Ga naar inhoud

CD-brander schrijft wel, maar leest niet!


Aanbevolen berichten

Je hebt de master - slave niet aangepast (achterkant dipswitchje) Maar ondanks wat nero zegt vind ik het toch de beste oplossing om de dvd en de brander op 1 ide kabel te hebben (als je maar 2 ide aansluitingen hebt) Ik vindt het belangrijker dat de HD lekker rustig alle ruimte heeft en alleen op een IDE aansluiting zit. Ik kopier nooit "on the fly" dus voor mij geen probleem als de brander en de dvd een kabel moeten delen.
Link naar reactie
IDE werkt altijd op de kleinste bandbreedte.... dus als je cdrom PIO mode 4 is en je Harddisk Udma 66 dan verklein je de 66 MB (UDMA 66) bandbreedte naar 16 MB (PIO MODE 4) Is je cdrom UDMA 33 en je harddisk ook UDMA 33 dan kan je proberen om de cdrom gescheiden te houden van de brander. Let er dan wel op dat de harddisk 'Master' is (Jumper achterop de hd) en de cdrom 'slave'
Link naar reactie
[quote:03657da949="G_ij_s"]IDE werkt altijd op de kleinste bandbreedte.... dus als je cdrom PIO mode 4 is en je Harddisk Udma 66 dan verklein je de 66 MB (UDMA 66) bandbreedte naar 16 MB (PIO MODE 4) Is je cdrom UDMA 33 en je harddisk ook UDMA 33 dan kan je proberen om de cdrom gescheiden te houden van de brander. Let er dan wel op dat de harddisk 'Master' is (Jumper achterop de hd) en de cdrom 'slave'[/quote:03657da949] Elk goed mobo van pakweg 2-3 jaar geleden, maakt het niet meer uit. De IDE kanalen werken onafhankelijk. Zou kunnen dat het bij een exotisch merk nog zo is, maar niet bij bekende jongens als asus, msi, abit etc..
Link naar reactie
Hd's of cdrom's op dezelfde kabel worden gelimiteerd tot de laagste bandbreedte.... Volgens mij is dit nog steeds hetzelfde... Zelfs op mijn nieuwe ABIT KG7 dus.... Dat de moederbord in de bios en in windows anders aan geeft betekent natuurlijk niet dat de HD ook op die bandbreedte werkt.
Link naar reactie
Ja, Bosje heeft echt wel gelijk, moderne chipsets ondersteunen (al weer een behoorlijk aantal jaren) verschillende snelheden op een IDE-poort. Zie hiervoor o.a. [url]www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/confPerformance-c.html[/url]. Als een moederbord dit niet ondersteunt, dan moet er volgens mij wel een behoorlijk oude chipset worden gebruikt.
Link naar reactie
[quote:10f8fb25e6="rega01"]Omdat Nero de melding gaf dat mijn DVD-speler en CD-writer beter niet op dezelfde IDE-bus aangesloten kunnen zijn, heb ik dit aangepast. Nu leest mijn CD-writer (en mijn DVD-speler) niet meer. Hoe los ik dit op?[/quote:10f8fb25e6] Heb je al wat gehad aan de eerste suggesties. Het is per slot van rekening jouw topic en geen discussie over wat je op een IDE kabel aansluit.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...