Ga naar inhoud

Zin en onzin goede platenspeler (B&O 4004) voor audio opname


Aanbevolen berichten

Ik ben via een kennis in het bezit gekomen van twee B&O platenspelers (type 4002 en 4004). Nu blijken ze beiden niet in optimale staat te zijn. Eentje lijkt weer te spelen maar het hef mechanisme verloopt verre van soepel. De ander geeft alleen maar brom. Nu vroeg ik me af hoeveel energie ik er in moet steken om deze apparaten (in ieder geval eentje) weer aan de praat te krijgen voor koppeling aan de computer. Ofwel, zou het de moeite lone prijs-kwaliteit? Tot nog toe maak ik mijn opnamen met een Dual platenspeler met MD element in combinatie met een speciale voorversterker. Een probleem voor mij is dat ik geen documentatie heb voor deze platenspelers, dus het is een beetje uitproberen wat wel en niet werkt. Verder weet ik niets over de kwetsbaarheid van deze platenspelers. Ik vermoed dat de platenspelers een MC element hebben, maar dat weet ik niet zeker. Verder moet er het een en ander opnieuw afgeregeld worden. Documentatie hiervoor heb ik niet in mijn bezit.
Link naar reactie
Hoi Hans, Houd er rekening mee dat je in geval van een MC element niet de standaard RIAA correctie kunt gebruiken om je karakteristiek vlak te trekken. Heb je dus geen aangepaste voorversterker dan is het gebruik van MC niet te prefereren. Dat geldt overigens ook voor B&O, dat is overwegend een duur merk vanwege het design, mijn ervaring is dat het op technisch gebied nogal eens te wensen over laat. Voor bromstoring te lokaliseren hoef je overigens niet al te diep in de schema's te duiken, als je op twee kanalen geluid hebt dan is er alleen iets mis met je afscherming. Wellicht is de mantel die om je geluidskabel zit niet aangesloten danwel het chassis. Met vriendelijke groet, Thuur
Link naar reactie
Het is nog veel erger. Er is met die pickup geknoeid. Geluid gaat naar pennen 1 en 4 van de DIN steker. Dat moet sowieso 3 en 5 zijn. Massag gaat naar 5, dat moet sowieso 2 zijn. Dat is dan nog de buitenkant. Intern zit er een zwart draad op OUT, echter, die gaat wel mooi naar de massa. Lijkt me ook niet okay. Aan de binnenzijde zie ik geen knoeiwerk. Er is alleen wat plastic kapot dat niet kapot gaat door normaal gebruik. Dus de speler is wel open geweest. De bijbehorende tuner/versterker Beomaster 4000 maakt geen gebruik van de extra signalen. Dus dat helpt mij niet verder. De Beomaster 2402 heeft een 7 polige Din steker. Op de extra pennen zitten twee extra draden voor besturing. De Beogram 4004 heeft in ieder geval een passende steker waar verder niet mee is geknoeid. Het vervelende is dat het hefmechanisme van dat apparaat niet goed functioneert. Als de naald omhoog zou moeten gaan, dan gaat de arm eerst 2-3 mm terug (raspt dus over de platen groeven heen) en gaat dan pas langzaam omhoog. Het is me niet duidelijk waardoor dat komt. De 4002 heeft een vrij abrupt hefmechanisme. Ik vraag me af of de demper wel goed staat ingesteld. Er zit iets in wat daar op lijkt. Bij de 4004 gaat het een stuk langzamer, de constructie oogt hetzelfde.
Link naar reactie
[quote:1925d2385b] Op 28-01-2002 1:50, schreef A vanR: Houd er rekening mee dat je in geval van een MC element niet de standaard RIAA correctie kunt gebruiken om je karakteristiek vlak te trekken. Heb je dus geen aangepaste voorversterker dan is het gebruik van MC niet te prefereren. Dat geldt overigens ook voor B&O, dat is overwegend een duur merk vanwege het design, mijn ervaring is dat het op technisch gebied nogal eens te wensen over laat. [/quote:1925d2385b] Bedankt voor de tip. Ik heb mij daar nog niet in verdiept. Ik heb nog wel wat literatuur liggen over dat onderwerp. Mijn Dual platenspeler lijkt gewoon te werken op de Beomaster 4000. De elementen die in de Beogram's zitten zijn: B&O MMC 4000 en B&O MMC 20EN. Tja, dat de constructie zo-zo is, dat kan ik heel goed zien aan de uitvoering van de Beomasters.
Link naar reactie
Bedankt voor de link. Ik zal die toevoegen aan mijn eigen homepage. Het geeft geen antwoorden op wat ik zelf in huis heb, maar wel uitleg over de pro's en con's. Ik heb inmiddels de 4002 werkend en bromvrij kunnen maken. Bleek dat er een stukje plastic los zat (vast gezet). De brom werd veroorzaakt door de kabel. Vermoedelijk is de kabel ooit beschadigd. De aarding van het chassis ging, waarschijnlijk vroeger, via de aansluiting op de versterker, terug naar de nul van het element. Echter dan moet de metalen omscherming van de Din steker wel contact maken met massa draad/chassis. Dat was nu niet meer het geval! Zoals eerder gezegd, was de bedrading ook nog fout hersteld. In het 4004 model was de massa/aarde verbinding gewoon binnen de platenspeler gehouden. Ik heb met de 4002 iets vergelijkbaars gedaan. Verder heb ik de ongebruikte draden, ook maar geaard. Zwevende draden vind ik zelf maar eng. Oh ja, de elementen geven genoeg signaal af voor de pickup versterker. Het is mij nog niet duidelijk of het een MC of MD element betreft. De naald lijkt apart niet wisselbaar, dus vermoedelijk toch MC. De bedrading gaat via de connector naar het element met de naald.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...