Ga naar inhoud

Wat zijn mogelijke oorzaken van een hd crash?


Aanbevolen berichten

Mijn Western Digital Caviar 2,5 GB harde schijf is gecrasht... Zeer pijnlijk altijd, maar de schade bleef beperkt. (ik had vlak daarvoor een backup gemaakt) De harde schijf bevond zich in een Pentium 133 MMX systeem met 40 mb geheugen en een verouderd bios uit mei 1995. De crash vond plaats tijdens het formatteren (99% voltooit) en vlak na een poging Windows XP te installeren. XP installeren was niet gelukt vanwege geheugen gebrek (40MB) Nu ga ik mijzelf toch vragen stellen: Wat waren de mogelijke oorzaken? Heb ik wat fout gedaan of was het ouderdom? Was het omdat de 2 hd's direct onder elkaar waren geplaatst? Was hij te warm geworden? Kwam het doordat Windows XP bleef hangen tijdens de installatie? Kwam het door het bios die de harde schijf verkeerd herkende? (ipv 2500 mb zei het bios dat de schijf 455 mb was) Of kwam het omdat ik de schijf niet voorzich genoeg heb behandeld toen ik hem uit het systeem haalde om de jumpers te verplaatsen, nadat ik het systeem verkeerd had afgesloten? Of kwam het door de verkeerde jumper settings? (master-slave-singel)? Misschien dat iemand een antwoord weet op een van deze vragen... Groetjes, Arnout
Link naar reactie
[quote:a4518e4df1]Heb ik wat fout gedaan of was het ouderdom?[/quote:a4518e4df1]Ouderdom is een mogelijkheid. Als je iets fout doet, overleeft je HD het meestal wel (tenzij je 5V en 12V verwisselt). [quote:a4518e4df1]Was hij te warm geworden?[/quote:a4518e4df1]Temperatuur is een mogelijkheid. [quote:a4518e4df1]Kwam het doordat Windows XP bleef hangen tijdens de installatie?[/quote:a4518e4df1]Zeer onwaarschijnlijk [quote:a4518e4df1]Kwam het door het bios die de harde schijf verkeerd herkende? (ipv 2500 mb zei het bios dat de schijf 455 mb was)[/quote:a4518e4df1]Kan een indicatie zijn geweest dat er al wat fout was met de HD [quote:a4518e4df1]Of kwam het omdat ik de schijf niet voorzich genoeg heb behandeld toen ik hem uit het systeem haalde om de jumpers te verplaatsen, nadat ik het systeem verkeerd had afgesloten?[/quote:a4518e4df1]ESD voorzorgsmaatregelen zijn altijd op hun plaats [quote:a4518e4df1]Of kwam het door de verkeerde jumper settings? (master-slave-singel)?[/quote:a4518e4df1]Niet waarschijnlijk (zie eerste punt) Het is mij vaak overkomen dat ik jumpers verkeerd had staan of flatcable verkeerd om had aangesloten. HDs en FDs hebben dat bij mij altijd overleefd (in zowel oudere (286) als nieuwere systemen) Ik heb echter ook HDs gehad die na 2 of 3 jaar crashten, zonder dat ik er maar enigzins iets raars mee deed. Doet je HD het overigens helemaal niet meer of wordt hij nog (incorrect) herkend in BIOS. In dat geval kun je nog proberen de CHS informatie te achterhalen (staat meestal op de HD) en deze met de hand in het BIOS in te voeren. Daarna met FDISK partitioneren en vervolgens formatteren. Succes
Link naar reactie
[quote:bf3c3143fd] Wat waren de mogelijke oorzaken? Heb ik wat fout gedaan of was het ouderdom? Was het omdat de 2 hd's direct onder elkaar waren geplaatst? Was hij te warm geworden? Kwam het doordat Windows XP bleef hangen tijdens de installatie? Kwam het door het bios die de harde schijf verkeerd herkende? (ipv 2500 mb zei het bios dat de schijf 455 mb was) Of kwam het omdat ik de schijf niet voorzich genoeg heb behandeld toen ik hem uit het systeem haalde om de jumpers te verplaatsen, nadat ik het systeem verkeerd had afgesloten? Of kwam het door de verkeerde jumper settings? (master-slave-singel)? [/quote:bf3c3143fd] Als ik het zo zie lijkt het me ouderdom/slijtage o.i.d. Normaalgesproken kun je rustig 2 hd's onder elkaar zetten. Warmteproductie lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Volgens mij wordt pas de laatste tijd de temperatuur van HD's relatief hoog. HD coolers zijn er ondertussen ook, maar dat kan deels ook een modeverschijnsel zijn? :roll: Het lijkt me niet dat de oorzaak was dat XP bleef hangen. Eerder omgekeerd: dat de installatie van XP bleef hangen door een foutje bij de HD. Oude BIOSsen herkenden grote harde schijven vaak niet, via een softwareprogramma van de fabrikant kan dan toch de volledige ruimte benut worden. Dit komt vaker voor en volgens mij ook zonder problemen. Dus het lijkt me niet dat je daar je hd mee om zeep helpt. Verkeerd ingestelde jumpers kunnen volgens mij geen HD laten crashen. Zeg nooit nooit, maar het lijkt me onwaarschijnlijk. Hoe ruw heb je met je HD gedaan bij het uit/inbouwen? Want ze kunnen echt wel wat hebben hoor. Het is vooral op het moment dat ze bezig zijn dat ze nog wat kwetsbaarder zijn, maar in rust valt het redelijk mee. Hoe heb je eigenlijk gemerkt dat je HD gecrasht is? Hoor je rare (metaalachtige) geluiden, of is 'ie gewoon niet meer toegankelijk?
Link naar reactie
Wat noem jij idd gecrashed? Doet ie uberhaupt nog iets? Ik heb een keer een schijf gehad van WD (3GB) die in een week tijd steeds meer Bad clusters ging genereren. Die was dan ook echt gort. Mijn vermoeden destijds lag in het "tape" dat WD destijds (nog steeds?) gebruikte om het "desksel" van de HD luchtdicht te sealen. Dat was bij mij door het regelmatig verwijderen van de HD "enigzins" beschadigd. Waarschijnlijk heeft stof de rest gedaan. Wellicht heb jij een hardwarefailure, anders kan ik me zo snel geen "crash" voorstellen. (Of het moet een headcrash zijn, maar dat zou je horen...) Download anders bij WD de diagnostic tools. Dan kun je 'm helemaal doorlichten en uitvogelen wat er aan de hand is... http://support.wdc.com/download/ De datalifegaurd tools moet je hebben. Download meteen het "alles in een pakket" van 1300KB, dan heb je alles bij de hand. _________________ "The difference between 'involvement' and 'commitment' is like an eggs-and-ham breakfast: the chicken was 'involved' - the pig was 'committed'." [ Dit bericht is bewerkt door: Captain_Kansloos op 2002-04-05 09:37 ]
Link naar reactie
[quote:bd20840a04] Op 05-04-2002 13:31 schreef lardy: mijn harde schijf op het werk was een paar maanden oud (nieuwe pc)en ook gecrashed(western digital) leverancier gebeld zelde middag vervangen alleen pesoonlijke data verloren hiemee wil ik zeggen er zijn 1001 mogelijkheden waardoor een schijf verloren gaat [/quote:bd20840a04] Hoe weten jullie nou zeker dat je HD gecrashed is?! En nogmaals, WAT verstaan jullie onder het crashen van een HD? Volgens mij wordt de term vaak ten onrechte gebruikt. Het fysiek onherstelbaar vastlopen van een HD is een crash. Dat windows tijdens het opstarten vastloopt hoeft nog niet altijd een HD crash in te houden. MAW als je HD crasht doet ie 9 van de 10 keer daarna ook HE_LE_MAAL niks meer. En 1001 manieren? Hoe is die van jouw "gecrashed" dan?
Link naar reactie
Idd. Ik heb het wel eens gezien bij een kennis van mij. Die riep mijn hulp in :smile: Er waren honderden directory's op de schijf verschenen, de meesten zonder inhoud. Bepaalde dirs stond echter windows in, mijndocumenten, enzovoorts Wat een puinzooi was dat :eek: Heb ik hier toen nog gevraagd op het forum (screenshot, heb ik nu niet bij de hand) en de conclusie was een gare hd/crash... Die is toen vervangen (garantie).
Link naar reactie
De harde schijf doet het helemaal niet meer. Hij wordt ook niet meer herkent in het bios of onder dos. Het 'crashen' verliep als volgt: Toen ik de kamer in liep om te kijken hoe ver het formatteren was voltooid zag ik dat hij zich in de laatste fase bevond. Maar ik hoorde vreemde metalen geluiden uit de systeem kast en het leek er op dat het systeem vast zat. Ik herstarte het systeem met een dos opstart disk en starte fdisk, ik kon de half afgemaakte partitie gek genoeg nog wel verwijderen als zijnde 'non dos partition'. Maar bij een poging om een nieuwe partitie aan te maken bleef hij weer hangen en dezelfde metalen geluiden werden weer geproduceerd. Ik stelde vast dat hij gecrasht moest zijn. Bij het in en uitbouwen heb ik voorzichtig gehandeld. Ik heb de diagnostic tools gedownload bij WD en ik zal eens kijken wat daar als resultaat uit gaat komen, ik ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd. Wat ik versta onder het crashen van een HD? Wanneer hij hardware matig defect is, vreemde herrie produceerd en niet meer toegankelijk is. De resultaten zal ik zondag posten (zo ver er resultaten uitrollen tenminste) Arnout
Link naar reactie
Tja, "metaal geluiden" uit je HD lijkt me idd een HD crash. Mijn excuses voor de wat sceptische houding, maar mensen zijn soms wat snel geneigd de woorden "crash" "virus" en "format" te gebruiken waar het helemaal niet van toepassing is. Ik denk trouwens dat het bij jouw een headcrash is -> De lees/schrijfkop zweeft normaal gesproken op een "luchtbel" over de platters heen. Als dat principe op de een of andere manier niet meer deugt, dan gaat de kop bij 3600 t/m ('t is een oude HD, die gaan nie zo snel) fijn over je platters heen krassen. Dan kun je het - zelfs met de diagnostic tools - wel vergeten vrees ik.
Link naar reactie
[quote:4c25fb304c] Op 05-04-2002 22:44 schreef master hellie: pleur dat ding gewoon weg metaal geluiden zijn zeer slecht vooral als het uit de hd komt alvast veel geluk [/quote:4c25fb304c] schroef 'm open, dan weet je tenminste wat er aan de hand was :grin: had ook zo'n schijf waarvan de kop niet meer boven de schijf zweefde, maar er 'gewoon' oplag... heel naar geluid... deed me wel een beetje aan een schoolbord denken :sad: ik heb toevallig nog een defecte schijf. die zet zichzelf steeds uit. 'k weet alleen niet meer of daar ook nog mechanische geluiden bij kwamen kijken. zal nog wel eens luisteren.... iemand suggesties? (nee, geen garantie meer) heb overigens ook dat wd-tooltje gedownload... linux kan niet meer bij een wd-schijfje (2gb) drive seek error... maar in dos kan ik 'm gewoon formatteren... weird. probleem is dat dat tooltje een win/dos based iets is... waarom niet gewoon een disk-image??? dan kun je die disk zowel in dos (RAWRITE) als in linux (dd) maken? _________________ maart 2003 Het Computer!Totaal forum... wat was dat ook al weer. het is lang geleden dat ik daar geweest ben sinds off-topic daar weg is... [ Dit bericht is bewerkt door: Mithrandir op 2002-04-05 23:52 ]
Link naar reactie
Ik wil even iets rectificeren: Het is niet zo dat de schijfkop over het oppervlak heen schuurt! Ik heb meer het idee dat de harde schijf tijdens het opspinnen zichzelf uitschakeld en direct weer opnieuw begint met opspinnen. Dit maakt dat metalen geluid wat dus vrij snel achter elkaar plaats vind. Alleen na een minuut wordt het heel stil en doet hij niets meer. Als ik geluk heb wordt hij nog wel herkent in het bios maar starten wil het systeem niet meer. Behalfe wanneer ik de hd los koppel en een opstart diskette gebruik. De diagnostic tools heb ik niet kunnen gebruiken. Dat was onmogelijk. Groeten, Arnout
Link naar reactie
wat versta ik onder een hdd crash? ?? wat verstaat seagate onder een schijf die in aanmerking komt voor replacement? - smart error - bad sector (alles waarvan hun diagnostische software zegt dat je een backup van je dingen moet gaan maken :grin: ) (schijf wil met smart error best nog wel jaren doorwerken...) wat aangaat een schijf die alleen maar up-spint... zo'n ding heb ik ook nog :sad: wil 'm echter nog ff niet openmaken... zal eens kijken of dat aan het printje kan liggen... weet het verder ook niet
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...