Ga naar inhoud

Presario, Win98, DVD-speler en .....CD-RW?


Aanbevolen berichten

Zoals uit de titel op te maken is heb ik problemen met het installeren van een CD-RW in mijn computer. Situatie: Kabel van moederbord naar DVD-speler heeft twee apparaat-aansluitingen, DVD zit op Drive 0. Op de vrije aansluiting die Drive 1 heet sluit ik de CD-RW aan. DVD-speler staat ingesteld op "cable select", CD-RW is "slave". Tijdens opstarten worden beide drives herkend en allebei op IRQ 15 gezet. Vervolgens start Win98 op en heeft er problemen mee. Na lang aarzelen start-ie op zonder de drives. Ik heb allerlei combinaties geprobeerd, maar het resultaat is steeds hetzelfde. Als ik de DVD niet aansluit en de CD-RW op de "drive 0" ipv de DVD-speler zet, gebeurt er helemaal geen "boot" meer. In de normale situatie (DVD-speler op "cable select" of "master"), géén CD-RW, start alles normaal op. In apparaatbeheer onder vaste schijfcontrollers zorgt de secundaire IDE-controller (dubbele fifo) voor IRQ 15. Als ik de CD-RW heb aangesloten houdt dit aparaat er dan ook mee op, wat verklaart waarom ik de drives niet zie in Win98. Er is ook nog een VIA-busmaster PCI IDE-controller, die iets doet met zowel IRQ14 als 15 (dubbele fifo?) Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn en hoe ik de CD-RW kan gaan gebruiken ? Herinstalleren is geen optie, de CD-RW niet gebruiken wèl. Bij voorbaat dank, Herco
Link naar reactie
Sluit je CD-Rom speler als slave aan op je harde schijf (master)op aansluiting 0, en je writer als (eninge)master op aansluiting 1 zoals je het noemt. Waarschijnlijk moet je bij de presario in de bios nog aansluting 1 activeren en aangeven wat voor apparaat je hebt aangesloten. Het kan zijn dat je writer als normale CDRom wordt herkend. Succes.
Link naar reactie
De DVD-speler had Compaq op cable select gezet. Als ik dat verander naar master maakt dat geen verschil. Als ik op die kabel alleen de CD-writer zet, boot the compaq zelfs niet. DVD-speler en CD-writer op dezelfde kabel geeft als resultaat dat de computer opstart en beide drives laat zien (Bios dus kennelijk OK), maar als Windows98 op is gestart (na lang treuzelen!) is alleen de Floppy en C-schijf zichtbaar. Weten jullie of de oorzaak in de instelling kan liggen van de VIA busmaster PCI-IDE controller ? Ik heb het gevoel dat daar het probleem zit.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...