Ga naar inhoud

Problemen na inbouw harde schijf


Aanbevolen berichten

Ik heb mijn 2e harde schijf van 4 gigabite vervangen voor een schijf van 40 Gb. Die schijf van 4 Gb had ik opgedeeld in 4x 1 gigabite en mijn harde schijf van 30 Gb met windows erop is in 2 partities van 15 Gb verdeeld. CD rom is station I en Schrijver is J. Nu heb ik na het vervangen van die oude harde schijf autodetectie uitgevoerd in mijn bios waarna mijn nieuwe 2e harde schijf werd gevonden. Nu heb ik de volgende problemen: De 2e harde schijf van 40 Gb is nu station E maar mijn cd rom en schrijver zijn nog steeds station I en J. Moeten deze niet opschuiven naar F en G? Ook word in mijn verkenner bij eigenschappen van station E aangegeven dat ik al 30,5 mb heb gebruikt en dat ik nog 76,6 gb beschikbaar heb. Ik heb de schijf geformatteerd met Format E: maar nu blijkt mijn D partitie compleet weg te zijn. Ook de schijf via mijn verkenner formatteren wil niet lukken ik krijg dan steeds een foutmelding dat deze schijf niet geformatteerd kan worden. Wie kan mij verder helpen want ik kom er niet meer uit.
Link naar reactie
Die nieuwe schijf heb ik nog niet verdeeld en is dus nog steeds 1x 40Gb. (ik had alleen die oude schijf van 4Gb verdeeld in 4x 1Gb) Die 2x 15Gb dat is mijn C schijf en mijn D schijf. Daarom dat ik het zo vreemd vind dat de stationsletters van mijn cd rom en schrijver niet veranderd zijn in F voor mijn cd rom en G voor mijn cd brander omdat die nieuwe schijf dus station E is (zonder partities). En waarom zie ik in mijn verkenner dat de schijf 76,6Gb groot is terwijl deze maar 40GB is?
Link naar reactie
[quote:c1c5401a2c] Daarom dat ik het zo vreemd vind dat de stationsletters van mijn cd rom en schrijver niet veranderd zijn in F voor mijn cd rom en G voor mijn cd brander omdat die nieuwe schijf dus station E is (zonder partities). En waarom zie ik in mijn verkenner dat de schijf 76,6Gb groot is terwijl deze maar 40GB is? [/quote:c1c5401a2c] Hmm, wel handig als je er bij vertelt welke Windows versie je gebruikt. Zover ik heb gezien, is vanaf Windows 2000 dit gewoon. Alleen als je geheel opnieuw installeer, dan worden de driveletters aangepast. De tweede schijf zou dan D: worden ... De schijf die als te groot wordt herkend, is waarschijnlijk niet goed herkend door de bios en/of Fdisk. Controleer dat de Bios de schijf goed herkend. Controleer vervolgens dat Fdisk de schijf goed herkend. Verwijder (indien nodig) de partitie indeling op die schijf met Fdisk, en probeer die opnieuw in te delen. Kan ook een Bios probleem. Iets meer informatie over de configuratie (moederbord, CPU, Windows versie, nieuw, 2 jaar oud ...) lijkt me wel nuttig, nu blijft het gissen.
Link naar reactie
Mijn computer (iets meer dan een jaar oud): Amd processor 800 Mhz 320Mb geheugen Cd rom en een brander Harde schijf van 30 Gb verdeeld in 2x 15Gb (waar ik dus nu een tweede harde schijf probeer naast te zetten) en windows xp pro. Ik heb fdisk geprobeerd vanuit een dos venster maar dit wil niet starten. Ik krijg de volgende melding: fdisk wordt niet herkend als een interne of externe opdracht, programma of batchbestand. Of moet ik opstarten in dos en dan naar fdisk? Die jumpers zitten bij beide schijven verschillend dat is dus wel goed geloof ik. Een kaart er in zetten of een cd rom inbouwen is niet zo moeilijk maar dit is de eerste harde schijf die ik inbouw en dat is toch iets ingewikkelder dan ik dacht.
Link naar reactie
Ik heb het windows xp programma schijfbeheer gebruikt en heb het nu zo ver voor elkaar dat die nieuwe harde schijf is geformatteerd. Ook de juiste grootte word nu in mijn verkenner weergegeven alleen bij eigenschappen staat dat ik al 76,5Mb gebruikt heb terwijl de schijf nog leeg is. hoe kan dit? Alleen de stationsletters van mijn cd rom en brander zijn nog steeds niet opgeschoven wat wel zou moeten (of niet?) Deze zijn nog steeds letter I en J alleen had ik gedacht dat deze nu F en G zouden zijn. [ Dit Bericht is bewerkt door: Cor vd H op 2002-03-11 00:15 ]
Link naar reactie
Windows XP heeft waarschijnlijk (net zoals Win2000) geen fdisk. Je kan een harde schijf overigens gewoon met een Win95 (OSR2.1) of Win98 opstart diskette in orde brengen. Er schijnt ook een speciaal DOS programmaatje te bestaan die dit wat makkelijker doet dan de Microsoft middelen (minder vaak herstarten). De herkenning gaat niet goed, dus moet de schijf opnieuw worden ingedeeld. COntroleer of de Bios de boel goed herkent. Vervolgens met een opstart diskette die schijf opnieuw indelen en gelijk controleren dat er 40GB wordt herkend. Elke andere waarde betekent opnieuw beginnen! Onder schijfbeheer (computer management, configuratiescherm) kan de driveletter worden aangepast. In mijn geval heeft de tweede harde schijf de letter N: terwijl de CD-Rom speler op M: zit. Onder schijfbeheer heeft Win2000 de tweede schijf wel als tweede in de lijst geplaatst ... Onder Windows XP is het Configuratiescherm wat anders ingedeeld, dus daar kan je ik op dit moment dus niet verder mee helpen. Maar het principe blijft hetzelfde.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...