Ga naar inhoud

Cd-speler op ander IDE-aansluiting zetten?


Aanbevolen berichten

Wanneer ik in Nero een cd 'on the fly' wil kopieren krijg ik een waarschuwing dat ten gevolge van het feit dat mijn cd/DVD-speler (12/40) en mijn brander (16/10/40) op zelfde IDE-aansluiting zijn aangesloten, er bufferunderruns kunnen ontstaan. Is het handiger om mijn cd-speler aan te sluiten opzelfde aansluiting als mijn harde schijf en wordt die (mijn HD dus) daar dan niet langzamer van? Wanneer ik overigens gewoon wel doorga met 'on the fly' kopieren komt de buffer nooit onder de 90%, dus in die zin maakt het niet heel veel uit, maar ik zou het graag weten.
Link naar reactie
Ik heb de laatste 1,5 jaar dit Item eens goed in de gaten gehouden op diverse Forums. De conclusie moet zijn dat HD op IDE1 en brander (Master) en speler (Slave) op IDE2 vaak goed functioneert, zo ook bij mij. Echter: er blijkt niet mogelijk om in z'n algemeenheid een "beste configuratie" op te geven.....! Wat bij de een goed gaat, gaat bij een ander niet goed. Dus: een kwestie van proefondervindelijk vaststellen! Groet, Ton
Link naar reactie
Voor een bufferunderrun ben ik dus niet zo bang omdat mijn buffer tot nu toe altijd goed gevuld blijft, daarnaast heb ik een brander met burnproof. Wat ik me afvraag is of er ook nadelen verbonden zijn aan het aansluiten van de speler en HD op hetzelfde kanaal. Wat ik me bijvoorbeeld afvraag is het volgende: als een IDE-kanaal niet kan lezen en schrijven tegelijk, geldt dat neem ik aan ook voor een configuratie met HD en speler op hetzelfde kanaal, duurt dan bijvoorbeeld het installeren van een omvangrijk programma vanaf cd niet veel langer (omdat er dan grote bestanden gelezen en geschreven worden via een IDE)? Of werkt dat niet zo?
Link naar reactie
Ik was ooit eens bij iemand die de CD-ROM en hd op dezelfde controller had zitten. Toen voerde hij een defecte cd in, met als gevolg dat de CD-ROM steeds probeerde op te spinnen, maar het lukte steeds niet. Bijwerking was wel dat de hd ook "gelocked" was. Uiteindelijk zat er niets anders op dan reset. (Schijf uitwerpen wilde ook niet meer)
Link naar reactie
Volgens mij is de beste opstelling (beste met maar 2 ide kanelen dan) Je HD alleen op IDE 1 en je brander en cdrom samen op IDE 2. Brander als master. Zoals je zelf al aangeeft komt je buffer toch niet beneden de 90% dus in theorie kan het uitmaken in de praktijk valt het allemaal wel mee. In het forum van cdrlabs zijn er ook al verschillende draden langs gekomen met dit onderwerp.
Link naar reactie
Inderdaad al veel vragen over gesteld in dit forum. De meningen zijn verdeeld. Voor beide configuraties is wat te zeggen. Ik redeneer altijd op de volgende manier: Brand je veel 'on the fly' dan zou ik de cd-rom en de brander nooit beide op een ide-poort zetten. Brand je veel vanaf de harde schijf zet dan de brander als master op ide2 en cd-rom naast de hd als slave op ide1. Om dus en goed 'on the fly' te branden en goed vanaf hd te branden kun je de volgende configuratie nemen: HD: ide1 master cdrom: ide1 slave brander: ide2 master Maar goed ieder zijn mening! Verder kan ik nog zeggen dat de configuratie steeds minder van belang is aangezien branders tegenwoordig altijd een bufferunderrun bescherming bieden. Foutief branden komt dus niet meer voor ook al heb je een 'verkeerde' configuratie.
Link naar reactie
Bedenk ook nog dat je ata-100 schijf zich aanpast aan de ata-33 van de cdromdvd als je die als slave op ide1 zet (als je cdrom al ata-33 is, kan ook nog trager zijn) Dat is natuurlijk een beetje zonde van je HD snelheid. Ik denk dat je zonder problemen on the fly kan branden met beide apparaten op 1 ide kanaal, IAN van cdrlabs heeft dat wel eens gedaan met een 32x brander, on the fly een audio !! cd gebrand op 32x met zowel de lezer als de brander op het zelfde IDE kanaal. (staat geloof ik in de liteon 32x review en anders las ik dat op het forum daar) De huidige pc's zijn meer dan snel genoeg voor die dataflow en zeker met al die bufferunder protectie van tegenwoordig.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...