Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Het ramtype is bij mij Simm. (72 pins) Mijn processor is een amd k5-pr100 (100 Mhz) De FSB, waar WillyF het over had, is 66 Mhz. De ram is 60 ns. (Dit heb ik allemaal uit de handleiding van mijn motherboard (= Chaintech 5vgm0) [quote:2fb1a531fa] Micky-g schreef: [b:2fb1a531fa]p.s. 5V dimms passen niet in 3.3V slots en omgekeerd, ze zijn gekodeerd. je kunt er dus niets mee kapot maken, maar toch hinderlijk als je de verkeerde hebt[/b:2fb1a531fa][/quote:2fb1a531fa] Dat is het antwoord wat ik wou hebben. Hoe kom ik erachter dat ik een juiste keuze maak? Heb [b:2fb1a531fa]nu[/b:2fb1a531fa] 32 mb ram. Ik hoor graag je reactie
Link naar reactie
[quote:db5261287f] Op 19-02-2002 0:00, schreef micky.g: Simms hebben overigens over het algemeen altijd 5V, 3,3V is erg zelden. bij normale dimms(pc66,100,133) is net net andersom (meestal 3,3v, zelden 5v) zoals gezegd, het moboboekje zal hier uitsluitsel over geven. [/quote:db5261287f] Maar als je met 60 ns in iedergeval rekening moet houden heb je dan 5 volt nodig of 3.3 volt. Het moboboekje geeft hier geen uitsluitsel over. [ Dit Bericht is bewerkt door: Adewaart op 2002-02-19 22:05 ]
Link naar reactie
Oke, naast het comptotaal forum ben ik ook wezen vragen bij webwinkels. Daar komt het uiteindelijk toch vandaan. Een van die winkels, we laten de naam even in het midden, schreef het volgende over de aanschaf van 2 x 64 mb ram: Maar ik moet wel vragen wat u er dan aan heeft, immers simmen gaan per 2 in een Pentium 1 machine, dus dat maakt totaal 128 Mb, en zoveel heeft helemaal geen zin in een Pentium 1. Alle Pentium 1 chipsets hebben het probleem dat meer als 64 Mb een tragere machine geeft als 64 Mb. Het is dus heel sterk af te raden. (hetzelfde doet zich overigens bij moderne PC's met windows 98 of ME ook voor, maar dan pas boven de 400 Mb intern geheugen) Wat zeg jij hiervan?
Link naar reactie
Oei, nu wordt het ingewikkeld. :smile: Zoals Mithrandir al zegt kan de Windows 9x kernel (95/98/98SE/Me) niet met meer dan 512 Mb geheugen overweg. Er zijn verschillende oplossingen voor, maar die komen er allemaal op neer dat Windows slechts maximaal 512 Mb gaat gebruiken, ook al zit er meer geheugen in het systeem. Dat extra geheugen heeft dan alleen nut als je een tweede besturingssysteem gebruikt. (Win2k/XP/Linux) Het probleem waar die winkelier over praatte is iets heel anders. Systemen met een Pentium I hebben een chipset die het geheugen cached. In gecached geheugen kan veel sneller data worden gevonden, omdat de locatie al bekend is. Elke chipset heeft niet alleen een maximum hoeveelheid geheugen, maar ook een maximum hoeveelheid gecached geheugen. Die twee hoeven niet gelijk te zijn. Zodra je dus meer geheugen gebruikt dan gecached kan worden gaat de prestatiewinst van het extra geheugen omlaag - hoe dramatisch weet ik niet. De meeste chipsets voor de Pentium I kunnen slechts 64 Mb cachen, maar er bestaat minimaal éen chipset met een maximum van 512 Mb gecached geheugen. Kijk eens naar de grootste chip op je moederbord, de tekst daarop geeft het type chipset aan.
Link naar reactie
Dat met die pentium 1 en die 64mb klopt, het gaat hier om de max. cacheable area. en die word beperkt door het chipset. Het is wel zo dat het werkt, maar als een programma buiten de cachable area valt dan zal dit inderdaad een stuk langzamer gaan. bij de meeste 486 lag die tussen de 16 en 32mb, en met de meeste 586 (pentium 1) chipsets (b.v. intel triton fx,vx,tx) lag die op max. 64mb. bij de meeste boards met HX chipset is deze groter of kan groter gemaakt worden door een ander TAG-Ram. (tot 512mb max dan.) bij de meeste moderne boards ligt hij tussen de 2 en 4 GB, de 512mb beperking ligt hier niet bij de hardware maar bij het OS (win 9X, Win ME), windows 2000 en xp hebben hier geen moeite mee. [ Dit Bericht is bewerkt door: micky.g op 2002-02-23 13:22 ]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...