
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...