Ga naar inhoud

cdrw/ cdrom conflict???


Aanbevolen berichten

Mijn comp heeft 2 ide poorten. Op de eerste zit de hd en op de tweede zitten de cdrom en cdrw. Mijn cdrom heeft 3 stations. Wanneer ik windows 95 opnieuw installeer wordt er in de opstartbestanden "autoexec.bat" en "config.sys" een zogenoemde realdosdriver toegevoegd en deze geven het volgende aan: disk 0 is D: disk 1 is E: disk 2 is F: Naam/type: Torisan cdr-c3g (5 jaar oud) en is atapi Sinds een tijdje heb ik dus een atapi cdrw. Dit is een Philips cdd 4201 (R/RW 4x4x24). Deze werkt niet in dos, alleen in windows. Als windows opgestart is, is de volgorde van de herkende drives het volgende: c: harddisk d: cdrom disk 0 e: cdrw f: cdrom disk 1 g: cdrom disk 2 cdrom is master, cdrw is slave!! Oké, nu het probleem: De cdrw reageert niet of nauwelijks als mijn comp aanstaat. Bij de automatische herkenning van de bios reageert hij niet en als windows opgestart is wil hij 'soms' wel eens beginnen (het lampje van disc in gaat knipperen.) En als ik er een cd in stop dan 'slikt' hij hem in. Ik heb het vermoeden dat de jumpers van de cdrw en cdrom veranderd moeten worden. Heb ik dit juist of zou het probleem aan iets anders liggen??
Link naar reactie
[quote:bae2483dd2] Op 10-03-2002 22:41, schreef Henk Heidema: Zet de CDRW eens als master en de CDR als slave. Of zet de CDR eens als slave op je eerste IDE poort. Zolang je de master/slave jumpers correkt zet kan er weinig gebeuren. Henk [/quote:bae2483dd2] cdrom als slave maakt je hd langzamer!!! Maar ik heb al wat gevonden, wat bijna op hetzelfde neerkomt: In de Knowledge Base van Microsoft kwam ik een artikel tegen waarin stond dat de vasteschijfcontroller (die ik gebruik) in samenwerking met windows 95 de sommige devices op de 2e ide poort niet herkent. Dus ik heb de cdrw verplaatst naar de 1e ide poort als slave. Volgende vraag is: kan ik nu wel prima info vanaf de hd op een cd branden. (het is slechts 1 controller)
Link naar reactie
[quote:a7edcc191d] Op 13-03-2002 22:34, schreef Adewaart: [quote:a7edcc191d] Op 10-03-2002 22:41, schreef Henk Heidema: Zet de CDRW eens als master en de CDR als slave. Of zet de CDR eens als slave op je eerste IDE poort. Zolang je de master/slave jumpers correkt zet kan er weinig gebeuren. Henk [/quote:a7edcc191d] cdrom als slave maakt je hd langzamer!!! Maar ik heb al wat gevonden, wat bijna op hetzelfde neerkomt: In de Knowledge Base van Microsoft kwam ik een artikel tegen waarin stond dat de vasteschijfcontroller (die ik gebruik) in samenwerking met windows 95 de sommige devices op de 2e ide poort niet herkent. Dus ik heb de cdrw verplaatst naar de 1e ide poort als slave. Volgende vraag is: kan ik nu wel prima info vanaf de hd op een cd branden. (het is slechts 1 controller) [/quote:a7edcc191d] ===================== Tja, het is vaak of het een of het ander. En of je prima kunt branden? Gewoon eens proberen. Kost je hooguit een cdr van een paar cent. Henk
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...