Ga naar inhoud

Harde tikken en spontane herstarten


Aanbevolen berichten

Ik een een systeem geupgraded naar: MSI mobo MS-K6T2Pro2 (KT266A), 256 RAM DDR, AOpen videokrt GF2MX-400, geluid onboard, AMD Athlon 1600+, firewirekrt van Pinnacle voor videobewerking, nieuwe voeding v. 350W met dubbele koeling) en heb vanaf het begin na het upgraden (geloof ik, in ieder geval viel het me op na installatie van de firewirekrt) een aantal verschijnselen die misschien samenhangen? Bij het starten en afsluiten zijn sterke tikken te horen via de boxen; bij het afsluiten van programma's komt het regelmatig voor dat het hele systeem spontaan reset. Komt dit iemand bekend voor/ zijn er bekende oorzaken/ oplossingen? bvd!
Link naar reactie
(Let wel, ik ben wel en (relatieve) leek op computergebied.) Ik heb bij Systeeminfo/Conflicten/Delen gezien dat IRQ 16 gedeeld wordt door: NVIDIA GeForce2MX/MX400 (videokaart), Texas Instrumentents OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller (de firewirekaart?) en Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC (de netwerkkaart?). Er zijn nog wel meer gedeelde I/Opoorten en geheugenadressen, maar dit is de enige met daarin de firewirekaart en verder staan er geen conflicten gemeld. Als dit toch een veroorzaker is, kan ik gewoon een niet gebruikt IRQ toewijzen aan bijvoorbeeld de Firewirekaart? Zo ja, hoe? Bvd!
Link naar reactie
En misschien hangt iets anders er ook nog wel mee samen: sinds enige tijd (ik weet weer niet precies sinds wanneer) doet de CDROM speler ook raar: het blijft soms aan-uit te gaan als er een CDtje in zit, hetgeen ook gepaard gaat met tikjes in de boxen. Ik moet het nog uitproberen, maar misschien komen de afsluitproblemen pas nadat ik de CDspeler gebruikt heb. Zou het kunnen?
Link naar reactie
Ik heb zelf ook het probleem gehad van spontaal restarten, ik heb hetzelfde mobo als jou, bij mij was het een software probleem, als ik het door msi meegeleverde programma installeerde om de tempratuur van de proc te meten liep de computer regelmatig vast. Dus als je dit programma geinstalleerd hebt zou ik dit eerst uninstallen. je kunt btw als je windows xp of 2000 hebt het spontaan rebooten ook laten vervangen door een blauw scherm heir kun je het instellen. systeemeigenschappen-geavanceerd-opstart en herstel instellingen- en dat de optie computer automatisch opnieuw opstarten uitvinken.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ik heb de firewirekaart in een ander slot gezet en tevens een bracket metn 2 extra USB aansluitingen (en diagnostische lampjes) eruit gehaald. De kaart heeft nu een ander IRQ en het systeem lijkt nu wel stabiel. Ik ben benieuwd of het ook zo blijft... In ieder geval: bedankt voor de hulp!!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...