Ga naar inhoud

Herkennen van CD-RW


Aanbevolen berichten

Sinds enige tijd werkt mijn CD-RW niet meer naar behoren. Bij het starten van de pc lijkt hij soms wel en soms niet te worden herkend. In Apparaatbeheer is hij in het eerste geval aanwezig en "werkt correct", in het laatste geval ontbreekt hij. Enige feitelijke gegevens: het is een Philips 4x4x32 apparaat, gemonteerd in een FijutsuSiemens Myrica PIII-500 / Win98SE systeem, Asus moederbord met Award Bios. De schrijver is gemonteerd als slave en de software is Adaptec EasyCD Creator 3.5 en DirectCD 3.01. De laatste wordt bij het opstarten wel geladen, maar geeft - als de brander niet herkend wordt - aan dat de speler niet wordt ondersteund. Logisch... :D Als de speler wel wordt herkend functioneert DirectCD helaas (ook) niet, waardoor ik schijven met backups niet meer kan lezen :x Een andere vervelende bijkomstigheid is dat het systeem de neiging heeft na enige tijd te gaan "hangen" en alleen een koude start nog uitkomst biedt. Het gaat mij echter vooral om die met DirectCD gemaakte schijven. Hoe krijg ik de informatie weer beschikbaar door hetzij een goede werking van de schrijver hetzij een alternatieve manier om de gegevens te lezen? Wie heeft suggesties?
Link naar reactie
Heb je laatstelijk wat gesleuteld aan je PC ? Is bijv er een los voedingscontact met de CD-writer ? Door de trillingen(resonanties) in de pc misschien los gaan zitten waardoor ie wel of niet herkend wordt. Zou de kast in elk geval open maken en kijken als alles goed is aangedrukt. Check ook of je ventilatoren met name die vd cpu cooler niet onder de stof zit. Ik zou zodra hij de CDRW herkend alle data vd cdrw naar je hd kopieren voor het geval het aan de philips ligt (aan het overlijden). Of bij een vriend die directcd heeft de data naar de hd kopieren
Link naar reactie
In de eerste plaats dank voor jullie reacties. :D Gisteren heb ik de tijd genomen om ook nog eens even te experimenteren met de toegang tot de speler onder Linux, wat ook op deze pc staat. Zelfde problemen, dus mijn vermoeden is dat het de Philips speler is...vast bezig te overlijden, ondanks dat-ie niet echt intensief is gebruikt! Hoezo [i:d1e5db9299]making things better[/i:d1e5db9299]!?? :roll: Na lezing van de reacties op een andere vraag in dit forum maar besloten tot aanschaf van een Lite-On speler. Ben benieuwd...
Link naar reactie
Mocht je cdrw aan het overlijden zijn, installeer dan nog even snel udf reader vanaf de easycd cdrom, zodat je de backups in elk geval in een gewone cdrom kunt uitlezen. Hopenlijk werk dit nog. als de cdrw's al tijdens de cdrwproblemen gebrand zijn is het mogelijk dat dit zelfs niet meer lukt. En.... Lite-on is een goede keus , maar.... van elk merk overlijd er wel eens een apparaat voortijdig. Leon.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...