Ga naar inhoud

Harde schijf failures; wat is er aan de hand?


Aanbevolen berichten

Af en toe krijg ik bij het opstarten een 'boot disk failure'. Wanneer ik de computer een of meerdere keren reset, gaat het opstarten tot nu toe altijd nog gewoon goed. Een heel enkele liep het systeem door de harde schijf vast terwijl de computer al opgestart was (het systeem bevriest op kenmerkende wijze, lampje v.d. HD blijft branden en na reset boot disk failure). Vandaag kon de comp de harde schijf weer niet vinden, toen ik nog in de BIOS aan het neuzen was vond 'ie 'm opeens wel. Ik kon toen verder opstarten, maar kreeg van de BIOS een 'SMART' waarschuwing omdat 'hij' voorzag dat de harde schijf problemen zou krijgen. Nu dan mijn vraag: Aangezien dit wel vaker gebeurd, maar scandisk nooit slechte stukken vind en de HD buiten deze incidenten volkomen normaal functioneert, neem ik zelf eigenlijk aan dat er niets mankeert aan de schijf maar dat de aansluiting op de een of andere manier niet helemaal goed zit. Is dit inderdaad aannemelijk of zou er toch een probleem met de HD zelf kunnen zijn? Ik heb de schijf binnenkort een jaar, dus ik vandaar dat ik nu eigenlijk wil weten of ik nog terug zou moeten gaan naar de winkel (i.v.m. garantie). Wat denken en adviseren jullie. Bij voorbaat dank. Het lijkt me niet van groot belang, maar het is een Maxtor schijf van 40GB/7200rpm.
Link naar reactie
acuut rma aanvragen.... Dit is een schoolvoorbeeld van een schijf die op het punt staat te overlijden. De platter(s) is/zijn nog goed, maar ws is er iets in je printplaat niet helemaal fris meer. De problemen worden meestal alleen maar erger, kan zelfs zover gaan dat je de gegevens niet eens meer kunt overzetten op een andere schijf...... Als je nog garantie hebt, zo snel mogelijk naar de winkel en laten opsturen.
Link naar reactie
SMART waarschuwingen dien je altijd heel serieus te nemen. Wat je kunt doen is op de site van Maxtor de speciale tool ophalen waarmee je kunt onderzoeken of de integriteit van je schijf nog in orde is. Sowieso is het erg verstandig als je nu direkt een backup maakt van je belangrijke bestanden/gegevens. Garantie van de winkelier is in dit geval helemaal niet interessant aangezien de fabrikant, Maxtor, standaard 3 jaar garantie op zijn schijven geeft. Desgewenst, als de schijf echt kapot blijkt te zijn, kun je ook weer via de site van Maxtor een RMA nummer aanvragen en zelf per pakketpost voor een euro'tje of 3 4 de schijf naar de fabrikant opsturen. Daarna krijg je een nieuwe/herstelde schijf terug. Je bent dan wel alle gegevens kwijt die erop stonden.
Link naar reactie
Juist, die antwoorden laten aan duidelijkheid niets te wensen over. Ik zal de raad dus direct opvolgen en met mijn HD naar de winkel gaan. Nog een vraagje trouwens. Ik ga naar de winkel terug, omdat die standaard een jaar garantie geven op de onderdelen. Dat vind ik makkelijker communiceren dan met een fabrikant. Mag ik nu van de winkel verwachten dat ik direct uit de voorraad een nieuwe HD krijg, of kunnen ze (in alle redelijkheid) ook zeggen dat ze 'm gaan opsturen naar Maxtor en het dus bijvoorbeeld een week of drie kan gaan duren? Hartelijk bedankt voor de duidelijke raad! :-)
Link naar reactie
Zij zullen 'm opsturen. Dat zal naar alle waarschijnlijkheid een weekje of drie gaan duren. De kans dat het lukt om een nieuwe hd uit voorraad te krijgen is uiterst klein. Als de winkelier het doet is het wel erg klantvriendelijk. Hij is er echter niet toe verplicht. (Hoe vervelend ook voor de klant.) Overigens; Heb je die toool van de site van Maxtor al opgehaald en een diagnose op de hd laten uitvoeren? (Te vinden onder Product Support, Software & Utilities en het heet Powermax.) Van die diagnose kun je een rapportje laten uitprinten. Dan is voor de winkelier ook duidelijk dat je er alles aan gedaan hebt om zeker te weten dat ie kaduuk is/gaat.
Link naar reactie
Ja, ik heb PowerMax gedraaid, maar dat maakte de zaak alleen maar mysterieuzer voor me :-( Het programma heeft een quicktest en een advanced test. Eerst draaide ik de quicktest. Deze gaf bij het SMART gedeelte een fout aan, zoals verwacht. Ik had geen tijd voor de advanced test, dus die deed ik die avond pas. Tot mijn niet geringe verbazing was alles in orde volgens deze test. Wanneer deze doorlopen is, is de schijf weer 'certified' integer :-? N.a.v. dit vreemde resultaat heb ik weer de quicktest gedaan, die tot mijn niet geringe verbazing opeens geen problemen meer kon ontdekken :-? :-? Als klap op de vuurpijl krijg ik ook tijdens het opstarten geen SMART-meldingen meer. Ik weet nu dus toch niet meer wat ik moet doen. Van de site van Maxtor meende ik te begrijpen dat men nogal waarde hecht aan de diagnose van PowerMax. Als ik de schijf terugstuur en zij testen 'm met bovenstaand resultaat, zullen ze de schijf waarschijnlijk niet gaan vervangen en schiet ik dus zeker niets op. [quote:4a996090a2="knowledge base"] [i:4a996090a2]Question[/i:4a996090a2] Why doesn't Maxtor® want to replace my hard drive when I still suspect it’s bad even though it passes the diagnostics? [i:4a996090a2]Answer[/i:4a996090a2] PowerMax (ATA drive diagnostic) and QDPS (SCSI drive diagnostic) thoroughly tests your Maxtor ATA drive or Quantum® SCSI hard drive mechanism. If it passes all tests, then the problem is located somewhere else in your system. Our preference is that you not risk losing all your data by returning a perfectly good disk drive. Additionally, removing your drive will reduce your productivity until it is replaced. Prior to the availability of PowerMax and QDPS, many of the hard drives returned to Maxtor were found to have no problems. That means a significant number of customers who were returning their disk drives were losing valuable data and productivity for no reason. [/quote:4a996090a2] Verder vond ik in de knowlegde base dat men adviseerde bij het type fout dat ik vond (met de quicktest), een low level format uit te voeren. Ik heb vanochtend alle kabels nog maar eens stevig aangeduwd. De reboots daarna geen rare dingen meer meegemaakt, maar dat zegt niets want de schijf deed al niet structureel moeilijk. Ik ga maar eens mailen naar Maxtor denk ik. De belangrijke data heb ik op cd gezet, dus een crash zou geen ramp zijn (eigenlijk zelfs wel makkelijk, weet ik tenminste waar ik aan toe ben ;-)).
Link naar reactie
[quote:7752fe612a="Count Uilesnor"]Ik ga naar de winkel terug, omdat die standaard een jaar garantie geven op de onderdelen. Dat vind ik makkelijker communiceren dan met een fabrikant.[/quote:7752fe612a] De fabrikant doet vaak wat minder moeilijk dan een winkel. Ik heb (helaas) enige ervaring met deze materie. Enerzijds persoonlijk, anderzijds via directe kennissen. Een IBM schijf die bij mij binnen 8 uur kapot ging, is vervangen door de winkel (binnen 1 week). Via de winkel kostte mij dat een telefoontje, een brief en de verzendkosten heen en terug, of reiskosten heen en terug (het eerste was goedkoper). Via de fabrikant kost het meestal alleen de verzendkosten heen en soms ook de telefoonkosten.
Link naar reactie
Het probleem is opgelost :-) De wisselende uitkomsten van Powerdiag deden mij toch weer twijfelen, vooral toen ik van de helpdesk begreep dat deze foutmelding wees op toegangsproblemen. Bij het overplaatsen van mijn systeem naar een nieuwe kast heb ik een ander stekkertje aan de HD-koeler gezet (die stroom aftapt tussen voeding en HD-aansluiting) en er bij het plaatsen heel goed opgelet dat de IDE-stekkers er stevig in zaten. Sindsdien geen problemen meer gehade en ook geen SMART-waarschuwingen. Ik ga er dus vanuit dat een van de aansluitingen het probleem vormde. Eenieder bedankt voor de hulp!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...