Ga naar inhoud

Alleen-lezen bestanden op CD-RW?


Aanbevolen berichten

Als ik van documenten reservekopieën gemaakt heb op een CD-RW en ik wil die weer wissen dan ik krijg de melding dat het ‘alleen lezen’ bestanden betreft die niet gewist kunnen worden. Ik krijg vervolgens niet voor elkaar dit op de CD onder Eigenschappen aan te passen, want de wijziging wordt niet geaccepteerd. Bij de originele bestanden op de harddisk staat ‘alleen-lezen’ niet aangevinkt, de map waar ze inzitten heeft een gekleurd vierkantje. Als ik dat weghaal en op Toepassen en OK druk, staat het vervolgens toch weer aan. Is er dan ergens een instelling die het alleen lezen in één keer regelt voor alle mappen en bestanden?
Link naar reactie
Het is normaal dat bestanden read-only worden als ze worden gebrand op CD. Bedenk namelijk dat de CD van oorsprong een read-only medium was. Het is fysiek niet mogelijk om iets te veranderen op een CD-RW via de meeste besturingssystemen. Dit geldt voor je attributen (kun je niet veranderen), maar ook voor de files (kun je niet veranderen/verwijdern). De enige manier waarbij moet lukken wat je wilt is gebruik van iets als Direct-CD. Deze software zorgt ervoor dat je besturingssysteem de CD-RW als een grote floppy ziet en dan kun je direct lezen, schrijven, wissen etc. Ik heb dit echter zelf nog nooit gebruikt. Het kan zijn dat dit in XP is ingebouwd; ik heb geen XP en weet dat niet. Je zou in de XP-help moeten zoeken naar [i:83a825f89d]UDF[/i:83a825f89d], [i:83a825f89d]packet write[/i:83a825f89d], of zoiets. Bij Nero ben ik eens tegen een optie aangelopen om (als je een backup maakt van bv een directory), deze bij een volgende backup wordt vergeleken en alleen de veranderde files worden 'overschreven'. Volgens mij werden files, die van je HD zijn verwijderd, echter niet van de CD verwijderd. [ Dit Bericht is bewerkt door: Wim Sturkenboom op 2002-03-01 06:40 ]
Link naar reactie
Het is idd zo dat als je Nero of ECDC hebt gebruikt (of een ander brandprogramma), de verschillende kenmerken ook worden gekopieerd. Als je bijvoorbeeld wilt voorkomen dat de gebrande bestanden verborgen worden, dan zul je voor je gaat branden dit kenmerk moeten verwijderen. Zoals hierboven ook al is gezegd, kun je met een programma die de CD-R(W) met het UDF-formaat beschrijft, de kenmerken ten alle tijden veranderen. Bij ECDC gaat dit met directCD. Door gebruik te maken van een 'gewoon' brandprogramma, kan een bestand niet zomaar in verkenner worden gewist dus.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...