Ga naar inhoud

snelheid???


Aanbevolen berichten

Hallo Ik zou graag willen weten als je een harddisk van 5400 rpm ( western digital ) (word C schijf ) en een harddisk van 7200rpm ( Maxtor )( word D schijf eventueel met een E schijf als parttie ) op een systeem kan laten lopen gaat dan de snelheid naar beneden van de Maxtor die is tenslotte 7200 rpm Het is de bedoeling dat de Maxtor harddisk gebruikt gaat worden voor het opslaan van films die gemonteerd zijn met een dc 10 montagekaart en voor opslag van bestanden En op de C schijf komt het besturingssysteem ( win xp ) Met vriendelijke groet Ronald
Link naar reactie
Hmm, zou ik alleen doen als de schijf snel en groot genoeg is. Anders overwegen nog een andere HD te kopen. Ik heb nu tijdelijk ook een wat tragere HD in mijn systeem omdat ik een tweede WIndows 2000 installatie wil testen. Die UDMA33 HD is in schrijf performance een factor 7 langzamer. Zeker ongeschikt voor video bewerking. Ik denk dat die HD een kleine cache of helemaal geen cache heeft. Ik zal dat nog eens controleren.
Link naar reactie
Waar je op moet letten is de mode waarin de schijven kunnen werken. Als je 5400 rpm schijf een UDMA33 is en je 7200 RPM een UDMA100 en je sluit ze beiden aan op hetzelfde IDE kanaal (een als master, een als slave), zal de snelheid van de langzaamste voor beiden gelden; dat is dus UDMA33. Dit geldt niet als je ze beiden op hun eigen IDE kanaal zet (beiden master). Echter, je zult ook nog wel een CD-speler en misschien een writer hebben; hetzelfde geldt in combinatie met CD-spelers en CD-schrijvers. De langzaamste bepaalt de snelheid op het kanaal. Probleem is dat je normaliter slechts twee ide kanalen hebt. Als je dus meer dan twee apparaten hebt, zal er altijd wel een 'snelheids' conflict optreden. Als je daar problemen mee hebt, kun je dat eventueel oplossen door een extra controller kaart in je PC te plaatsen.
Link naar reactie
[quote:771aede27b] Op 13-02-2002 5:45, schreef Wim Sturkenboom: Waar je op moet letten is de mode waarin de schijven kunnen werken. Als je 5400 rpm schijf een UDMA33 is en je 7200 RPM een UDMA100 en je sluit ze beiden aan op hetzelfde IDE kanaal (een als master, een als slave), zal de snelheid van de langzaamste voor beiden gelden; dat is dus UDMA33. Dit geldt niet als je ze beiden op hun eigen IDE kanaal zet (beiden master). [/quote:771aede27b] Is niet juist!! Hangt helemaal van de controller af. Een moderne controller (kan al enkele jaren) kan de master en de slave gescheiden aanspreken op hun eigen snelheid. De snelheid gaat absoluut niet omlaag. Uiteraard gaat data overzenden tussen die 2 apparaten wel langzamer door de fysieke beperking van 1 kabel. Dus gaat er veel data over en weer dan is het verstandig 1 HD op de secundaire poort te plaatsen. Die opmerking van dezelfde modus op 1 IDE kanaal wordt de laatste tijd vaker op dit forum gemaakt. Dat geldt sinds de UDMA33 dus niet meer.
Link naar reactie
De snelheid kan iets afnemen omdat windows de andere schijf af en toe aanspreekt (tijdens opstarten). Bijvoorbeeld moet de prullenbak op beide schijven gelijk zijn en dat kost even tijd. Vervolgens is die 'vertraging' afgelopen. Maar een 2,1 GB schijf zal wel de PIO4 modus gebruikt hebben. Programmed I/O maakt (zoals de naam al zegt) gebruik van de CPU. De CPU moet vol aan de bak bij het aaspreken en zo loop je vertraging op. Spreek je alleen de UDMA100 schijf aan (wat natuurlijk meestal het geval is) dan moet die op de volle snelheid werken. Anders mankeert er iets aan het systeem. [ Dit Bericht is bewerkt door: Eddy van Wuyckhuyse op 2002-02-15 20:09 ]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...