Ga naar inhoud

HP PrecisionScan LT(X) onder Windows Me /XP werkt niet; aank


Aanbevolen berichten

Het valt mij op dat velen op dit forum problemen hebben met USB-scanners van Hewlett-Packard. Zou dat komen omdat HP (tegenwoordig) slechte producten maakt, of omdat HP het meest gekocht wordt? Misschien wel beide. Mijn ervaringen: (1) Een kennis van mij kocht in het vierde kwartaal van vorig jaar bij V&D een standaard PC met Windows Me en een HP Scanjet 2200C. Tot op heden heeft de scanner nog nooit gefunctioneerd. Nadat HP PrecisionScan LTX-programma is gestart gaat de scannerlamp aan en is er verder alleen een aanhoudende activiteit op de floppy-drive (?). Ik ben ervan overtuigd dat de bijgeleverde CD-rom met HP PrecisionScan LTX geheel volgens de juiste procedure is geïnstalleerd. (2) Zelf heb ik al een jaar een HP ScanJet 3300C. Op mijn vorige PC met Windows 98SE werkte het bijgeleverde HP PrecisionScan LT prima. Sinds eind vorig jaar heb ik een nieuwe PC met Windows XE HE. De scanner werkt daarbij wel met de (zeer beperkte) Windows Wizard Scanner en Camera, maar niet met de onlangs bij HP gedownloade XP-versie van HP PrecisionScan LT (downloadfile sj350du.exe). Na starten van het programma blijft het logo "HP PrecisionScan LT" eerst zeer lang in beeld. Pas dan verschijnt het programmawindow. Na klikken op "Nieuwe scan starten" verschijnt de popup "Bezig met scannen etc.". De scanner doet echter niets. Wel is er activiteit van de harde schijf. Na lange tijd verschijnt de foutmelding "Er is een ongedefinieerde programmafout opgetreden. [2117]". Volgens HP support is het probleem een "timing-specific problem in the Universal Host Controller driver (Uhcd.sys) that may prevent USB devices from be properly enumerated under specific timing conditions". Het advies van HP: download bij http://www.viatech.com de laatste "VIA 4in1 driver" en de laatste USB filter patch. Meer uitleg over het probleem zou te vinden zijn op http://www.usbman.com en document Q240075 op http://www.microsoft.com. Welnu: van de week heb ik 4in1437v(a).zip (VIA 4 in 1 drivers) en New 74 patch.zip (Beta USB filterpatch for KT266 chipset; de chipset op mijn moederbord) gedownload en geïnstalleerd. Vervolgens heb ik de volgende procedure uitgevoerd: Zoek alle *.tmp en verwijder deze bestanden. Voer "Verwijder HP Scanjet" uit. Herstart de PC (scanner staat daarbij elektrisch uit). Verwijder de map sj650. Verwijder de register key Hewlett-Packard uit HKEY_LOCAL_MACHINE/SOFTWARE. Verwijder de register key Vid_... (die geassocieerd is met de ScanJet 3300C) uit zowel HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentControlSet/Enum/USB als HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/ControlSet002/Enum/USB. Herstart in veilige modus. Installeer sj650du.exe. Zet de scanner elektrisch aan. Windows komt met de mededeling dat nieuwe hardware (Scanjet 3300C) wordt geïnstalleerd. Daarbij komt de melding "De software die u voor deze hardware installeert ... voldoet niet aan de Windows Logo-test...". Kies "toch doorgaan". Herstart PC. Denkt u dat de scanner nu wel werkt? Nee dus! Overigens werkt de Windows Wizard Scanner en Camera nu ook niet meer, tenzij ik de procedure nogmaals uitvoer, maar dan zonder sj650du.exe te installeren. Volgens HP zou het ook kunnen zijn dat de USB-poort de IRQ met andere hardware deelt. Dit is inderdaad het geval. Echter: waarom heeft de Windows Wizard voor Scanner en Camera daar dan geen last van? Apparaatbeheer biedt mij echter geen mogelijkheid om de USB-poort op een andere IRQ te zetten (vakje daarvoor onder bronnen is grijs). Wel kan ik de andere hardware uitschakelen in het hardwareprofiel. Dit biedt echter geen soelaas. Met de bovenstaand beschreven acties vind ik dat dat ik al ver in de techniek ben gedoken. Voor een argeloze consument die gewoon z'n foto'tjes wil scannen is dit mijns inzien een krankzinnige situatie. Of het nou aan HP, Microsoft, VIA of welke fabrikant dan ook ligt, het is duidelijk dat de PC-industrie haar zaakjes slecht op orde heeft!
Link naar reactie
Op het probleem hierboven besproken is mijn reactie niet van toepassing, maar 1. Veel mensen kopen enthousiast een scanner, racen naar huis, scheuren bijna de doos open (yippie, een mooie nieuwe scanner, ik kan bijna niet wachten om hem aan te sluiten) en beginnen vol overmoed met aansluiten van het geheel en pleuren de cd erin en dan..... teleurstelling, het werkt niet :mad: Och er zit ook nog een installatie poster bij, goh, er staat op dat je [b:bb98b8d495]EERST[/b:bb98b8d495] de software moet installeren en dan pas de scanner moet aansluiten. Maar dat werkt ook niet (nee, nu niet meer nee, in het register staat al een onbekend apparaat weggeschreven) Dit komt echt vaak voor, mensen lezen niet meer (ik ook niet, ben net zo :wink: ) 2. Mensen kopen een scanner en die werkt perfect onder win98se en na een poosje ondekken ze dat windows 2007superdeluxe edition met internet explorer XP300 uit is, dat wil ik ook! en dan werkt de scanner niet meer, dat klote HP, waarom werkt dit niet ??? tja, als HP alles moet voorzien en jarenlang drivers moet blijven ontwikkelen omdat de reus uit redmond weer een of ander debiel marketingtrucje uitprobeert kunnen ze wel sluiten, dit kost geld, en dat wil de consument natuurlijk niet méér betalen voor z'n scanner, want bij de Aldi koop je er eentje voor €30,00 bij de aardappelen, (daar wel eens een driverupdate voor proberen te krijgen ?? dat ding heb ik leeggemaakt en dient nu als etsbak. :grin: ) Dus bezint eer U begint, met een upgrade een zorg dat je een HCL (hardware compatibility list) hebt en alles volgens die lijst kan werken. 3. Er zijn natuurlijk altijd problemen die niet aan de gebruiker te wijten zijn, maar dat is met elk merk scanner zo. Ik werk trouwens niet voor HP, maar heb wel veel ervaring met hun producten, en ben er vrij tevreden over, evenals hun ondersteuning. die is heus niet slecht.
Link naar reactie
Hoi, De ondersteuning is zeker goed. Ik heb een keer problemen met mijn scanner gehad (soort balken in de scan), scanner werd aan huis opgehaald en gerepareerd. Dat is overigens de 4100C. Die heb ik nu al iets van 2 jaar denk ik, en werkt nog steeds goed. Mijn moeder heeft een HP 690C. Die had alleen in het begin het probleem dat 'ie de inkt over de pagina's uitsmeerde. Dat is gerepareerd en dat ding doet het na 5 a 6 jaar (?) nog steeds goed. Maar ja, gewoon onder win98se :grin: Ik heb dus goede ervaringen met HP. Echter het niet werken van hardware hangt van verschillende producten en dus producenten af. Zoals je al aangaf: het is een klacht aan de pc-industrie, niet tegen hp alleen... Groetjes, Ed
Link naar reactie
Ik zelf heb ook de 2200c en mijn besturingssysteem is ook windows ME en ik moet zeggen het werkt perfect. Uiteraard eerst de software installeren computer uit zetten de scanner aansluiten computer opnieuw opstarten en het werkt gewoon. Hp heeft zelfs voor deze scanner een driver voor windows XP. Dus gewoon alles goed installeren en dan pas gaan roepen. (laatste is niet nodig als je het goed doet).
Link naar reactie
Ik zelf heb ook de 2200c en mijn besturingssysteem is ook windows ME en ik moet zeggen het werkt perfect. Uiteraard eerst de software installeren computer uit zetten de scanner aansluiten computer opnieuw opstarten en het werkt gewoon. Hp heeft zelfs voor deze scanner een driver voor windows XP. Dus gewoon alles goed installeren en dan pas gaan roepen. (laatste is niet nodig als je het goed doet).
Link naar reactie
Ik zelf heb ook de 2200c en mijn besturingssysteem is ook windows ME en ik moet zeggen het werkt perfect. Uiteraard eerst de software installeren computer uit zetten de scanner aansluiten computer opnieuw opstarten en het werkt gewoon. Hp heeft zelfs voor deze scanner een driver voor windows XP. Dus gewoon alles goed installeren en dan pas gaan roepen. (laatste is niet nodig als je het goed doet).
Link naar reactie
Blij te horen dat er ook mensen positieve reacties hebben. Ik moet eerlijk bekennen dat ik in het verleden altijd goede service van HP heb ervaren. Uiteraard ben ik al een tijdje met HP support aan de gang om het probleem op te lossen. Ze reageren altijd snel en doen hun best dat wel. Maar ze komen er -in mijn geval- niet uit. Ik begrijp reacties als: bezint eer ge begint, lees eerst eens de gebruiksaanwijzing enz. In veel gevallen zal dat ook inderdaad het probleem zijn. Echter, gezien de gedetaileerde beschrijving die ik in dit forum heb gegeven, mag -denk ik- wel blijken, dat ik redelijk goed op de hoogte ben en echt wel in staat ben om een installatie uit te voeren. Ik zal u in het onderstaande nog eens samenvatten hoe ik -met aanzijzingen van HP- HP PrecisionScan LT heb proberen te installeren. Dan moet u maar eens zeggen wat ik fout doe! 1. Verwijderen van vorige installatie (zie opening van dit discussie item). 2. Uitvoeren van "sj650du.exe" onder veilige modus. De scanner staat daarbij elektrisch uit. 3. Herstarten, weer in veilige modus. 4. De scanner elektrisch aan zetten. 5. Windows ziet "nieuwe hardware" en gaat deze installeren. Daarna melding dat de nieuwe hardware klaar is voor gebruik. 6. Herstart, weer in veilige modus (scanner blijft elektrisch aan). 7. Start HP Precisionscan LT. Er komt een pop-up "Sorry, kan uw scanner niet vinden...". De scanner staat NIET onder Instellingen/Configuratiescherm/Scanners en camera's! Echter onder HKEY_LOCAL_MACHINE/SOFTWARE staat "Hewlett-Packard" met daaronder "HP Precisionscan LT" en "ScanJet". 8. Scanner elektrisch uitzetten. 9. Herstart, nu gewoon (niet in veilige modus). 10. Met enige regelmaat komt er een pop-up die meldt dat de HP scanner software wordt bijgewerkt. De scanner staat nog steeds niet onder Instellingen/Configuratiescherm/Scanners en camera's. 11. Scanner elektrisch aan zetten. 12. Wederom de popup dat de HP scanner software wordt bijgewerkt. 13. Popup "De software die u voor deze hardware installeert ... voldoet niet aan de Windows Logo-test...". Kies "toch doorgaan". 14. Herstart PC in normale modus (zolang de scanner aan blijft sluit de PC niet af. Dus scanner uit zetten). 15. Scanner weer aan zetten. 16. De scanner staat nu WEL onder Instellingen/Configuratiescherm/Scanners en camera's. Echter op tabblad algemeen staat "Status: niet beschikbaar"! 17. Start HP Precisionscan LT. Het probleem is nog steeds hetzelfde als beschreven in openingsitem van deze discussie. 18. Onder HKEY_LOCAL_MACHINE/SOFTWARE/Hewlett-Packard staat een nieuw item "BOD".
Link naar reactie
[quote:809166d508] Op 22-02-2002 12:03, schreef Mr666: een heel verhaal... (eerste post dus) [/quote:809166d508] Ik ben het helemaal met je eens, Mr666. Nieuwe producten zijn echt wel op nieuwe OS'en afgestemd, als je maar gewoon léést en daarna pas fanatiek alle kabeltjes gaat verbinden! _________________ [url=http://www.stylite.nl]·[/url] [url=http://www.heidi.stylite.nl]www.heidi.stylite.nl[/url] [b:809166d508]·[/b:809166d508] If I keep it up, I'm gonna make it - I'm so very close can't you see - [i:809166d508]No Doubt[/i:809166d508] [ Dit Bericht is bewerkt door: Toeter84 op 2002-02-22 23:47 ]
Link naar reactie
[quote:e709a7db81] Op 22-02-2002 12:06, schreef Mr666: oh ja, de supportdesk is vrij goed, ik heb al vaker gebeld met de telefonische support van HP en die kunnen bijna altijd goed helpen.[/quote:e709a7db81] Heb ik mindere ervaringen mee. Ik heb de 4200c, en ik krijg hem voor geen mogelijkheid aan de praat onder xp. Heb dus ook de helpdesk gebeld. Die konden vertelden me dat ik op internet moest kijken (wat ik uiteraard had gedaan, daar was ik ook aan dat telefoonnummer van die helpdesk gekomen), of ik kon een ander helpdesknummer bellen, en dat zou me dan bijna €40 (!) kosten.
Link naar reactie
[quote:40aeeee372] Op 22-02-2002 12:03, schreef Mr666: Op het probleem hierboven besproken is mijn reactie niet van toepassing, maar 2. Mensen kopen een scanner en die werkt perfect onder win98se en na een poosje ondekken ze dat windows 2007superdeluxe edition met internet explorer XP300 uit is, dat wil ik ook! en dan werkt de scanner niet meer, dat klote HP, waarom werkt dit niet ??? tja, als HP alles moet voorzien en jarenlang drivers moet blijven ontwikkelen omdat de reus uit redmond weer een of ander debiel marketingtrucje uitprobeert kunnen ze wel sluiten, dit kost geld, en dat wil de consument natuurlijk niet méér betalen voor z'n scanner, want bij de Aldi koop je er eentje voor €30,00 bij de aardappelen, (daar wel eens een driverupdate voor proberen te krijgen ?? dat ding heb ik leeggemaakt en dient nu als etsbak. :grin: ) Dus bezint eer U begint, met een upgrade een zorg dat je een HCL (hardware compatibility list) hebt en alles volgens die lijst kan werken. [/quote:40aeeee372] Jarenlang :???: Bij HP stop de driverontwikkeling zo ongeveer als het laatste apparaat van de band is gerold. Voor veel recente scanners of officejets zijn geen XP drivers beschikbaar. En dat terwijl Epson voor zo ongeveer elke printer die ze ooit geproduceerd hebben drivers voor XP beschikbaar heeft. Het kan dus wel, misschien iets om bij een volgende aanschaf ook eens naar te kijken. De slechte XP support voor een aantal produkten was natuurlijk wel te voorzien aangezien de drivers voor vorige windowsversies meestal ook erg laat of helemaal niet beschikbaar kwamen. _________________ The truth is out there? Does anyone know the URL? [ Dit Bericht is bewerkt door: pruiter op 2002-02-25 08:56 ]
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Het einde van het verhaal is dat de e-mail correspondentie met HP gestopt is bij de constatering dat de VIA chipset op mijn (3 maanden oude) moederbord niet zou deugen en dat er verder niets aan te doen is, behalve een PCI kaart voor extra USB-poorten (gebaseerd op een andere chipset) aan te schaffen.
Link naar reactie
Hallo Ik had dezelfde problemen met het installeren!Ik heb toen op het laatst de scanner parallel aangesloten,toen ging het wel zoals het moest!Wel eerst de usb software weer verwijderen natuurlijk.Software weer opnieuw installeren,maar dan voor parallel kiezen. Printer zit dan op de scanner aangesloten. Mogelijk heb je hier iets aan. succes Johan.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...