Ga naar inhoud

ALTERNATE: Onbetrouwbare leverancier


Aanbevolen berichten

Al een tijdje had mijn zoontje van 10 jaar mij aan het hoofd zitten zeuren om een nieuwe harde schijf. De ruimte op mij data-partitie was wat krap aan het worden, dus het installeren van spelletjes ging alleen door een andere eerst te deïnstalleren. Dus na een tijdje de knoop maar doorgehakt en een 60 Gig schijf van Maxtor, de 6Y060L0 besteld bij ALTERNATE. Op 19 november binnengekregen via TNT Post. Mijn zoontje was zo blij dat hij het pakje in Sinderklaaspapier had verpakt en met een gedichtje op m'n bed had neergelegd. Hij moest nog wel even tot het weekend wachten alvorens ik tijd had om het ding in te bouwen. Afijn, zaterdag 23 november de PC open, hardeschijf ingebouwd, datakabel aangesloten, stroomkabel er in..... Nou mooi niet dus. Nu heb ik vaker een harde schijf ingebouwd en in weet dat die dingen soms lastig kunnen zijn. Dus bleef ik nog even proberen, maar lukken deed het niet. Tja, dan de schijf er maar weer uit en even goed kijken. Nu blijkt de behuizing waar de stroomkabel in moet aan de buitenkant teveel naar binnen te lopen, waardoor het gat een verkeerde vorm heeft. De kabel kan daar dus nooit in. De buitenbehuizing loopt dan ook schuin naar binnen, doordat tijdens de assemblage de behuizing is aangedrukt. Nu is het voor mij overduidelijk dat dit een fabrikagefout is, dus RMA invullen, de zaak weer netjes ingepakt, terug naar het postkantoor en retour naar Alternate. En wachten tot ze een nieuwe op gaan sturen.... Nou, weer niet dus. Ik kreeg op 4 december een briefje: [i:3175262ba8]Helaas kunnen wij deze garantieclaim niet honoren. De reden hiervoor is de volgende: Het product is beschadigd.[/i:3175262ba8] Ja zo ken ik er nog een paar. Ze sturen dus een beschadig exemplaar op en als je dan een beroep doet op hun garantie, dan kan dat niet, want het product is beschadigd. Telefonisch navraag leert dat een aantal deskundigen er naar had gekeken en hadden geconstateerd dat het "valschade" betreft. En ik moet maar aantonen dat dat niet klopt.... Nou, dat ben ik ook wel van plan, maar het is toch meer dan belachelijk dat dit zo maar kan. Ik weet 100% zeker dat hun verhaal niet klopt, want ik heb dat ding niet laten vallen. En van hoe hoog moet zoiets vallen om een dergelijke beschadiging op te lopen? En zou je dan helemaal geen sporen moeten zien op de zijkant? Want die zijn er beslist niet. Kortom, bij alles wat beschadigd is wordt de schuld door ALTERNATE automatisch bij de klant gelegd. En bewijs maar eens dat dat niet zo is. Dat ga ik zeker proberen, maar in de tussentijd wil ik iedereen die dit leest even waarschuwen om [i:3175262ba8]niet[/i:3175262ba8] bij ALTERNATE te kopen, want je hebt geen garantie. Althans niet een waar je je op kunt beroepen met enige kans op succes. Tenzij je kunt bewijzen dat je het niet gedaan hebt. Omgekeerde bewijslast noemen ze zoiets volgens mij, en dat is vast niet volgens de nederlandse wet. Toch??
Link naar reactie
  • Reacties 67
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Als ik het goed begrijp heeft je zoontje de HD niet uit het pakje gehaald, maar het geheel verpakt. Hmm, ik heb ook eens een HD bij Alternate gekocht. Dat wordt in een erg schokbestendige verpakking geleverd. Dus zelfs al laat je die doos vallen, dan kan de inhoud niet beschadigd raken. Dus inderdaad een fabrikagefout lijkt mij. Maar zoals je zegt, probeer dat maar eens te bewijzen. Overigens is dit niet erg slim van Alternate. Zo'n verhaal doet hier en misschien nog wel op andere forums de ronde en kan ze zo tientallen klanten kosten. Uiteindelijk is het dus ook in hun eigen voordeel om gewoon een nieuwe HD te sturen. Succes met de zaak verder. Ben trouwens wel benieuwd. Zijn er meer mensen die hetzelfde bij Alternate of bij andere leveranciers hebben meegemaakt?
Link naar reactie
Ik koop ook vaak spullen bij Alternate. Ga ze dan wel zelf halen. Had dit jaar een Epox8K3A+ mobo gekocht. Aangesloten,en de fdd controller was kaduuk. Ermee teruggegaan,deden ze heel erg moeilijk over! Ze zagen dat er een miniscuul beschadigingetje op het bord zat.Was echt niks! Had ik wel zelf veroorzaakt toen ik de koeler op de cpu zette. Dat krasje had echter totaal niks met die defecte fdd controller te maken. Maar door het krasje kreeg ik geen nieuw bord. Ze zouden het opsturen naar de importeur,en als hun een nieuw bord van de importeur zouden krijgen,kreeg ik het ook pas. Als hun géén nieuw bord van de importeur zouden krijgen,zou ik de reparatie van het bord zélf moeten betalen! Notabene een nieuw bord! En het zou ook 6!!weken gaan duren voordat mijn bord gerepareerd was,of ik een nieuw zou krijgen. Ik vertelde hun dat ik het dan dus 6 weken zonder pc moest doen,omdat ik maar 1 pc heb,maar dat interesseerde ze niet. Ik kon een andere plank meekrijgen,maar moest dat wel betalen. Heb ik dus maar gedaan. Na 6 weken nog niks gehoord. 7 weken later,zélf maar gebeld en toen kreeg ik te horen dat ze van de importeur een nieuw bord hadden gekregen. Ik kon het exemplaar dat ik op dat moment in mijn pc had zitten dus houden. Moest alleen weer terug naar hun om het geld op tre halen,wat ik voor dat vervangend bord moest betalen.Was overigens ook een nieuw exemplaar. Was ook blij dat dat erin kon blijven zitten! Kortom het was een heel gedoe! Ik weet het niet zeker,maar misschien dat het er ook aan ligt welke verkoper of technisch medewerker je helpt. Er lopen soms echt irritante figuren bij,die denken dat ze alles weten. Ik was toen iig van plan er nooit meer wat te kopen,maar ik woon er relatief dichtbij,en ik koop liever in de winkel dan via internet.
Link naar reactie
Beetje lastig, dat "bij hun". Ik woon in het noorden van Friesland en om nou helemaal naar Ridderkerk te gaan om waarschijnlijk toch geen stap verder te komen.... Ja, dat is het nadeel van het kopen via internet, maar ik had dat zeker van Alternate niet verwacht. Wat voor belang hebben zij bij zo'n klant-onvriendelijke houding? En al helemaal als ze inderdaad die schijf gewoon bij Maxtor kunnen claimen. Vermoedelijk zal ik dat nu wel zelf moeten doen. Ik was van plan om een foto te maken zodra die schijf terug is en die aan Maxtor voor te leggen. Eens kijken wat zij er van vinden. In elk geval heb ik Alternate een email gestuurd met het verzoek om de zaak nog eens te heroverwegen, maar optimistich ben ik daar niet over. Als dat verder niks oplevert, dan hoop ik dat mijn abonnementen op ComputerTotaal, PC-Active en c't nog iets kunnen opleveren. En ik ben zeker van plan om iedereen op de hoogte te stellen ontwikkelingen, zij het positief dan wel negatief. Hopelijk zal Sinterklaas vanavond wat aardiger voor mijn zoon (en trouwens ook voor mijn dochter) zijn.
Link naar reactie
De nederlandse Alternate is een dochter van de duitse Alternate. De spullen die ze hier verkopen worden dus, meestal? buiten de officiële importeurs om, rechtstreeks van Mutti in Duitsland betrokken. Ik neem aan dat ze eventuele schade hier zelf mogen dragen - en dat niet graag doen. Tsja, zelf halen blijft het beste, en goed kijken of de verpakking (die in de regel wèl origineel is!) geen schade vertoont.
Link naar reactie
Ik weet, het klinkt lullig zo achteraf, maar lees hier eens de verhalen van klanten van Alternate: http://www.tweakers.net/shopsurvey/156 Lijkt er dus niet op dat de hier beschreven situaties incidenten betreffen. Zelf heb ik (kennelijk gelukkig als ik dit allemaal zo eens bekijk) tot op heden nog nooit iets bij Alternate gekocht. Niettemin een slechte zaak voor een webshop, want dit soort negatieve verhalen kost vaak veel klanten. Immers, reputaties op internet kunnen even snel worden afgebroken als opgebouwd.
Link naar reactie
Daarom is het ook altijd goed om even in de shopsurvey te kijken. Echter, deze kunnen natuurlijk ook verpest worden door "concurenten". Dat klinkt wellicht wat overdreven, maar het zou niet de eerste keer zijn. Als er echter zoveel negatieve verhalen de ronde doen over 1 en hetzelfde bedrijf, moet je je wel gaan afvragen of er toch niet meer aan de hand is. Daarnaast is het gewoon altijd goed om als een winkel enigszins in de buurt zit, langs te gaan. Kun je met eigen ogen zien of je de zaken vertrouwt :wink:
Link naar reactie
Van de site van Alternate: Wanneer u zich heeft bedacht over een via deze site gedane bestelling en u wenst de goederen te retourneren, doe dit dan binnen twee weken na ontvangst. Omdat verzending altijd voor rekening en risico van de verzender geschiedt, dient het pakket deugdelijk verpakt en voldoende gefrankeerd te zijn (onvoldoende gefrankeerde post wordt reeds door de PTT geweigerd). Wanneer de teruggezonden goederen compleet, in originele/onbeschadigde verpakking en ongebruikt zijn, dan storten wij het door u betaalde aankoopbedrag zo spoedig mogelijk terug op uw rekening. Voeg voor een snelle afwikkeling dan ook altijd een kopie van de aankoopfactuur bij met de vermelding 'annulering' en uw bank- of girorekeningnummer. Als hij dus in de originele en onbeschadigde verpakking zat, heb je recht op garantie.
Link naar reactie
Nou, de handel is binnen. Het valt mee. :) 2 dingen nalevering dat nergens terug te lezen is. Moest ik dus voor bellen. Veel gekker is dat er een Philips A1.2 speakersetje is geleverd dat ik niet eens besteld had. Zat zomaar in de doos. :D Ze vonden dat ik erg eerlijk was... is niet meer dan normaal toch ??? Conclusie: valt mee tot nu toe. Kan alleen dus de diverse onderdelen nog niet testen want ik mis precies het geheugen en processor. Maar dat komt nog wel.
Link naar reactie
Nu ik dit lees wordt k weer geïrriteerd. Wat een klote zaak is dat Alternate zeg. Ik heb zelf ook zo'n slechte ervaring gehad met Alternate. Voor mn studie moest ik een digitale camera hebben, dus ik dacht laat ik ns online gaan kopen. Eerst een Nikon Coolpix 2500 besteld. Ik kreeg geen enkele bevestiging dat mn camera besteld was. De camera bleek slecht leverbaar te zijn in tegenstelling tot wat op de site stond. Op de site stond dat de camera op voorraad was, niet dus :( Na veel bellen, met de zeer onbeleefde telefonistes, kreeg ik dan eindelijk mn camera. Ik zeer blij, maar nee. Blijkt de camera defect te zijn! :evil: Nouja, kan gebeuren denk je dan nog. Ik bellen met Alternate, krijg ik een super onvriendelijk persoon aan de lijn. Dat is toch het laatste dat je wilt als je een kapotte camera toegestuurd krijgt. Na een gesprek via de tel kom ik erachter dat ik de verzendkosten ZELF moet gaan betalen. Ja dat ik het beleid, en zo staat het in de wet :-? SLAAT NERGENS OPQQ :o Ik boos, maarja er was niks tegen te doen. Vervolgens zou ik een nieuwe krijgen, maar doordat die camera zo slecht leverbaar was heb ik weer een paar weken moeten wachten. En dat terwijl ik die camera nodig had voor mn studie (Bouwkunde).. Weer bellen, "morgen komt je camera binnen" vertelden ze me. Niet dus :cry: Ik een beetje heel erg geïrriteerd, en toen maar een camera besteld die ze wel op voorraad hadden: Canon Powershot A40. Die heb ik nu. Deze camera is goedkoper, dus logisch toch dat je dan geld terug krijgt zou je denken. Nou dat was nog heel bijzonder dat ik geld teruggestort kreeg volgens de telefoniste :-? Idioot toch! Mijn conclusie: KOOP NOOIT WAT BIJ ALTERNATE!! WAT EEN *** ZAAK
Link naar reactie
heb al vaker bij alternate besteld en (tot nu toe) nog nooit geen problemen gehad. Dat ze kritisch met reklamaties omgaan vind ik niet meer dan normaal aangezien tegenwoordig iedere kloothommel meent een pc-expert te zijn en maar in zijn pc ligt te schroeven. Er zullen dus inderdaad heel wat spullen terug komen die door verkeerd gebruik kapot zijn maar als kapot geleverd gereklameerd worden! Als het duidelijk is dat de fout inderdaad niet bij de klant ligt hoort het echter zonder problemen en vriendelijk omgeruild te worden.....
Link naar reactie
Nu lijkt het alsof Alternate alleen maar rommel verkoopt. In de eerste plaats heb ik geen enkele binding met Alternate. Ten tweede zal ikzelf nooit computeronderdelen via de post laten bezorgen, omdat dat alleen maar gooi en smijt werk is. Ikzelf geef geen garantie als ik 2e hands onderdelen per post verstuur, maar wel als je het hier op kom halen. Ten derde koop ikzelf al (sinds ze in Ridderkerk gevestigd zijn) mijn onderdelen voor mijn klanten bij Alternate en heb nog NOOIT problemen gehad. Natuurlijk was er wel eens iets wat niet werkte, maar dan ga ik er mee terug en krijg op hetzelfde moment nog een identiek onderdeel. Zonder zeuren of ander irritant gedoe. Dan moet het natuurlijk niet beschadigd zijn, maar dat kan ik dan controleren als ik het afhaal. Ik heb nog nooit een probleem met ze gehad en vind het een zegen dat ze hier in Ridderkerk zitten. Ik heb van betrouwbare bron vernomen dat ze volgend jaar gaan verhuizen naar een ander pand wat dan 1,5 keer groter word. Dus als er echt zoveel klachten over hun zijn, hadden ze dat toch ook niet kunnen doen. Van mij krijg Alternate een 10.
Link naar reactie
[quote:54d9a17075="weert114"]Owja,nog iets lulligs. Ben er vrijdagavond geweest. Had op hun site gekeken voor een case windows.Volgens hun site waren ze op voorraad. Toen ik er kwam waren ze echter op. Bel dus wel van tevoren voor je er voor niks naar toe rijdt.[/quote:54d9a17075] Zo'n site word natuurlijk niet elke minuut bijgewerkt, dus idd; ff bellen vantevoren.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...