Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Je mag verwachten dat je machine het doet :grin: Tot ongeveer een jaar geleden had ik mijn computer niet aan de randaarde en heb nooit problemen ondervonden. Wel was de aarde van alle aangesloten apparaten (voor zover aanwezig) via de 'randaarde' van het stekkerblok met elkaar doorverbonden; alleen de 'randaarde' van het stekkerblok was niet verbonden met de aarde. Modemen ging als een zonnetje, 50kbit/s. Na verhuizing hangt nu alles wel aan de aarde. Helaas werkt mijn modem nu niet meer, maar dat kan andere oorzaken hebben.
Link naar reactie
Aarding heeft eigenlijk als primaire functie de elektrishe beveiliging van je apparatuur, er zijn verschillende klasses in apparaten, apparaten die dubbelgeisoleerd zijn en die dus geen aarding nodig hebben, en apparatuur die enkelvoudig geisoleerd zijn en waar bij bijv. een fabricagefout of slijtage er in het ergste geval spanning op de metalen delen van de behuizing kan komen te staan met alle gevolgen van dien. Wil je 100% veiligheid moet je alles aarden. Tevens is het tegenwoordig volgens de NEN1010 norm verplicht alle ruimtes te voorzien van een aardleiding. Maar dat geldt alleen voor nieuwbouw.
Link naar reactie
Bedankt allemaal voor de informatie. Mijn vraag stelde ik omrede van allehand vage uiterst hinderlijke klachten zoals opeens opnieuw opstarten of totaal vastlopen wat nog al dikwijls gebeurde als ik de muis klikte maar ook zonder enige reden. Ik veel afgezocht en opnieuw geinstalleerd maar het probleem bleef tot dat ik in een opwelling een ~ surgeprotector ~ in de 230v leiding weghaalde, sindsdien is het rustig ! Dat apparaatje zou zg spikes- dat zijn smalle piekjes -uit het stopcontact filteren. Het middel was kennelijk erger als de kwaal. Ik heb het apparaatje open gemaakt, er zat alleen een soort buisje in zoals in TL starters te vinden zijn met een condensator en een weerstandje in een schakeling paralel aan de netspanning. Alipapa
Link naar reactie
Hmm, ik dacht dat die dingen meer konden. Dat glazen buisje is voor de overspanning. Maar bij een serieuze spanningspiek, zal dat denk ik niet helpen. Lijkt me wel een onderzoek waard van Computer!Totaal. De overspanning waar ik tot nog toe mee te maken heb gehad was veroorzaakt door de bliksem. Daar is behalve loskoppelen, weinig tegen bestand. De vraag betreft de randaarde. Ik zou zeggen: altijd gebruiken! Nadeel: kans op aardlus. Bij een zwevende aarde, zoals de meeste apparaten zijn aangesloten, voel ik altijd een spanning die bij het plaatsen van een connector een vonk overslag kan geven. Dat lijkt me niet gezond. Je kunt zeggen, apparatuur alleen aansluiten als die uit staat, maar dat is volgens mij geen 100 % garantie. Aarding lijkt me daarom noodzakelijk zeker als er ook een netwerk, of TV-aansluiting wordt gebruikt. Ik heb in de meeste kamers in mijn huis nu randaarde aangelegd. Alleen de woonkamer nog. Merkwaardig dat een aannemer niet hoeft te vertellen waar leidingen lopen en welke bedrading in de buizen zit. Onlangs ontdekt dat mijn zolder vol ligt met mogelijke aansluitingen voor randaarde. Tijdens dit soort werkzaamheden denk ik nu heel anders over de oplevering van een huis. Een ding weet ik wel, deze aannemer was een krent! Er is letterlijk op van alles en nog wat bezuinigd. Gelukkig dat ik toch maar heb gekozen voor meerwerk.
Link naar reactie
Hoi, Toch mag je wel enigzins blij zijn met die mogelijkheden voor aansluiting van randaarde (op zolder). Bij mij thuis ligt er volgens mij helemaal nix. Dat vind ik ergens wel vervelend. Want het schijnt idd wel beter te zijn om je pc (voor de modem, netwerk en de afscherming van de monitor-straling) te aarden. Maar thuis kan dat helemaal niet, of ik moet de pc in de keuken zetten :smile: Het is een vrij oud huis (1957), en toen deden ze daar nog niet echt aan blijkbaar. :sad: Groetjes, Ed
Link naar reactie
Aarding is wel degelijk belangrijk... als je twee verschillende apparaten op elkaar aansluit, in ons geval 2 computers, kun je makkelijk een potentiaal verschil krijgen, dwz dat bijvoorbeeld tussen de ene kast (massa) en de andere kast een spanningverschil zit. dit kan de boel makkelijk mollen ! Net zoals wanneer statische electriciteit niet afgevoerd kan worden... dus als je dan 2 pc 's aan elkaar koppelt kun je het zwikkie in een uiterst geval weggooien ! En dan heb ik het niet eens over je eigen veiligheid.
Link naar reactie
[quote:c2fa0f0680] Bij mij thuis ligt er volgens mij helemaal nix. [/quote:c2fa0f0680] Je kunt eventueel de computer middels een goed verlengsnoer (3x1,5 mm2 draad) o.i.d aansluiten. Als je buitenverlichting hebt of een ventilator regeling op zolder (dat was namelijk mijn geluk) dan zit er in sommige centraal dozen in huis een aardleiding. Soms zit er ook randaarde in de badkamer. Dan is het uitzoeken hoe de groepsindeling in huis en hoe de verschillende centraaldozen met elkaar zijn verbonden. Mijn huis bleek op zolder uiteindelijk 7 leidingen te lopen met randaarde verdeeld over 5 groepen. Op de eerste verdieping twee leidingen over twee groepen. En uiteraard de keuken. In de woonkamer ligt er bij mij ook een draad vanwege de buitenverlichting. Wat op zich kan als het leiding werk goed in elkaar zit, is randaarde gewoon toevoegen. Zolang er nog maar twee draden in de buizen zit kan er makkelijk nog eentje bij (zolang er maar niet teveel bochten inzitten en het huis niet is gebouwd door een aannemer die mijn huis gebouwd heeft, want dan is zelfs 1 bocht over een afstand van nog geen twee meter teveel ...).
Link naar reactie
Wat betreft een modem: Een collega van mij heb ik thuis geholpen met een modem probleem. Na drie maanden eindeloos heen en weer gebel met de leverancier bleek de oplossing voor het opkrikken van zijn modemsnelheid en de stabiliteit: aansluiten op een stopcontact met randaarde. Wat betreft beeldschermstraling: Zover ik weet heeft aarde geen enkel effect, zoals bijv. afschermen, op die straling. Wat betreft Veiligheid: Randaarde en een aardlekschakelaar zijn met name heel belangrijk bij apparaten met een metalen behuizing die onder spanning kunnen komen te staan. Het gaat om de delen die jij met je handen aan kunt raken. Stel je raakt met je handen een onder spanning staande behuizing aan dan zal de stroom een weg willen zoeken. Het is de kunst om die kring niet vol door je hartstreek te laten lopen. Je hart is namelijk de cruciale factor want de hartspier werkt zelf op electrische pulsen. Stel dat dit gebeurd bij een opstelling zonder aarde dan zal de stroom van de ene hand door de arm naar je hartstreek naar de andere arm en hand gaan lopen. Bij een opstelling met aarde zoekt de stroom via de hand en de arm naar de voeten de grond en gaat door de grond terug naar de hoofdleding. De aardlekschakelaar kan dit signaleren en klapt er dan direct uit. Het aantal dodelijke ongelukken is aanzienlijk terug gedrongen sinds er goede aarde is aangelegd en aardlekschakelaars bestaan. Van werkplekken in de industrie weet ik dat veel mensen hier nog erg laconiek mee omgaan. Veel mensen onderschatten het en denken dit overkomt mij niet. Ik kan je verzekeren dat als je blijft 'hangen' aan de stroom dit ook letterlijk zo is. En dit gaat in een fractie van een seconde en is acuut dodelijk. Wil je zelf gaan sleutelen aan het net in je huis zorg dan dat je weet wat je doet. Minimaal spanningsloos maken en dat ook nameten met goede apparatuur. Heb je er geen kaas van gegeten, laat het dan een erkend installateur doen, die hebben het gereedschap en het kost volgens mij echt niet zoveel. Bij mijn vorige huis heeft de elektriciteitsmaatschappij in de voortuin een nieuwe aardpin geslagen en die werd helemaal doorgemeten. Overigens wat veel mensen niet weten is dat je van een telefoonleiding ook een aardige opdonder kunt krijgen. Tot zover het lesje veiligheid.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...